Ducati 1098/1198 tråden!

Nybliven Ducati 1098 ägare här.

Har varit ute två gånger med den än så länge, lördagen och söndagen och vilken hoj. Blev runt 30-40 mil den här helgen skulle jag gissa, massa goa vägar. Körde lygnen runt för första gången... i ett svep. Helt fantastiskt var det... men framförallt - vilken hoj! Min första twin och jag känner mig som hemma på den.

Jag har dock en del frågor:
Bromsvätskebehållaren var full, lite över maxnivån såg jag tom men inget jag tänkte på, utan körde på... igår märkte jag att det börja rinna ut lite bromsvätska. Så jag förstod att ju varmare vätskan, då expanderar den och till sist rinner det ut genom locket. Jag tog bort en del av vätskan så nu ligger jag ungefär i mitten mellan minimum och maxnivån. När jag tog av locket såg jag att locket inte hade någon som helst packning, ska det vara så? La märke till att de blev väldigt lite fuktigt idag efter 15 mils körning och massa bromsande, men det kan ha varit rester som runnit ner genom locket sen sist.

Sen har jag problem med att batteriet laddas ur jävligt fort, snackar om några dagar sen blir det svårt att få igång hojen. De första man borde göra är att byta batteri men jag vill först ta reda på om mitt befintliga batteri är bra eller inte, så de ska jag kolla upp först. Om inte så drar den förmodligen tjuvström någonstans - finns det något förekommande problem med tjuvström på 1098:an? Vad kan man till kolla på, för att säkerställa att de bara är batteriet.
 
Nybliven Ducati 1098 ägare här.

Har varit ute två gånger med den än så länge, lördagen och söndagen och vilken hoj. Blev runt 30-40 mil den här helgen skulle jag gissa, massa goa vägar. Körde lygnen runt för första gången... i ett svep. Helt fantastiskt var det... men framförallt - vilken hoj! Min första twin och jag känner mig som hemma på den.

Jag har dock en del frågor:
Bromsvätskebehållaren var full, lite över maxnivån såg jag tom men inget jag tänkte på, utan körde på... igår märkte jag att det börja rinna ut lite bromsvätska. Så jag förstod att ju varmare vätskan, då expanderar den och till sist rinner det ut genom locket. Jag tog bort en del av vätskan så nu ligger jag ungefär i mitten mellan minimum och maxnivån. När jag tog av locket såg jag att locket inte hade någon som helst packning, ska det vara så? La märke till att de blev väldigt lite fuktigt idag efter 15 mils körning och massa bromsande, men det kan ha varit rester som runnit ner genom locket sen sist.

Sen har jag problem med att batteriet laddas ur jävligt fort, snackar om några dagar sen blir det svårt att få igång hojen. De första man borde göra är att byta batteri men jag vill först ta reda på om mitt befintliga batteri är bra eller inte, så de ska jag kolla upp först. Om inte så drar den förmodligen tjuvström någonstans - finns det något förekommande problem med tjuvström på 1098:an? Vad kan man till kolla på, för att säkerställa att de bara är batteriet.

Låter som att batteriet e kass helt klart.

Hade exakt samma problem med min, spelade ingen roll hur mkt jag körde, några dagars stillastående så var den omöjlig att få igång.
 
Någon som bankittat sin pärla och har en aning om hur bökigt det är att växla mellan "gat-editon" och "ban-edition"

Dvs skifta mellan org. kåpor med lyktor till race utan.

/A
 
Hej snor detta forum fast jag har en 848 :)
Ska hämta ut min nya hoj nästa vecka och undrar var man kan köpa tankpads till den. Vill ha även där på sidan av tanken där man sitter och gnider med låren :D
Har inte hittat några såna. Ska vara genomskinliga!
 
Någon som bankittat sin pärla och har en aning om hur bökigt det är att växla mellan "gat-editon" och "ban-edition"

Dvs skifta mellan org. kåpor med lyktor till race utan.

/A

Beror på hur händig man är...
Är en hel del skruvar men om du laddar ner en verkstadsmanual får du en bättre bild av det hela!

Hej snor detta forum fast jag har en 848 :)
Ska hämta ut min nya hoj nästa vecka och undrar var man kan köpa tankpads till den. Vill ha även där på sidan av tanken där man sitter och gnider med låren :D
Har inte hittat några såna. Ska vara genomskinliga!

http://www.google.com/search?source...gc.r_pw.&fp=8e2dee0142275f5d&biw=1345&bih=583
 
Last edited:
* Tjo ingen som vill köpa Akrapivic Slipon till en 1198 S ?? NYSKICK!!
* Ingen som har ett 70 mm system liggandes billigt :)
* Hadde varit rätt hardcore och ha wheelie control på 1198:an någon som vet om de går att efftermontera??
 
Tjena!

Är på gång att ev byta bort min S1000rr och har fått en del intressanta bytesförslag bla en 848 och undrar nu när det är dags att byta kamrem på en sådan? :va

Är det samma intervall på 1098 som för 848?
 
Tjena!

Är på gång att ev byta bort min S1000rr och har fått en del intressanta bytesförslag bla en 848 och undrar nu när det är dags att byta kamrem på en sådan? :va

Är det samma intervall på 1098 som för 848?

Ja, 1200 mil eller 2 år.
 
Avgas vajrar

Någon som har bild hur vajrarna ska sitta på avgasröret,eller rättare sagt kan man sätta dom fel så han stänger på höga varv istället:confused:
 
Någon som har bild hur vajrarna ska sitta på avgasröret,eller rättare sagt kan man sätta dom fel så han stänger på höga varv istället:confused:

Såvida du inte tagit lös vajrarna helt från monteringsstaget så tror jag inte det skall gå. Normalt så drar fjädern avgasventilen till helt öppet läge och sen stänger servomotorn ventilen vid vissa varvtal. Kolla bilden på hur det skall se ut.
När du skall montera loss/dit vajrarna så måste du gå in i Service-läge i displayen för att styra servomotorn manuellt så att vajrarna går att montera.

"The instrument panel has a service menu, which must be used only by the dealer if necessary. To enter the service menu, hold the switch (1) in position A “▲” while simultaneously turning the key switch from Off to On. Release switch (1) after about 2 seconds.

The menu contains three functions:
Reprogramming the immobilizer (REPR. CODE);
Setting the units of measurement (SET UNIT);
Moving the exhaust valve “manually” (SET EXVL)."

"With this function, it is possible to operate the motor that moves the exhaust valve to facilitate cable fitting. When renewing cables, if the valve motor is not restrained and the key switch is inadvertently turned to On, the motor will turn over for a few seconds and stop in a random position. This makes it impossible to fit the cables. To return the motor to a position in which cables can be fitted, it is necessary to use this function. To display the function, go into the SERVICE MENU and select the “Set EXVL” page. If you press switch (1) in position B “▼” for 3 seconds, the system goes into “MOVE” mode and the motor can be moved. If you hold switch (1) in position A “▲” the valve motor turns clockwise; if you hold switch (1) in position B “▼” the valve motor turns counterclockwise. To enable the cables to be fitted, turn the motor until the display shows a value of “1.7 v”. To exit this function, turn the key switch from On to Off."
 

Bifogat

  • ev.jpg
    ev.jpg
    122.1 KB · Visningar: 91
Såvida du inte tagit lös vajrarna helt från monteringsstaget så tror jag inte det skall gå. Normalt så drar fjädern avgasventilen till helt öppet läge och sen stänger servomotorn ventilen vid vissa varvtal. Kolla bilden på hur det skall se ut.
När du skall montera loss/dit vajrarna så måste du gå in i Service-läge i displayen för att styra servomotorn manuellt så att vajrarna går att montera.

"The instrument panel has a service menu, which must be used only by the dealer if necessary. To enter the service menu, hold the switch (1) in position A “▲” while simultaneously turning the key switch from Off to On. Release switch (1) after about 2 seconds.

The menu contains three functions:
Reprogramming the immobilizer (REPR. CODE);
Setting the units of measurement (SET UNIT);
Moving the exhaust valve “manually” (SET EXVL)."

"With this function, it is possible to operate the motor that moves the exhaust valve to facilitate cable fitting. When renewing cables, if the valve motor is not restrained and the key switch is inadvertently turned to On, the motor will turn over for a few seconds and stop in a random position. This makes it impossible to fit the cables. To return the motor to a position in which cables can be fitted, it is necessary to use this function. To display the function, go into the SERVICE MENU and select the “Set EXVL” page. If you press switch (1) in position B “▼” for 3 seconds, the system goes into “MOVE” mode and the motor can be moved. If you hold switch (1) in position A “▲” the valve motor turns clockwise; if you hold switch (1) in position B “▼” the valve motor turns counterclockwise. To enable the cables to be fitted, turn the motor until the display shows a value of “1.7 v”. To exit this function, turn the key switch from On to Off."

lysande svar!tackar,jag har ej haft vajrarna borta,lossade bulten och tog väck hela skivan från röret istället.blev lite osäker men bilderna gjorde mig lugn nu:tummenupp

obelastad så är spjället öppet då alltså,stängs det när "skivan" går medsols då?:confused:
 
Last edited:
Nu har mitt ena sätes intag flugit bort, närmare bestämt den högra.

Ringde Biscaya och tydligen så säljer Ducati inte dessa, men däremot finns det eftermarknads kolfiber som kostar 1300 styck! För dyrt för mig.

Någon som har tips på några billiga seat intakes till 1098:an i kolfiber?

Har sett flera på ebay men vilka rekommenderas, vilka har bäst kvalite kontra pris?

Hittade intakes, allt från 60-90 euro och då fick man båda vilket är förmånligt faktiskt.
 
Har fått hem mina ebay intakes, kolfiber - från tyskland. Slutnotan landade på 97 euro, och de såg riktigt bra ut. Kommer med bilder snart!

Kraschpuckar till bak och framaxel och även till motorn/ram/sidkåporna, någon som har några tips? Vill inte skära hål i originalkåporna så dem alternativen går bort. Har googlat massa men det är svårt att hitta några helhetsbilder på hur det ser ut. Sen undrar jag även om det är någon skillnad mellan olika märken när det gäller skyddsförmågan.

Tips?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top