Ducati 1098 körd i bänken (film)

Det ser ju lovande ut. Undrar vad det går att få ut med helsystem, stora snablar och chip. 160 på slangen är ju inte orimligt och ett jäkla vrid.

Näven skrev:
2674353 Det ser ju lovande ut. Undrar vad det går att få ut med helsystem, stora snablar och chip. 160 på slangen är ju inte orimligt och ett jäkla vrid.
Man pratar väl om +7 till 8% med detta? Bör ju ge 158 - 160 bhp.
Kan bli "rätt" häftigt. :D

1098 mot GSX-R 1000 K6

power_gsxr_1098.jpg

torque_gsxr_1098.jpg

Last edited:
amullo skrev:
2677030 1098 mot GSX-R 1000 K6
Drygt 161 Hk på bakhjulet direkt från fabrik, inte illa.

Frågan är hur kurvorna skulle se ut om Ducatin hade lika stor motor, vore intressant att se.

amullo skrev:
2677030 1098 mot GSX-R 1000 K6

power_gsxr_1098.jpg

torque_gsxr_1098.jpg

Imponerande!
Ser en liten dipp i både effekt och vrid kurvan vid 5000rpm som inte ser så rolig ut dock.
Borde väl rätas ut med helrör på

//Robert

sandstream skrev:
2679871 Drygt 161 Hk på bakhjulet direkt från fabrik, inte illa.

Frågan är hur kurvorna skulle se ut om Ducatin hade lika stor motor, vore intressant att se.

Skulle va lika kul att se hur det skulle se ut om ducatin hade två mer cylindrar :rolleyes: , men just det har ju ducati på en annan hoj och den har ju 200hk :rolleyes:

Lam-Kaka skrev:
2679908 Skulle va lika kul att se hur det skulle se ut om ducatin hade två mer cylindrar :rolleyes: , men just det har ju ducati på en annan hoj och den har ju 200hk :rolleyes:

Håller med, fast den kostar drygt 500 000:- så dom lirar väl inte riktigt i samma division eller??

//Robert

Min pappa är starkare än din pappa ;)

Kul att ni bråkar om sånt. Det är ingen magi hur man får ur effekt ur motorer nuför tiden och både Ducati och Suzuki har kunskap att plocka ur mer än så om det skulle behövas. Så sluta nu kasta sand på varandra...

Btw, Duccen verkar ball som faen!

sandstream skrev:
2679871Frågan är hur kurvorna skulle se ut om Ducatin hade lika stor motor, vore intressant att se.

Varför skulle det vara intressant? Det är ju inte så att Ducati kommer att producera gamla testastretta motorn igen.. (åtminstone inte till detta chassi)

Det skall bli intressant att se vad det blir i sluteffekt med öppna insug och avgas samt lite ommappning..

amullo skrev:
2680997 Varför skulle det vara intressant? Det är ju inte så att Ducati kommer att producera gamla testastretta motorn igen.. (åtminstone inte till detta chassi)
Jag tycker att det vore intressant eftersom det då skulle bli en "bättre" jämförelse av två olika motortyper (twin vs radfyra). Jag är inte ute efter att mäta snopp utan tyckte bara att det vore intressant.
Robso skrev:
2679921 Håller med, fast den kostar drygt 500 000:- så dom lirar väl inte riktigt i samma division eller??
En sån jämföresle skulle ju bara vara intressant om tex Suzuki också tog fram en hoj för 500.000:-, annars blir det ju bara ett sätt att visa hur överlägsen den ena hojen är (undra varför :rolleyes:)

Finns inget som ger mer pajkastning än trådar som hyllar Ducati, det verkar som det alltid blir "The Final Battle" i dessa.

Får se hur det blir med denna!

sandstream skrev:
2681006 Jag tycker att det vore intressant eftersom det då skulle bli en "bättre" jämförelse av två olika motortyper (twin vs radfyra). .......

Jag håller inte med i den frågan. Jag tror inte Suzuki och Ducati har försökt att designa precis samma motorkaraktär och effektregister.

Blir det en mer rättvis bild om Ducati skulle göra en fyra istället, det är lättare att få ut mer effekt med fler och mindre cylindrar ner till väldigt få cc, men vad spelar det för roll. Är det viktigt?

Man kan också vända på det och säga om det är samma teoretiska max effekt ur 1200cc 2cyl som 1000cc 4cyl eller att man får samma effekt med samma "trimmningsgrad" så är ju det rättvist. Då är det upp till hur bra de konstruerar motorerna oberoende av vilken design de har valt. Varje mynt har två sidor.

Edit: Tycker att båda lämnar sjukt mycket effekt i helt gatlegala utförande om det nu är helt standard hojar som är bromsade.Suzukin har ett väldigt fint mjukt register. Det borde gå att göra en del på de siffrorna ytterligare, rent spekulativt så skulle det nog gå att få större effektökning ur duccen då tvinnar brukar strypas mera för att kunna komma under decibel nivåerna. Jag tror även att inom 5 år så kommer Ducati att sätta V4 i gathojarna. Jag är lite kluven över om det är bra eller inte.

Last edited:
Hade varit kul om dom kunde höja Ducatins röda effektkurva till samma nivå som Suzukin på ca 160 bhp dock med tidigare maxeffekt på Ducatin.

Fatta körbarheten i Duccen då jämfört med Suzukin, (då finns det ju ingen anledning att köra radfyra längre).

Helsystem på Ducatins motor borde vara lag !

MagnusK skrev:
2681056 Jag håller inte med i den frågan. Jag tror inte Suzuki och Ducati har försökt att designa precis samma motorkaraktär och effektregister. Blir det en mer rättvis bild om Ducati skulle göra en fyra istället, det är lättare att få ut mer effekt med fler och mindre cylindrar ner till väldigt få cc, men vad spelar det för roll. Är det viktigt?
Nej, det är inte viktigt, bara intressant.

Det viktiga är att man jämför V-Twin mot V-Twin och Rad4 mot Rad4 och V4 mot V4 samma med Rad3a den ska jämföras med en annan Rad3 med samma cc.

Att jämföra en v-twin mot en rad4 är som att jämföra en disel bil mot en bensin bil. Motorerna har sina för och nackdelar. Ducatis 1098 gårinte jämföra mot någon annan hoj i nu lägget om det ska bli en fear fight..Innan gick det bra med 999 mot Millen,Sp1,Sp2,TLR och andra v-twinar. V-twinar har sina för och nackdelar,samma med rad4 och rad3 och V4or.

Fördelen med V-twinen är att hojen blir mycket smalare m.m, V4 är en komprimis mellan en small V-twin och en bred Rad4 med mycket effekt. V4 blir small + får mycket effekt.

Hur som helst 1098cc värkar bli en dräpare av nuvarande v-twinar. Sen om Sandis vill jämföra sin suzuki mot en italien hoj så får han väll jämföra den med Mv agustan...visst den är lite dyrare m.m men det är den nog värd...snabbaste rad4 1000cc, snyggaste rad4 1000cc som e serie tillverkad.

Rad4 mot Rad4, V4 mot V4, V-Twin mot V-Twin. Sen visst ska man inte kolla allt på effekten m.m vi såg ju vem som vann Masterbike i år :yoparty

Edit:Sry för att jag skrev som en kratta.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda