Ducati 1098 serviceintervaller

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Ja, man får gratulera. :) Grym hoj som ger mersmak, har försökt inse att det är oförsvarbart rent ekonomiskt länge nu, att jag skulle ha lika kul på en 990 SM/SD...men icke. :hihi Där står hon och bara väntar på nästa lekstund, röd och grann.

Se över mappningen, de går odugligt på lågfart standard, prata med TomTom här ang. mappningen om du inte har performanceboxen till piporna.

/J

Nu förstår jag vad du pratar om odugligt på lågfart standard, körde den för första gången en kort runda i stan innan köp för att kolla att allt stod rätt till, och att köra på tomgången var ryckigt, lite för ryckigt tyckte jag. Tvungen att slira iväg lite på kopplingen för att det inte skulle vara samma av/på känsla. Jag har haft flera fyrcylindriga japsare och för mig var det här väldigt ovanligt, det är min första vtwin och första Ducce någonsin. Kommer performance boxen få bort lite ryckighet? (Provkörningen skedde med originalpipor också om de spelar roll).

Japsarna har ju mycket mjukare motor, brorsans CBR 1000 har silkeslen insprutning, den var lika skön att köra i stan som min hornet insprutningsmässigt.

Har bokat tid hos biscaya, service och montering av performance boxen. Kanske blir bättre då.
 
Nu förstår jag vad du pratar om odugligt på lågfart standard, körde den för första gången en kort runda i stan innan köp för att kolla att allt stod rätt till, och att köra på tomgången var ryckigt, lite för ryckigt tyckte jag. Tvungen att slira iväg lite på kopplingen för att det inte skulle vara samma av/på känsla. Jag har haft flera fyrcylindriga japsare och för mig var det här väldigt ovanligt, det är min första vtwin och första Ducce någonsin. Kommer performance boxen få bort lite ryckighet? (Provkörningen skedde med originalpipor också om de spelar roll).

Japsarna har ju mycket mjukare motor, brorsans CBR 1000 har silkeslen insprutning, den var lika skön att köra i stan som min hornet insprutningsmässigt.

Har bokat tid hos biscaya, service och montering av performance boxen. Kanske blir bättre då.

En ducati är väldigt ryckig på låga varv oavsett. Kan inte jämföras med en radfyra, en sådan kommer alltid gå mjukare (och tristare:)).
Posöråkat i stan får man lägga ner med ducati, det är helt enkelt en värdelös hoj i stadstrafik. Låt den komma ut till kurviga vägar eller ännu hellre bana ska du se att den trivs ;).
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Har inte kört en enda Ducce som INTE har gått ryckigt jämfört med en japshoj på lågfart, men det är smällar man får ta för att få köra en sån skönhet. Skrammel och ryck...
Grattis till en grym hoj, jag blev kär vid första provturen men har inte tagit mig råd till att köpa en ännu :(
Svårt att sakna något alls på 1098:an, förutom just ett ägarbevis för min del då...
 
På tal om 1098'or. Hur är hållbarheten på dom ? Är det klassiskt Ducati haveribenäget eller har det blivit bättre ?
 
På tal om 1098'or. Hur är hållbarheten på dom ? Är det klassiskt Ducati haveribenäget eller har det blivit bättre ?

Är inte det en del av charmen?

Jag har nyligen skaffat en gammal hypersport och får egentligen, mer eller mindre, ångest varje gång jag startar charmtrollet. Man får helt enkelt känslan av att den vilken sekund som helst spottar metall och därmed kommer att länsa ditt sparkonto.

Däremot var den fantastik att köra :)

edit: och grattis till en grym hoj!
 
Last edited:
Jag äger redan en Husabergare. Metallflis är en vardag ;) Tänkte jag skulle köpa nått som jag slipper skruva på ;)
 
Jag äger redan en Husabergare. Metallflis är en vardag ;) Tänkte jag skulle köpa nått som jag slipper skruva på ;)

Provat det jag med, *2. Husaberg är såklart värre på alla sätt, fördelen med Ducatin är att man slipper känna sig som en babian i röven om man vill åka mer än 3mil i en stöt.

:)
 
På tal om 1098'or. Hur är hållbarheten på dom ? Är det klassiskt Ducati haveribenäget eller har det blivit bättre ?

Klassisk Ducati haveribenägenhet är väl en definitionsfråga. Jag tror att en stor del av ryktet är ganska så överdrivet, jag personligen har aldrig stött på ett problem med någon Ducati någon gång men har däremot ägt en Honda som krånglade :brinnerup
Ok då, jag hade sprickor i ramen på en men då var det en gammal häck också :D

Så om man bortser från den delen med att det är kamrem, vilket i sig inte är en svag länk om det sköts, så är nog haveribenägenheten inte större än andra konkurrenter.

Sen har vi ju japsarna; Köper man en japs så får man en hoj tillverkad av genier helt enkelt och kvalité på köpet. Japaner är lika duktiga på att bygga bilar och hojar som svenskarna är på att inte göra det, vilket vill säga jävligt duktiga :glömdet
 
Så länge man sköter service och underhåll och låter motorn och växellåda bli driftvarm tror jag inte att man behöver oroa sig för några haverier på moderna Ducati. Hur kvalitén var på 80- talet och tillbaka har jag ingen aning om, men från 90- talet och framförallt slutet på 90- talet och framåt tror jag att driftsäkerheten är rätt nära japanska konkurrenterna på många områden. Det hindrar förstås inte att en och annan ägare råkar ut för "måndags exemplar" eller ett exemplar som missköts av tidigare ägare. I huvudtaget tror jag att många "problem" motorcyklar är sådana som någon självutnämnd expert har haft händerna på. Detta oavsett fabrikat.
 
Anledningen till att Duccarna har det dåliga ryktet är mest pga 748/916/996 kamnockarna, sen behöver de servas lite oftare med bland annat kamrem och ventilkoll, därför lever de ryktet kvar tror jag.
 
Ja, hojen servades idag och jag stressade efter jobbet för att hinna till Biscaya. Remmarna byttes och dp ECU byttes. Hojen gick över förväntan, första gången jag kör den på riktigt och effekt hade den, med andra ord så gick den som den skulle :) är grymt nöjd, hade problem att hålla ner den i tvåan när man drog på fullt, kändes mer wheeliebenägen än brorsans CBR 1000 2008:a.

Har dock en fråga till er andra 1098 ägare, har ni fukt inne i framlamporna? Min har de, och enligt förra ägaren ska de vara rätt så förekommande på 1098:an och äldre duccar.
 
Ursäkta att jag kapar, och återupplivar, tråden. Jag har sökt på forumet och gjort inlägg i Ducati-tråden utan att att få fram något vettigt. Kort och gott, jag är sugen på en 848. Hur ser serviceintervallerna ut, skiljer det något mellan årsmodellerna (dock ej inberäknat Corso-modellen)? Vad bör man kika/känna/höra efter vid köp?

Mitt intryck så här långt är att 848:an är sämst av liknande alternativ (om än att smaken är som baken), samt helt värdelös i stadstrafik - men då jag sitter på en 990 SD tror jag inte det blir några problem. Kom gärna med egna intryck, åsikter - ja, allt ni kan dela med er beträffande 848:an.
 
Nej de är inte värdelösa i Stadstrafik, OM man mappar till dem i lågfartsområdet .. Det görs helst med att "pilla" till mapparna i boxen, och sitter det ingen bredbands lambda på kan man lika gärna stänga av den funktionen på en gång i orginal boxen
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top