Ducati 1098R snabbast på Jerez i MD´s test

Snabbast på förra Masterbike var R1-07 som kostar ca 139 papp, denna maskin kostar 350 papp. Man får med andra ord ca 2 st R1:or och en WR 450F för dessa pengar. En jämförelse rakt över känns så där rättvis eftersom man med drygt 200 papp i extra tillbehör skulle få en ganska vass R1:a...

Ovan faktum handlar dock om logik....vilket motorcyklar inte handlar om. Ducati 1098R är med andra ord rena drömmen och hade man haft obegränsat med pengar hade det stått en i garaget.....

/D.

Köp två R1:or då. Du kan köra en i taget ifall du missat det.
 
Snacka om superbike, men den ser fortfarande ut som en påse så jag köper hellre R1:a när jag får pengarna men jevligt coolt att komma under 1:50.

Glöm då inte att köpa SP-modellen av R1 som fanns -06. Allt annat är väl snik även när det gäller R1, eftersom SP kom med Öhlins och smidda fälgar. (något som många R1-ägare glömt)
 
Man behöver väl knappast "obegränsat med pengar" för att köpa en 1098R..
En ny snik-V70 ligger väl i samma prisklass, dessutom tycks var och varannan barnfamilj köpa hus för +2milj ..

Det handlar om prioriteringar och vad kan vara viktigare än din drömhoj!? :D

Jo så är det väl, jag och många andra har säkert råd att ha en Ducati 1098R. MEN för mig handlar MC intresset inte av att vara ägd av det jag kör utan jag vill kunna behandla den på ett bruksmässigt sätt. Jag skulle inte känna mig komfortabel i att bruka en 350 ksek hoj på samma sätt som jag gör med min R1-07:a. För att jag skulle få den rätta "never mind" känslan hade jag behövt "obegränsat" med pengar. Att vara ägd av prylar är jag inte intresserad av, livet är för kort för sådant.

/D.

Köp två R1:or då. Du kan köra en i taget ifall du missat det.


Hade det gått dubbelt så snabbt vore det ett bra alternativ:rolleyes: :hojraket

/D.
 
Last edited:
Engångsbeloppet för inköpet ska väl gå att skrapa ihop, men sen är det försäkringsbeloppet som ska ut också, skulle inte tro att det är alltför billigt med tanke på vad vanliga sporthojar kostar att försäkra.
Så tills dess att det blir billigare så får det forstätta bli.....:hojsmilie
 
Hehe..kul att du gillar min hoj (R1-07) men en sak skall du veta, du har noll koll på design om du säger att 1098R ser ut som en "påse":D .

/D.

"" It's all in the eyes of the beholder. ""

KentW
 
Sant, annars hade BMW aldrig existerat som motorcykelmärke....

/D.

Kan du tänka dig att det finns dom som plockar av kåporna på en sån där
1098, sätter på crosstyre, och lite annat krafs och sen kallar den "häftig"..?
Eller var det "Fighter" den skulle kallas då.......

KentW
 
Som sagt, deltog Jeremy McWilliams i Masterbike? Annars är ju inte tiderna jämförbara.
 
Som sagt, deltog Jeremy McWilliams i Masterbike? Annars är ju inte tiderna jämförbara.


Tider är aldrig jämförbara, det räcker att köra gocart morgon / middag eller lämna in sin hoj på bänkning på samma bänk vid 2 tillfälle för att inse det. Temperatur, luftfukt, däck, banans yta och förarens dagsform är bara en del av de parametrar som gör at jämförelser blir svåra.

/D.
 
Tider är aldrig jämförbara, det räcker att köra gocart morgon / middag eller lämna in sin hoj på bänkning på samma bänk vid 2 tillfälle för att inse det. Temperatur, luftfukt, däck, banans yta och förarens dagsform är bara en del av de parametrar som gör at jämförelser blir svåra.

/D.
Jo, men så länge det är samma förare så går det ju att dra några slutsatser i alla fall.
 
Har nu "läst på" och kollat div filmer.. 1098R är brutal, speciell och förbannat cool!
Utan kåpor + fatbar, så kanske jag bytt in "heffaklumpen".. Men bara kanske! ;)
 
Då är det bara skippa hela proceduren med kval eftersom att både hojar och förare är annorlunda.

Eller?:D

Hehe...egentligen är det bara att ge pokalen åt den med minst självkritik = I'm the best, fuck the rest.

Som Masterbike visar kan det skilja tiondelar och hundradelar mellan den bästa och den sämsta på en bana på 4,7 km (eller vad Jerez nu är). Då är det svårt att jämföra hojar som körs helt på olika tidpunkter enligt helt andra förutsättningar som exempelvis andra däck. Mastebike testet är åtminstone ganska reglerat som gör att många paramertar blir någorlunda likvärdiga.

D.
 
Jo så är det väl, jag och många andra har säkert råd att ha en Ducati 1098R. MEN för mig handlar MC intresset inte av att vara ägd av det jag kör utan jag vill kunna behandla den på ett bruksmässigt sätt. Jag skulle inte känna mig komfortabel i att bruka en 350 ksek hoj på samma sätt som jag gör med min R1-07:a. För att jag skulle få den rätta "never mind" känslan hade jag behövt "obegränsat" med pengar. Att vara ägd av prylar är jag inte intresserad av, livet är för kort för sådant.

/D.



WORD!!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top