Ducati 1098/1198 tråden!

När senast hörde du någon säga att de tjänar pengar på något? Med tanken på att allt redan är tillverkat och vad tror du den metall klumpen kostar att tillverka? Ingenjöreran har ju redan designat den. Skulle inte tro att produktionspriset för dämparen i sig är mer än max 40kr. Sen håller jag med dig om att majoriteten av förarna inte behöver styrdämapren, tycker dock det är en given produkt på en sådan ny cykel.

Men det är ju bara de jag tycker:P

Det tycker inte jag! Enl vad jag läst så tjänar man inga pengar på just den här modellen så om de snålar på en liten detalj som 99% av ägarna inte kommer att använda så...

Ingen som hittat något vettigt? Har inte letat själv då folk brukar vara snabba här. :Bugar
 
Den nya 848an kommer med styrdämapare och fetare bromsar och 6 hästar mer:D njut av EVO:n http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/New-bikes/2010/July/jul2010-ducati-848-evo

När senast hörde du någon säga att de tjänar pengar på något? Med tanken på att allt redan är tillverkat och vad tror du den metall klumpen kostar att tillverka? Ingenjöreran har ju redan designat den. Skulle inte tro att produktionspriset för dämparen i sig är mer än max 40kr. Sen håller jag med dig om att majoriteten av förarna inte behöver styrdämapren, tycker dock det är en given produkt på en sådan ny cykel.

Men det är ju bara de jag tycker:P
 
Folksam - runt 1800 i månaden avställningsbart, 36 år, bor i egen villa nära Västerås (kostar ~hundringen i månaden avställt), helförsäkrat.

Dagens tips, klurar ni på fotpinnar - sluta klura, shoppa.
Jag lackade ur totalt på senaste banåkat' över de snorhala standardpinnarna och spontanhandlade av Chrisse på Italia Bike i Arboga, blev TRW "Black Edition", räjsigt värre.

Första riktiga provturen idag, och vilken skillnad det är, satte pinnarna lite högre, och de hamnade en smula ytterligare bakåt, och greppet är natt/dag mot standard.
 

Bifogat

  • racepinnar.jpg
    racepinnar.jpg
    138 KB · Visningar: 122
Folksam - runt 1800 i månaden avställningsbart, 36 år, bor i egen villa nära Västerås (kostar ~hundringen i månaden avställt), helförsäkrat.

Dagens tips, klurar ni på fotpinnar - sluta klura, shoppa.
Jag lackade ur totalt på senaste banåkat' över de snorhala standardpinnarna och spontanhandlade av Chrisse på Italia Bike i Arboga, blev TRW "Black Edition", räjsigt värre.

Första riktiga provturen idag, och vilken skillnad det är, satte pinnarna lite högre, och de hamnade en smula ytterligare bakåt, och greppet är natt/dag mot standard.

Prislapp?

Jag ska väl åndå ställa av efter min krasch i depån på Kemora.
 
Köpte mina valtermoto type 1.5 för 2,3k nya, måste säga att de var feta och vilket grep det var i dem. original känns som ett skämt måste jag säga! Ska prova dem på ducce dagen på allvar.

Prislapp?

Jag ska väl åndå ställa av efter min krasch i depån på Kemora.
 
Original var ju ett skämt, både i grepp och position för mig som är 186cm. Knäna var ju långt under tanken och man fick använda sidokåporna när man bromsade. Jag kör med PP-tuning vilket gjorde under för hojen, supergrepp och bra justeringsmöjligheter. Märks mest vid bankörning men även på gatan.:tummenupp
 
Håller med dig, jag behövde också justering den ganska mkt då jag 195cm. Men greppet, ohh dödligt bra!

Original var ju ett skämt, både i grepp och position för mig som är 186cm. Knäna var ju långt under tanken och man fick använda sidokåporna när man bromsade. Jag kör med PP-tuning vilket gjorde under för hojen, supergrepp och bra justeringsmöjligheter. Märks mest vid bankörning men även på gatan.:tummenupp
 
Jag är nybliven ägare till en 1098. Jag behöver nya däck. Har ni några tips? Vad kör ni själva på för däck? Jag kör mest gata men ett par bandagar blir det på sommaren.

Var kan man köpa billiga reservdelar? Min ena backspegel ramlade i golvet och glaset gick i sönder när jag tvättade hojen.

Christian
 
Jag har kört på Metzeler M5 denna sommar. Ca 300 mil motorväg, ett par hundra landsväg och fem bandagar.
Blir inte platta genast efter några turer på motorväg vilket var läget med originaldäcken (Pirelli Diablo SC Pro) och bra grepp på banan.

Reservdelar köper man kanske här, på ducceklubben.org eller ebay.
 
Ska regga in min 848a och de ville ha uppgifter om dess effekt till regbesiktningen.

Den data jag tänkte lämna är denna

Tekniska data Ducati 848 -08
Motor 2-cyl, 4-takt, 90-graders V-twin, vätskekyld, 4-vent/cyl
Borr x Slag 94 x 61,2 mm
Slagvolym 849 cm³
Effekt 134 hk/10 000 varv
Vridmoment 96 Nm/8 250 varv
Kompression 12.0:1
Bränslesystem Elektronisk insprutning, Marelli
Transmission 6 växlar, flerskivig våtkoppling, hydrauliskt manövrerad
Styrvinkel 24 grader
Hjulbas 1 430 mm
Sadelhöjd 830 mm
Fjädring fram Inverterad gaffel, fullt justerbar, 120 mm fjädringsväg
Fjädring bak Enkeldämpare, fullt justerbar, 109 mm fjädringsväg
Broms fram Två 320 mm skivor, dubbla radialmonterade 4-kolvsok
Broms bak 245 mm skiva, 2-kolvsok
Däck fram 120/70-17
Däck bak 180/55-17
Tankvolym 15,5 L (4 liter reserv)
Torrvikt 168 kg
Färg Vit (svart ram), röd (röd ram)
Pris 140 000 kronor


Stämmer den?

 
Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Motorcykel (01)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3: 849
Växellåda:

Antal passagerare, max: 1
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Skattevikt, kg: 190
Tjänstevikt, kg: 193
Totalvikt, kg: 390
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 197
Kopplingsavstånd, mm:
Kopplingsavstånd EU, mm:
Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm:
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm:
Utrustning:
Drivande axlar fram:
Drivande axlar bak:
Antal hjul:
Däckdimension axel 1: 120/70ZR17(58W)
Däckdimension axel 2: 180/55ZR17(73W)



Bandbredd, mm:

Längd, mm: 2100 Bredd, mm: 730
Höjd, mm: 1100

Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 92,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 270,0
Ljudnivå DB, vid körning: 79 (Muha ha ha!!!) :yoparty
Ljudnivå DB, stillastående: 95
Kolmonoxid, CO: 1,1390 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0550 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,1520 G/KM
 

Bifogat

  • DSC_0683 (Large).JPG
    DSC_0683 (Large).JPG
    70.9 KB · Visningar: 70
Last edited:
Tack!

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Motorcykel (01)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3: 849
Växellåda:

Antal passagerare, max: 1
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Skattevikt, kg: 190
Tjänstevikt, kg: 193
Totalvikt, kg: 390
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 197
Kopplingsavstånd, mm:
Kopplingsavstånd EU, mm:
Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm:
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm:
Utrustning:
Drivande axlar fram:
Drivande axlar bak:
Antal hjul:
Däckdimension axel 1: 120/70ZR17(58W)
Däckdimension axel 2: 180/55ZR17(73W)



Bandbredd, mm:

Längd, mm: 2100 Bredd, mm: 730
Höjd, mm: 1100

Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 92,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 270,0
Ljudnivå DB, vid körning: 79 (Muha ha ha!!!) :yoparty
Ljudnivå DB, stillastående: 95
Kolmonoxid, CO: 1,1390 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0550 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,1520 G/KM
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top