Ducati 1000cc (ST3) soppaförbrukning

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
Sedan jag kom från en 900cc rad fyra med 150hk som drog 0,5l milen till att jag nu sitter på en Ducce som i dag har gått 105 mil, så har det slagit mig att den drar nästan lika mycket soppa som min BMW 325:a från -05.

Är detta normalt eller är det en inställning som verkstan kan göra någonting åt.
Inte för att jag bryr mig så mycket om soppa förbrukning och har aldrig gjort så tycker jag att två cylindrar inte borde dra dubbelt så mycket som en rad 4:a.

Jag har haft skjuts på som vid ett par tillfällen sagt att det luktar oförbränd soppa om hojen när jag släpper av på gasen.

Någon??

SUKI_RF900 skrev:
2327104 Sedan jag kom från en 900cc rad fyra med 150hk som drog 0,5l milen till att jag nu sitter på en Ducce som i dag har gått 105 mil, så har det slagit mig att den drar nästan lika mycket soppa som min BMW 325:a från -05.

Är detta normalt eller är det en inställning som verkstan kan göra någonting åt.
Inte för att jag bryr mig så mycket om soppa förbrukning och har aldrig gjort så tycker jag att två cylindrar inte borde dra dubbelt så mycket som en rad 4:a.

Jag har haft skjuts på som vid ett par tillfällen sagt att det luktar oförbränd soppa om hojen när jag släpper av på gasen.

Någon??

Har du kollat luftfiltren?

Hmm... nu vet jag inte hur mkt soppa din gamla Bmw drog men min ST4s drar kanske 0,7 blandad körning, möjligen upp till en 1,0 om man hänger i gashandtaget konstant och på långkörning med packning och skjuts kanske 0,6 som bäst.

Låter som den dricker mycket. Sen att det luktar soppa är ju lite oroväckande, inga mer råd än "kolla upp det".

När jag köpte min Monster (ny) så sög den i sig en hel del soppa i början. Låg nog nära litern de första 20 milen. Men sedan så sjönk det efter hand. Någon som sa att den kunde ta lite mer soppa innan den blev inkörd? Gjorde själv inte så mycket till inkörning var fullt i stort sätt från första milen. Kan vara därför som den gick på kanske en halv liter normal körning vid 100 mil?

Upplever att min Trajja kom ned i förbrukning efter 1:a service! Jag har för mig (någon annan vet säkert om detta är korrekt) att vissa motortillverkare låter motorerna gå lite fetare under inkörningsperioden, men har dessutom noterat att mina nya bilar "släppt" efter 250-500 mil, d v s soppaförbrukningen går ned och prestandan ökat något.

På Trajan gjorde det ca 1 dl/mil (har åkt totalt 250 mil hitintills).

Ha de!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...