Ducati 1098R snabbast på Jerez i MD´s test

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
McWilliams and Ducati 1098R Do Amazing Things at Jerez - Press Intro

By Dirck Edge

A street bike with mirrors has never gone this fast at Jerez.
Not nearly this fast. Understand that a group of very fast journalists (including some real ringers, i.e., ex-pro racers) annually test the fastest street legal sport bikes on the planet in a group test called "Masterbike". The most recent Masterbike test was held at the Jerez circuit last year.

Jeremy McWilliams, the ex-MotoGP racer who tested the Ducati 1098R for MD (his story appears in yesterday's MD article - http://www.motorcycledaily.com/30january08_2008ducati1098r.htm) recorded a fastest lap on the new super street bike of 1:49.50 seconds during the press introduction held at Jerez just a few days ago.

His outright fastest lap was more than 2 seconds quicker than the quickest street legal sport bike tested at Masterbike for 2007. Indeed, following Ducati WSB team rider Michel Fabrizio, McWilliams reportedly did three laps in a row quicker than any single lap done by any of the bikes tested at Masterbike 2007.

Want to hear something even more amazing about that lap of 1:49.50? The fastest lap during the MotoGP race at Jerez held just last year was recorded by Valentino Rossi on his Yamaha. That lap time was 1 minute 40.9 seconds . . . roughly 8.6 seconds quicker than McWilliams went on a street bike shod with street-legal tires (not slicks)! McWilliams is an amazing rider, but this is a testament to the performance of Ducati's new 1098R, which would have to be considered the fastest street legal track weapon yet manufactured.

http://motorcycledaily.com/31january08_mcwilliams_jerez.htm

Vad säger man!? :yoparty

Last edited:
Jag funderar på om Ducati inte tagit dit Desmosedici RR´n än.. Den är ju också gatlaglig och BORDE ju vara snabbare än bara enkel R´n..

Är det inte så det funkar? Fler R i namnet = snabbare hoj.. Eller? :va

Snabbast på förra Masterbike var R1-07 som kostar ca 139 papp, denna maskin kostar 350 papp. Man får med andra ord ca 2 st R1:or och en WR 450F för dessa pengar. En jämförelse rakt över känns så där rättvis eftersom man med drygt 200 papp i extra tillbehör skulle få en ganska vass R1:a...

Ovan faktum handlar dock om logik....vilket motorcyklar inte handlar om. Ducati 1098R är med andra ord rena drömmen och hade man haft obegränsat med pengar hade det stått en i garaget.....

/D.

Nu är jag inte särskilt insatt i masterbike tester osv, men man refererar till förra årets test och tider mot McWilliams tid. För att det ska få någon relevans överhuvudtaget så antar jag att McWilliams körde hojarna i förra årets masterbike-test då? I så fall är det ju imponerande prestanda.

Ovan faktum handlar dock om logik....vilket motorcyklar inte handlar om. Ducati 1098R är med andra ord rena drömmen och hade man haft obegränsat med pengar hade det stått en i garaget.....

/D.

SÅ otroligt mycket pengar är det faktiskt inte.
Min bil kostar lika mycket som den duccen. Så, om jag istället köpte en bil som kostade som min hoj, och en hoj som kostade som min bil!!
:banana

(fast, jag prioriterar inte hojen så högt jag heller. så det får bli TL ett tag till...)

Jag hängde mest upp mig på "8.6 sekunder långsammare" på en bana där Valentino kör 1.40.9..

På en MotoGP maskin.

Skulle vara kul att se vad den långsammaste GP föraren gjorde på den banan alternativt vad tiderna var i WSBK. DE hojarna lär ju kosta bra mycket mer än 350.000 och ha bra mycket mer godis än vad en 1098R standard har.

Snacka om superbike, men den ser fortfarande ut som en påse så jag köper hellre R1:a när jag får pengarna men jevligt coolt att komma under 1:50.

Snacka om superbike, men den ser fortfarande ut som en påse så jag köper hellre R1:a när jag får pengarna men jevligt coolt att komma under 1:50.

Hehe..kul att du gillar min hoj (R1-07) men en sak skall du veta, du har noll koll på design om du säger att 1098R ser ut som en "påse":D .

/D.

Jag hängde mest upp mig på "8.6 sekunder långsammare" på en bana där Valentino kör 1.40.9..

På en MotoGP maskin.

Skulle vara kul att se vad den långsammaste GP föraren gjorde på den banan alternativt vad tiderna var i WSBK. DE hojarna lär ju kosta bra mycket mer än 350.000 och ha bra mycket mer godis än vad en 1098R standard har.

Sämsta bästa-tid på Jerez förra året (under race) var Kousuke Akiyoshi med 1:42.555 och hans sämsta (bortsett från första varvet) 1:44.787. Han körde Rizla Suzuki.

Roligare då att jämföra med en annan Ducati som kostar betydligt mer än 1098R. Casey Stoners bästatid var 1:41.443 och hans sämsta (utom första) gick på 1:42.896.

Hade vart kul att se vad Stoner gjort med 1098R:en.

Härligt!! Synd att den kostar så sjukt mycket... Inte många har råd med den.

På en MotoGP maskin.

Dessutom så var det inga slicks på 1098R! :yoparty

Snabbast på förra Masterbike var R1-07 som kostar ca 139 papp, denna maskin kostar 350 papp. Man får med andra ord ca 2 st R1:or och en WR 450F för dessa pengar. En jämförelse rakt över känns så där rättvis eftersom man med drygt 200 papp i extra tillbehör skulle få en ganska vass R1:a...

/D.
Med samma logik kan man konstatera att om man lägger ner 500kkr på en gammal Volvo 850GLT så får man en snabbare bil än en BMW M5 :D

Är ju nästan så flytt till tält känns lockande för att finansiera efter läst det o kollat testerna på detta monster

Ducati 1098R är med andra ord rena drömmen och hade man haft obegränsat med pengar hade det stått en i garaget.....

/D.

Man behöver väl knappast "obegränsat med pengar" för att köpa en 1098R..
En ny snik-V70 ligger väl i samma prisklass, dessutom tycks var och varannan barnfamilj köpa hus för +2milj ..

Det handlar om prioriteringar och vad kan vara viktigare än din drömhoj!? :D

Säger väl mer om Rossi på M2 än en Ducce på gat-svålar med en avdankad MotoGP förare. Kanske är MotoGP hojarna så lätta att köra trots allt......

/J

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...