Ducati 1098/1198 tråden!

Hallå ducati-lovers!
Hade planer på att köpa en monster dark (vet att det här inte är en monster tråd men ändå)
Det blev en nyare cykel istället er6n, är jättenöjd men man kommer ju byta ut den så småningom, då ligger monstern bra till..

Det jag undrar är hur monstern är som motorcykel, vad har den för positiva (förutom att den är så in i helvetes snygg) resp. negativa sidor!

Uppskattar ärlighet :)

ha det gott ligister!
 
Hallå ducati-lovers!
Hade planer på att köpa en monster dark (vet att det här inte är en monster tråd men ändå)
Det blev en nyare cykel istället er6n, är jättenöjd men man kommer ju byta ut den så småningom, då ligger monstern bra till..

Det jag undrar är hur monstern är som motorcykel, vad har den för positiva (förutom att den är så in i helvetes snygg) resp. negativa sidor!

Uppskattar ärlighet :)

ha det gott ligister!


Kolla in denna tråden. :tummenupp :)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=153243
 
Last edited:
Går 1098:an för kall?

Var ute o körde i går kväll för första gången när det var lite kallare. När jag tittade till på mätaren så var den nere på 65-66 grader :confused:

Den borde ha betydligt varmare arbetstemp, eller?

PP
 
Last edited:
Såg att jag hade en läkartid inbokad imorgon som jag tyvärr inte kunde ändra:huvet
Behöver & behöver...det vore bara en snäll gärning eftersom jag inte kan deltaga:confused:

Sorry, missförstod dig. Trodde inte det var säkert att jag kunde få din plats o tog därför en egen plats när det fanns över...
Mvh Peter


Edit:
Är det någon här som vet vem det var som tog foton i depåkurvan / Gelleråsen i går (onsdag 6/8). Vore kul o se om man fastande (eller inte...)
 
Last edited:
1098 är en bra snygg hoj! Såg en Xerox-stripad igår i Hallonbergen, mumma! Hade jag bara varit man att hantera en S hade jag ringt banken för länge sen :D

//H
 
Var ute o körde i går kväll för första gången när det var lite kallare. När jag tittade till på mätaren så var den nere på 65-66 grader :confused:

Den borde ha betydligt varmare arbetstemp, eller?

PP

Vill minnas att min ligger där i kring när jag kör på bana. Kommer upp högre när det är närmare 30 grader i luften men är det lite kyligare så är det mellan 60-70. Vet inte vad andra har, men det är mina tempraturer :tummenupp

1098 är en bra snygg hoj! Såg en Xerox-stripad igår i Hallonbergen, mumma! Hade jag bara varit man att hantera en S hade jag ringt banken för länge sen :D

//H

De är jättelätta att hantera! Se så, iväg till banken med dig! :D
 
Last edited:
Vill minnas att min ligger där i kring när jag kör på bana. Kommer upp högre när det är närmare 30 grader i luften men är det lite kyligare så är det mellan 60-70. Vet inte vad andra har, men det är mina tempraturer :tummenupp...........

Ok, då e jag inte ensam i alla fall :D Nu ska man kanske inte jämföra med andra maskiner, o framför allt inte 10 år gamla, men arbetstempen på min förra hoj, en TL1000s, skulle ligga på över 80 grader för att varmmappningen i ECU:n skulle slå till. Annars gick hojen fett. Ska läsa på ordentligt om 1098:an o hör av mig om jag hittar nåt av värde.

PP
 
Montering gaffelben?

Har en fråga;

Hur mycket sticker era gaffelben upp ur styrkronan? Hur många "ränder" syns över styrkronan?

Enligt verkstadshandboken (sektion G2 sid 20) skall gaffelbenen monteras så att måttet mellan undre styrkronans underkant och gaffelbenets överkant blir 29,6 cm.
Mina sitter betydligt högre upp, dvs cykeln är sänkt fram.

Vet att det är vanligt på tex Aprilia Mille för att få en snabbare styrning men vill gärna veta exakt vad som gäller innan jag bestämmer mig för hur det skall se ut på min hoj.

PP
 
Har en fråga;

Hur mycket sticker era gaffelben upp ur styrkronan? Hur många "ränder" syns över styrkronan?

Enligt verkstadshandboken (sektion G2 sid 20) skall gaffelbenen monteras så att måttet mellan undre styrkronans underkant och gaffelbenets överkant blir 29,6 cm.
Mina sitter betydligt högre upp, dvs cykeln är sänkt fram.

Vet att det är vanligt på tex Aprilia Mille för att få en snabbare styrning men vill gärna veta exakt vad som gäller innan jag bestämmer mig för hur det skall se ut på min hoj.

PP

Generellt sett så är 1098'n lite annorlunda i grundinställningen från tex en Aprilia Mille. Många förare sänker lite bak för en bättre hantering till skillnad från Millen.

/J
 
Generellt sett så är 1098'n lite annorlunda i grundinställningen från tex en Aprilia Mille. Många förare sänker lite bak för en bättre hantering till skillnad från Millen.

/J

Jaha, där ser man :confused: Sänka bak, det trodde jag inte... Vilket i så fall borde utesluta ideer om att sänka fram, eller hur? :va

Har du något mått hur mycket "mässing" som ska sticka upp orginal på Öhlinsgaffeln, eller annat mått som du vet fungerar bra för en orginalhoj som besöker bana några gånger per år?
(Tror det är samma mått som Showa iof)

PP
 
Generellt sett så är 1098'n lite annorlunda i grundinställningen från tex en Aprilia Mille. Många förare sänker lite bak för en bättre hantering till skillnad från Millen.

/J

+1 på den :mattias

Höjde min lite bak och den blev nervig som satan. Fick sänka den igen för stabilare inbromsningar.

EDIT: Flikar in ett annat tips. Ska ni byta bromsbelägg så kan jag rekommendera Carbone Lorraine C55. Om du tyckte du hade bra bett med orginalbelägg innan kommer du bli överraskad :tummenupp
Finns till bra pris i det stora landet till väster.
 
Last edited:
Sorry, missförstod dig. Trodde inte det var säkert att jag kunde få din plats o tog därför en egen plats när det fanns över...

Det är lugnt, kanske var jag som var otydlig!!
Hoppas ni som åkte fick en toppendag ivf:)


Förresten, vilka härifrån ska ner på SDK:s 25års-jubiléum??
 
Enligt butiken så monteras gaffeln i farbriken, och då så att 3 "ringar" mässing syns ovanför gaffelkronan.
Så jag monterade bort alla kåpor o lossa gaffelbenen o ställde de exakt lika med skjutmått, så de e inte snett i alla fall...:)
Passa på o bytte olja o filter + monterade på snabbkoppling för batterladdning inför vintern :rolleyes: usch, vem sa vinter? Fult att svära...
 
Helt rätt att starta en tråd om 1098:an, en vacker och spännande hoj!

Har hört att de skall komma med en 1198 i framtiden, de 200 extra cc (kontra de övriga) mot dagens 100 cc lär göra att hojen kommer närmare den prestanda Jappsen har. Har fler hört eller sett något om detta? Hoppas de inte gör en svart 1198 nästa år, då sitter R1-07:an löst :D

/D.

Hur många kubik ska ni för att hänga med :hihi :hihi
 
Fick mitt bakdrev idag :)
Biscaya hade mitt gamla mobilnummer så de hade inte fått tag på mig men idag damp det ned i brevlådan efter telefonsamtal igår.

Skall skicka tillbaka mitt orginaldrev till dem. Blir att byta det någon kväll i veckan om jag hinner.
 
Fick mitt bakdrev idag :)
Biscaya hade mitt gamla mobilnummer så de hade inte fått tag på mig men idag damp det ned i brevlådan efter telefonsamtal igår.

Skall skicka tillbaka mitt orginaldrev till dem. Blir att byta det någon kväll i veckan om jag hinner.

Vet du om de där snygga små kombihylsorna som man kan ta bort både bakhjul o framhjul med finns att köpa här i landet för en vettig peng, eller är det Ebay som gäller?

PP
 
Vet du om de där snygga små kombihylsorna som man kan ta bort både bakhjul o framhjul med finns att köpa här i landet för en vettig peng, eller är det Ebay som gäller?

PP

Har inte sett dem i Sverige tyvärr. Men jag köpte min i England utan problem.
Finns i USA och Tyskland med.

Jag handlade exakt denna:
http://cgi.ebay.co.uk/Ducati-1098-B...90|39:1|66:2|65:12&_trksid=p3286.c0.m14.l1318

Tänk på att inte använda muttersmack med denna, den håller inte för det!
Bara att ta i med större nyckel, muttern på drevsidan satt så jag fick näsblod.
Var själv också när jag skulle ha loss den.. kul :näsblod
 
Ok, tack! :tummenupp Hittade en liknande modell på Ebay i staterna, som jag budar på, för samma summa fast i dollar. Inte klart än men den verkar ok...
O sen hittade jag oljefilterhylsa också :) ...å många andra fina saker :tungan


Har inte sett dem i Sverige tyvärr. Men jag köpte min i England utan problem.
Finns i USA och Tyskland med.

Jag handlade exakt denna:
http://cgi.ebay.co.uk/Ducati-1098-B...90|39:1|66:2|65:12&_trksid=p3286.c0.m14.l1318

Tänk på att inte använda muttersmack med denna, den håller inte för det!
Bara att ta i med större nyckel, muttern på drevsidan satt så jag fick näsblod.
Var själv också när jag skulle ha loss den.. kul :näsblod
 
Jag skall eventuellt sälja mitt skrot, om det nu finns några wannabees i tråden :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top