dubble xp

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
min förbannade dator bestämde för att säga upp sig. startade den idag och vips så gick den inte igång. fattades någon skitfil. jaja, provade att ominstallera xp. ok, datorn går igång men får upp ett meddelande om att välja windows xp eller windows xp?????, wäljer man det första så startar det som jag nyss installerat, väljer man det andra så startar mitt gammla med alla program intakt, tror jag har löst problem et med filen som försvann, hur fan får jag nu bort det ena xp:et

GIXxXER skrev:
min förbannade dator bestämde för att säga upp sig. startade den idag och vips så gick den inte igång. fattades någon skitfil. jaja, provade att ominstallera xp. ok, datorn går igång men får upp ett meddelande om att välja windows xp eller windows xp?????, wäljer man det första så startar det som jag nyss installerat, väljer man det andra så startar mitt gammla med alla program intakt, tror jag har löst problem et med filen som försvann, hur fan får jag nu bort det ena xp:et
Ligger båda XP på samma partition

Testa att ladda hem partition magic och rensa bort boot sektor du får installera om windows men det fixar det.. finns ett annat sett men kommer inte ihåg hur man gör det just nu :)

didjik skrev:
Testa att ladda hem partition magic och rensa bort boot sektor du får installera om windows men det fixar det.. finns ett annat sett men kommer inte ihåg hur man gör det just nu :)

vill undvika att installera om, då allt funkar nu med 2 xp??????, gäller bara att välja rätt. det är bara skitstörigt. om ingen har någon vettig lösning så är det bara att tömma burken och installera om allt, men som sagt, detta vill jag undvika

Det borde fungera (läs: borde, vet aldrig med windows :D ) att helt enkelt editera c:\boot.ini och radera det ena alternativet under [operating systems].

ser ut så här med ett system installerat.
Code:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional (bootscreen)" /fastdetect /NoExecute=OptIn /KERNEL=kernel1.exe

sen helt sonika trycka "delete" på den winxp installationen som man inte längre har möjlighet att bota från prompten.. eller ja, den man inte vill ha längre :).

EDIT: du har 2 olika mappar va?

Last edited:
morlock skrev:
Det borde fungera (läs: borde, vet aldrig med windows :D ) att helt enkelt editera c:\boot.ini och radera det ena alternativet under [operating systems].

ser ut så här med ett system installerat.
Code:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional (bootscreen)" /fastdetect /NoExecute=OptIn /KERNEL=kernel1.exe

sen helt sonika trycka "delete" på den winxp installationen som man inte längre har möjlighet att bota från prompten.. eller ja, den man inte vill ha längre :).

EDIT: du har 2 olika mappar va?

förklara detta gärna för ett barn :D , 2 mappar, var hittar jag dom?????

när jag startar upp får jag en svart skärm där det står att jag ska välja operativsystem

windows xp
eller
windows xp

helknäppt

GIXxXER skrev:
förklara detta gärna för ett barn :D , 2 mappar, var hittar jag dom?????
när jag startar upp får jag en svart skärm där det står att jag ska välja operativsystem
windows xp
eller
windows xp
helknäppt
Filen boot.ini som du hittar direkt på C: ser till så att alla möjliga alternativ till operativsystem är listade med bootloadern*.
Eftersom du har installerat ett operativsystem på ett system där det redan fanns ett system installerat lades ett extra alternativ till -> Windows XP.

Eftersom det förra systemet var ett "Windows XP" och det nya också är ett "Windows XP" heter de lika i alternativet vid uppstart.

Detta gör att du bör ha 2st windowsmappar på C: om de är installerade på samma partition, annars har du ett windows installerat på C: och ett annat på en annan partition.

Det du gör är att du raderar det ena alternativet ur boot.ini filen och raderar det operativ som den raden pekade på. I det här fallet det ursprungliga operativet.

Se till så du kopierar ecentuella filer från "det förra skrivbordet" till det nya.

*program för att ladda ett operativsystem.

jag har 2 mappar i C som heter windows och en som heter windows.0?????

är detta normalt??

morlock skrev:
Ja, eftersom du har klantat till det. :7peta

jajajaja, är det bara att radera den ena

det står så här:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

vilken är den gammla som jag vill behålla, måste vara den som bara heter windows??

GIXxXER skrev:
vilken är den gammla som jag vill behålla, måste vara den som bara heter windows??
Det borde vara windows.0 som är den nya versionen. glöm inte ändra på "default=" variabeln också.

Kolla på datumen för de båda mapparna så ser du vilken som är nyast.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!