Ducati 1098R

500moto

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CR 500 Supermoto
Hej! Jag har fått erbjudande att köpa en 1098R av en bekant. Han köpte cykeln ny för 38800 Euro. Sen lät han en firma bygga om fjädring, koppling plus en massa annat. Hojen är byggd av ett företag som heter Paniani Racing har jag för mig. Ombyggnaden gick på 13800 Euro ca. Cykeln har även ett par uppsättningar extra fälgar, ställ m.m. Då är frågan:
vad är en sådan här cykel värd? Vad är vettigt att betala? Den har gått 100 mil landsväg som inkörning och totalt 273 mil. Han är snart 70 år så den är ju inte sönderkörd direkt:=). Totalt har hojen kostat honom över 52600 Euro.

Johnny
 
Last edited:
Nu är det fjärde eller femte inlägget du gör om den här hojen.
Jag flyttar den här tråden till Mc-Relaterat, nöj dig med det nu.
 
Vad är det för typ av 1098R? Inte ens värsta Corsa versionen med extra allt kostar 300 000kr. Vad får den här att kosta 350 000kr?

Jag hade nog inte betalat mer än 200-250 000kr tror jag, oavsett om den kostat när på en halv miljon att köpa/bygga ursprungligen. Det är en "gammal" hoj med "gammal" motor även om den är påkostad en massa uppgraderade komponenter.

PunGKt.
 
Det är väl bara att kolla på mobile.de om du undrar över prisbilden i Europa.
 
Ok, ursäkta dubbelpostandet, men jag behövde ett snabbt svar, och en sådan här udda hoj finns ju inte på annons var som helst. Tack för svaret!

Johnny.
 
Vad är det för typ av 1098R? Inte ens värsta Corsa versionen med extra allt kostar 300 000kr. Vad får den här att kosta 350 000kr?

Jag hade nog inte betalat mer än 200-250 000kr tror jag, oavsett om den kostat när på en halv miljon att köpa/bygga ursprungligen. Det är en "gammal" hoj med "gammal" motor även om den är påkostad en massa uppgraderade komponenter.

PunGKt.

jag tror dom byggde 200 stycken bara om jag minns rätt. med antispinn och grejer på original, titanstakar, bla bla. kolfiberkåpor. jag vet inte om det fanns olika versioner, men jag har sett kvittot på 38800 Euro.
 
jag tror dom byggde 200 stycken bara om jag minns rätt. med antispinn och grejer på original, titanstakar, bla bla. kolfiberkåpor. jag vet inte om det fanns olika versioner, men jag har sett kvittot på 38800 Euro.

Aha, då förklarar det kanske saken. :)
 
Lutar väl åt att det är en Bayliss Edition det handlar om. Om så är fallet tillverkades det (enligt webben) 500 numrerade exemplar.
Även om den kostade mycket pengar när den var ny, så vänder man sig till en ganska smal grupp av köpare om man skulle vilja sälja den vidare utan att göra en alltför stor förlust. Personligen undrar jag om den verkligen är värd de extra pengarna eller om det går lika bra med en 1098S?

http://www.omnimoto.it/magazine/2632/ducati-1098-r-troy-bayliss-38500-euro

http://www.motorcycle-usa.com/24727...tions/2009-Ducati-1098-R-Bayliss-Edition.aspx
 
Sen finns ju alltid risken att f-bolaget inte vill pröjsa mer för att det står "007" instansat på den om det går tokigt. Även om de kan försäkra upp den till sitt rätta värde så lär premien skjuta i höjden.. ännu mer. Polare (35år/Sthlm) rekade försäkring till en "vanlig" 1098 ganska nyligen, har för mig att det varierade från 36 000-103 000:- helår/helförs, Bilsport/MC ville bara teckna trafik på den för 20 000:- helår.
 
Jo, det är väl sant att den är dyr att försäkra. Min tanke var att sälja den till någon som vill tävla med den i så fall, typ i BOTT-klassen, där den borde passa bra. Men i så fall får man ju veta att någon vill ha den. Jag har inte plats för den själv, men för den som söker en sån här cykel så är det ett praktexemplar.

Johnny
 
Trafik på en 1098S på pappas namn (49 år) boendes i Göteborg, nära centrum... 600 kr i månaden. Förmånligt om du frågar mig!
 
Finns väl folk som piskar bana med dessa - det är ju samma problematik. Ramlar man så pröjsar man från egen ficka :)

EDIT: De flesta piskar bana!

Jo, men har du råd att pynta dryga 400 000kr för en hoj så har du nog råd att helförsäkra den också. Att köra på bana är något helt annat.
 
Har man flis och vill köra BoTT så köper man ju en 1199 Panigale S ABS för 249.900 inte en begagnad 1098 R som är dyrare.

Jo, det är väl sant att den är dyr att försäkra. Min tanke var att sälja den till någon som vill tävla med den i så fall, typ i BOTT-klassen, där den borde passa bra. Men i så fall får man ju veta att någon vill ha den. Jag har inte plats för den själv, men för den som söker en sån här cykel så är det ett praktexemplar.

Johnny
 
Jo, det är väl sant att den är dyr att försäkra. Min tanke var att sälja den till någon som vill tävla med den i så fall, typ i BOTT-klassen, där den borde passa bra. Men i så fall får man ju veta att någon vill ha den. Jag har inte plats för den själv, men för den som söker en sån här cykel så är det ett praktexemplar.

Johnny

På mobile.de finns det ett 20-tal 1098R i den klassen, tex en 1098R i Blentarp, Sverige som gått 118mil för 21500 €.
En Troy Bayliss i Danmark som gått 50 mil för 23500 €.

Min tanke var att sälja den till någon som vill tävla med den i så fall, typ i BOTT-klassen, där den borde passa bra.

Ser man på ursprungspriset så kostar reservdelar till den antagligen så mycket som ursprungspriset antyder. Ombyggnad var kanske en vanlig service på den?
 
Prisbilden idag är nog som det står ovan.
I BOTT är det få som skulle vilja köra med den. Missförstå mig inte, det är en fantastisk hoj! Men alternativen är idag flera, och till ett betydligt lägre pris.
Som alltid, hittar du en köpare så får du 200', men dom är tyvärr inte många...
Lycka till!
 
Köp en Panigale istället :dummer
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top