Att jag nu valde just 1098/1098S har egentligen inte så mycket med saken att göra, kunde lika gärna varit en original R1 -09 vs en R1 -09 kittad med öhlins pryttlar av samma typ som 1098S.
Min fråga lyder:
Ponera att vi har en genomsnittsbiker, drygt 500-600 mil varje säsong och några bandagar under varje sommar, drygt 3-4 bandagar fördelade under sommaren. Själva föraren i sig är ingen naturtalang eller något utan kör som en genomsnittsbiker bör köra.
Hur påverkas den här personen av att ha lite öhlinspryttlar på sin hoj om man jämför med original? Säg att föraren har en 1098 till förfogande en bandag och nästa bandag en 1098S, blir han snabbare eller är det minimal skillnad? Och isåfall, kan man ens känna skillnaden som en genomsnittsbiker? Jag förutsätter att både 1098:an och 1098S är välavstämda för dennes vikt och bana osv.
Man ser ju rätt så många begagnade 1098S och undrar om det är verkligen nödvändigt med en sån hoj om man är en vanlig sporthojsförare som kör mestadels gata. Är det posörfaktorn som talar kanske?
Hur är det egentligen?
Min fråga lyder:
Ponera att vi har en genomsnittsbiker, drygt 500-600 mil varje säsong och några bandagar under varje sommar, drygt 3-4 bandagar fördelade under sommaren. Själva föraren i sig är ingen naturtalang eller något utan kör som en genomsnittsbiker bör köra.
Hur påverkas den här personen av att ha lite öhlinspryttlar på sin hoj om man jämför med original? Säg att föraren har en 1098 till förfogande en bandag och nästa bandag en 1098S, blir han snabbare eller är det minimal skillnad? Och isåfall, kan man ens känna skillnaden som en genomsnittsbiker? Jag förutsätter att både 1098:an och 1098S är välavstämda för dennes vikt och bana osv.
Man ser ju rätt så många begagnade 1098S och undrar om det är verkligen nödvändigt med en sån hoj om man är en vanlig sporthojsförare som kör mestadels gata. Är det posörfaktorn som talar kanske?
Hur är det egentligen?