Ducati 1098 vs 1098s

Jag tror att S:en kommer att stå sig bättre i värde procentuellt, men i kronor räknat så tappar den mer än 1098:an. Så frågan är om du kikar på procenten eller på kronorna?

Och eftersom Ducati generellt står sig bra i pris och det är en hel del deg vi pratar om så kanske den vanliga modellen är lättare att sälja.
 
Just idag är valet inte så aktuellt kanske, alla 1098 vare sig S eller annat är visst slut. Lägger man en beställning idag får man den tidigast i september.

Kanske finns enstaka osåld ex i någon butik men högst osannolikt.
 
Läste på Motociclismo (väldigt känd italiensk mc tidning) att S version är mycket extremare och svårare att hantera. Tror att om man kör på Racebana mycket då är det en S som gäller annars den vanliga version. :-)
 
Sandstream har rätt..

40 000 st..

Att du kommer förlora en helvetes massa pengar på hojen när du säljer den..
Det är det ingen diskussion om..

Använd dom 40 000 på något roligare..
Som du själv säger..
Du kör försiktigt..
Du kommer aldrig nyttja skillnaden mellan de olika dämparna..
Sitter det inte Brembo på samtliga?

Valet är givetvis ditt..


Hämtade den dokumenterade skillnaden mellan di två...

Upphängningarna på 1098 S når så högt som det är möjligt när det gäller prestanda. Den fullt justerbara 43 mm FG511 Öhlins-framgaffeln klarar alla ojämnheter på vägen på ett fantastiskt sätt. TiN-ytbeläggningen av hög kvalitet ger föraren en perfekt känsla av vad som händer mellan framdäcket och vägen och levererar körkontroll i toppklass. Framgaffeln matchas perfekt av 46PRC Öhlins stötdämpare: denna fullt justerbara enhet med en toppfjäder och en justerbar fjäderförspänning tar kontrollen över motorcykelns bakdel vilket ger överlägsen dragkraft och styrning. Ohlins-paketet kompletteras av en justerbar styrningsdämpare som ger extra kontroll och stabilitet.

Utöver det ovan nämnda uppvisar "S" en oöverträffad viktminskning. Alla sport- eller tävlingsmotorcyklar konstrueras för maximal ofjädrad viktminskning. "S" är inriktad på minskning av den ofjädrade vikten genom smidda Marchesini lättviktsfälgar för en viktbesparing på 1,9 kg som i mycket hög grad förbättrar vägegenskaperna.

Utöver allt detta har "S" även dataregistreringssystemet DDA som möjliggör registrering och lagring av data från dina åkturer på vägen eller sessioner på tävlingsbanan och levereras med en installationsprogram-CD och en ett USB-flashminne för datalagring.

Your choice!! :tuttar
 
Flera som skriver att man ska lägga till de "extra kronorna" och ta en S-modell.
Är det inte så att 1098 kostar ca 175.000:- och 1098S ca 215.000:-, dvs de "extra kronorna" är = ca 40.000 st?

Japp, i mitt fall blev det mer än så, eftersom jag köpte ett Termignoni kit med helsystem, CPU och filter. Jag tycker att det är värt det. Samma resonemang när det gäller val av Monstret. För att dra klyschan..."man lever bara en gång"..och en till klyscha..."det är en fråga om prioriteringar".
 
Japp, i mitt fall blev det mer än så, eftersom jag köpte ett Termignoni kit med helsystem, CPU och filter. Jag tycker att det är värt det. Samma resonemang när det gäller val av Monstret. För att dra klyschan..."man lever bara en gång"..och en till klyscha..."det är en fråga om prioriteringar".

Fin hoj du har då.. :tummenupp :)
 
Jag hade lagt pengarna på "vanliga" modellen.

40,000 kr räcker till mycket tillbehör, däck, service m.m och framförallt lär det behövas en del till helförsäkringen.

Andrahandsvärdet lär ligga kvar rätt bra på båda gissar jag.

Fråga dig själv om du verkligen "behöver" en 1098 S ? Oavsett får du en mycket fin mc.
 
Jag hade lagt pengarna på "vanliga" modellen.

40,000 kr räcker till mycket tillbehör, däck, service m.m och framförallt lär det behövas en del till helförsäkringen.

Andrahandsvärdet lär ligga kvar rätt bra på båda gissar jag.

Fråga dig själv om du verkligen "behöver" en 1098 S ? Oavsett får du en mycket fin mc.

Ok..helförsäkring kostar drygt 15 k per år så där behöver man deg. Tilbehör...Tjaa..ska du ha Öhlins runtom så vete fan om det räcker med 40 k så att det blir över till försäkringen. Jag har räknat på det fram och tbx och får inte det att gå ihop liksom om jag ska räkna jobbet att byta allt.

Fin hoj du har då.. :tummenupp :)

Thnx..började köra in Monstret men ska väl börja köra 1098:a också snart. Ruggigt fint ljud..är inte klar med alla moddar än. Finns en bild på konceptet hur den ska se ut på Ducati Saarland...
 
Last edited:
Har du ändå så snuskigt med pengar att köpa en hoj för så är du bara SNÅL om du inte köper 1098 S, det är min synpunkt, sen att man kan köpa massvis hojar för 80-100K mindre som gör jobbet lika bra, det är en annan sak...så då bryr man sig inte nämvärt om den sjunker eller inte, du köper ju en ducati:rolleyes:
Men visst rolig som f-n att köra 1098s, och den finns BARA i rött ännu!
 
Är det inte även så att de fina öhlins prylarna vill ha mycket kärlek ofta? Dvs servas varje xxx mil / årligen, istället för varje xxxx mil / var xx:e år :-)
 
Jag skulle nog väntat till 2008 o köpa för då kommer nog en R modell
med omkring 250 hk och TC , fri service , gratis bandagar osv
FAST det e ju bara min teori

Har hört det snackas om det redan,väntar bara på dom nya Superbike reglerna:tummenupp
Blir nog isf 1198R,men vad kommer inte än sån kosta:va
 
För er som sa att de var slutsålda; i min lokala mc butik (Italia Bike Center, Arboga) stod det en röd 1098 för några veckor sedan när jag var där, dock inte en 1098S - men jag tror nog den står kvar än... Iaf enligt deras hemsida..
 
Har man råd köp S 40 000 Sek är mycket pengar frågan är hur man kör, nyttjar man en S så bör man nog lägga pengarna på en sådan.

DUCATI MALMÖ hade cyklar kvar förra veckan en S och en Standar.

Vilket fall som helst en snygg cykel....
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top