Ducati 1098 vs 1098S skillnad för genomsnittsbikern?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Att jag nu valde just 1098/1098S har egentligen inte så mycket med saken att göra, kunde lika gärna varit en original R1 -09 vs en R1 -09 kittad med öhlins pryttlar av samma typ som 1098S.

Min fråga lyder:

Ponera att vi har en genomsnittsbiker, drygt 500-600 mil varje säsong och några bandagar under varje sommar, drygt 3-4 bandagar fördelade under sommaren. Själva föraren i sig är ingen naturtalang eller något utan kör som en genomsnittsbiker bör köra.

Hur påverkas den här personen av att ha lite öhlinspryttlar på sin hoj om man jämför med original? Säg att föraren har en 1098 till förfogande en bandag och nästa bandag en 1098S, blir han snabbare eller är det minimal skillnad? Och isåfall, kan man ens känna skillnaden som en genomsnittsbiker? Jag förutsätter att både 1098:an och 1098S är välavstämda för dennes vikt och bana osv.

Man ser ju rätt så många begagnade 1098S och undrar om det är verkligen nödvändigt med en sån hoj om man är en vanlig sporthojsförare som kör mestadels gata. Är det posörfaktorn som talar kanske?

Hur är det egentligen?
 
Bättre komponenter är alltid plus, oavsett om du är amatör eller proffs. Om du sen kan uppskatta skillnaden jämfört med en standardhoj eller att skillnaden är värd dom extra pengarna, det är en annan sak.
 
Jag brukar tänka såhär:
OM det finns en modell av den hoj jag är sugen på som har bättre fjädringskomponenter och bättre bromsar för en summa extra, säg 15-20 tusen, så köper jag den trots att den kanske kan mer än jag behöver, men om jag kan utvecklas till en bättre förare genom att kunna justera cykeln optimalt för mig, så får jag också valuta för det högre kostnaden.
 
Håller med Sportbike.

Nu blir man ju dock inte bättre förare pga bättre fjädring. Jag har Öhlins på min nuvarande hoj och jag är precis lika kass förare som innan... :näsblod
Däremot är det alltid trevlig när justeringsmöjligheterna finns.
 
Last edited:
har kört aprilia RSV R vs RSV factory på bana och tycker nog att skillnaden är väldigt marginell.

däremot har jag kört R6'07 på bana med och utan öhlins och där gjorde det en hel värld av skillnad... så svaret är nog att det skiljer från modell till modell, kanske har aprilias originalmodell såpass bra no-name grejer att påökningen till öhlins inte är nödvändig medans yamaha har sparat in mer på original prylarna för att hålla kostnaden nere?

aldrig kört ducce dock :rodnar
 
Öhlins kräver väl lite mer regelbunden service än de billigare komponenterna.

Om man ägnar bandagar åt att justera fjädringen för att hitta bättre känsla och varvtider så lär man uppskatta finare komponenter. Jag har fullt upp med att lära mig titta rätt när jag kör bana, har inte ens lagt energi på att ställa in häng och kör förmodligen med på tok för mjuka fjädrar. Men nu har jag lusläst

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1893618455

så nästa säsong lär det skruvas en del...
 
Jag brukar tänka såhär:
OM det finns en modell av den hoj jag är sugen på som har bättre fjädringskomponenter och bättre bromsar för en summa extra, säg 15-20 tusen, så köper jag den trots att den kanske kan mer än jag behöver, men om jag kan utvecklas till en bättre förare genom att kunna justera cykeln optimalt för mig, så får jag också valuta för det högre kostnaden.
Jag skulle tänka lite tvärtom. Skulle bara kännas ännu värre när en gammal räv kommer på sin gamla surgixer från 96 och kör om en på yttern så man blir farträdd.
 
Öhlins kräver väl lite mer regelbunden service än de billigare komponenterna.

Tvärt om tror jag Öhlins grejjer kräver mindre service än standard. Öhlins är högsta kvalitén du som vanlig Svensson kan få tag på så varför skulle det hålla sämre än Sachs och andra "billigmärken"?

Däremot rekommenderar Öhlins periodisk service varannan säsong eller var 2000:e mil (till exempel).
 
Kass? Jämfört med vad. Jag tycker det är en rejäl skillnad mellan ex Showa o Öhlins. På många sätt. Jag märker verkligen skillnad.

Håller med Sportbike.

Nu blir man ju dock inte bättre förare pga bättre fjädring. Jag har Öhlins på min nuvarande hoj och är precis lika kass som innan... :näsblod
Däremot är det alltid trevlig när justeringsmöjligheterna finns.
 
Tvärt om tror jag Öhlins grejjer kräver mindre service än standard. Öhlins är högsta kvalitén du som vanlig Svensson kan få tag på så varför skulle det hålla sämre än Sachs och andra "billigmärken"?

Däremot rekommenderar Öhlins periodisk service varannan säsong eller var 2000:e mil (till exempel).
Mycket högre kvalitet, ja, men mycket snävare toleranser också dock, vilket ställer högre krav på att allt är väl servat. Lite som att en racemotor servas betydligt mycket oftare än en bruksmotor.
 
Som medelmåttig förare tror jag inte du märker någon skillnad. Däremot syns det ju på slitaget på däcken, och kör du såpass med bandagar så har du ganska snart tjänat in merkostnaden av hojen (med öhlinare) på det mindre däckslitaget en bättre fjädring ger dig.
 
Är det tractioncontrol på bägge eller bara S? Känns som det är värt mkt annars... Bara en tanke...

för visst är det så att 1198 är utan och 1198S med deras 8 stegs TC? Hade vart fall för mig varit lockande :D

Har dock inte kört någon av dem :(
 
Last edited:
Är det tractioncontrol på bägge eller bara S? Känns som det är värt mkt annars... Bara en tanke...

för visst är det så att 1198 är utan och 1198S med deras 8 stegs TC? Hade vart fall för mig varit lockande :D

Har dock inte kört någon av dem :(

Båda har traction control :)

Dock har ingen 1098 förutom 1098R traction control :)
 
Båda har traction control :)

Dock har ingen 1098 förutom 1098R traction control :)

Bägge tc? säker på det? 1198S måste man upp till enligt de sajter jag kikat på.

1098 R är jag med på dock efter lite goooogle ;)
 
Grovt generaliserat ger bättre fjädring bättre grepp. Så när du slår på för mycket gas i en utgång kan det vara skillnaden mellan high sider och bra utgång.
Å andra sidan - med bättre fjädring kan man köra lite fortare, och när man passerar gränsen för vad greppet tillåter så skrotar man även med bättre fjädring.....

För medelföraren som trådskaparen beskriver, så är det säkert så att han kör lika fort avsett fjädring och då bör alltså bättre fjädring ge mer marginaler och mindre risk för krasch.

- Att däcken skulle slitas mindre med bra fjädring, beror helt enkelt på att hojen har bättre grepp och belastar däcken mindre.

- Självklart är det bättre med bättre hoj, föraren får mer marginaler i sin åkning (under förutsättning så klart att hon sköter grejerna och har dem hyfsat rätt inställda).
 
Är en genomsnittslig biker ungefär likadan som 14 MC-journalister och Freddy Papunen (för Motorrad)? som 2010 testade dessa sporthojar på en spansk bana "Masterbike".
Snabbaste varv genomsnitt för alla:
Yamaha R1 2:06,516 Kawa ZX-10R 2:05,373 Honda CBR1000RR 2:05,257 Suzuki GSX-R 1000 2:04,816 Ducati 1198 S Corse 2:04,785 MV Augusta F4 2:04,726 KTM RC8R 2:04,682 Aprilia RSV4 Factory 2:04,415 BMW S1000RR 2:03,133
topphastighet mätt i slutet på en "lång" raka
KTM 270km/h Ducati 275km/h Honda 276km/h GSXR 277km/h RSV4 277km/h Kawa 280km/h MV 282km/h R1 283km/h BMW 292km/h
Hög topphastighet kan betyda svårkörd. Verkar det för mig.
 
Har svårt att tänka mig att bara för att det står Öhlins eller säg något annat fabrikat, att det skulle sänka varvtiderna och automatiskt göra dig till en snabbare säkrare förare. Själv tycker jag ju att om man har råd så ser man ju till att materialet inte sätter gränsen för hur snabbt man kan köra och har man möjlighet så ska man ju skaffa så bra grejer man kan.

/A
 
Kass? Jämfört med vad. Jag tycker det är en rejäl skillnad mellan ex Showa o Öhlins. På många sätt. Jag märker verkligen skillnad.

Ber om ursäkt. Jag skriv lite fel innan när jag smygsurfade på jobbet. Det är ändrat nu.

Jag som var lika kass som innan inte fjädrigen. Hade faktiskt Showa innan, den slog sönder både rygg och njurar emellanåt. :) Men den skulle nog vara stenhård utan ett uns följsamhet.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top