Dubbla bromsslangar eller en "splittad" till två.

Jag skall ta en sväng förbi Hydroscand på Hisingen idag eller imorgon och kolla om dom kan ha något lämpligt där.

Annars så får det bli ett kitt från Xlmoto.
 
kolla noga innan ni beställer. det finns olika storlekar på banjokopplingar
likaså om ni ska ha banjobult, så finns det olika stigning, japanska har en, italienska har en annan

mvh Henrik
servicetekniker hydroscand

Det är olika stigningar på gängorna för banjobultarna i oket och i huvudcylindern från fabrik, M10X1.25 och M10X1.5.

Jag tänkte passa på att montera rostfria banjokopplingar och banjobultar.
 
Galfer har små smidiga splitters.

GALFER-USA-Standard-Custom-Lines-R2_Page_1.jpg

Är det någon som vet vilket fåretag som är generalagent för Galfer i Sverige, eller var man kan få tag i hela deras sortiment?

En slang av den här modellen hade också funkat.

GP-LINE-.jpg
 
Är det någon som vet vilket fåretag som är generalagent för Galfer i Sverige, eller var man kan få tag i hela deras sortiment?

En slang av den här modellen hade också funkat.

View attachment 452849

Galfers grejor får du i Sverige genom: Twostroke, Grevens eller EMX racing, enligt deras hemsida.

Den slangen skulle jag också vilja ha. Skulle dock aldrig montera banjobultar av lättmetall (även fast jag inte har belägg för min försiktighet)
 
Galfers grejor får du i Sverige genom: Twostroke, Grevens eller EMX racing, enligt deras hemsida.

Den slangen skulle jag också vilja ha. Skulle dock aldrig montera banjobultar av lättmetall (även fast jag inte har belägg för min försiktighet)

Det blir banjobultar och kopplingar i rostfritt.
 
Denna tråden borde byta namn till hydroscand tråden.

För att svara på frågan som ställs i titeln: Det spelar ingen roll. Jag har själv alltid kört med två slangar från pumpen. en gång köpte jag en hoj som hade den andra varianten men det kändes bara dumt med en kort slang dragen över framskärmen så jag bytte ut det. Funktionen var dock identisk. En sak som jag inte visste om men läste om i performance bikes för några år sen är att stålspunna slangar också åldras och blir sämre med tiden.
 
"En sak som jag inte visste om men läste om i performance bikes för några år sen är att stålspunna slangar också åldras och blir sämre med tiden."

Hmm, det där skulle man vilja veta mer om. Min stålomspunna slangar är tillverkade i Teflon. Utmärkande för PTFE är ju dess åldringsbeständighet.
 
Denna tråden borde byta namn till hydroscand tråden.

För att svara på frågan som ställs i titeln: Det spelar ingen roll. Jag har själv alltid kört med två slangar från pumpen. en gång köpte jag en hoj som hade den andra varianten men det kändes bara dumt med en kort slang dragen över framskärmen så jag bytte ut det. Funktionen var dock identisk. En sak som jag inte visste om men läste om i performance bikes för några år sen är att stålspunna slangar också åldras och blir sämre med tiden.

Jag kör också med dubbla slangar från styret med gott resultat på min TLS, men radialpumpen jag har bytt till på GSX-R'en har banjobulten skruvad från undersidan, och med dubbla slangar där så bygger det på såpass mycket neråt att skallen på banjobulten tar i kåpan.
 
TDM900 -02
66fa131e714756f2d6069ef88f52623d.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Två alternativ, M10 45mm lång eller Biltema Förlängningsmutter M10 x 45

Det går att skruva ihop tre bromsslangar med en M10, 45mm lång. Det är så mycket glapp att man knappast behöver någon kanal mellan de tre banjona men är man noga så kan man fila ner gängorna på ovansidan av M10an vid Banjoskarvarna så luften lättare kan försvinna uppåt.
Muttern / skruven tätas med gängtätning eller kanske enklast med epoxilim.
Allternativ är Biltemas förlängningsmuttrar, en förlängningsmutter räcker, Art. 19-517
med två banjoskruvar M10 med 1,5mm gänga. En för en Banjo, en för två Banjo

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/muttrar/forlangningsmuttrar-2-st-2000018782

Hur har det gått hos Hydroscand ?
 

Bifogat

  • M10-45mm-T.jpg
    M10-45mm-T.jpg
    55.9 KB · Visningar: 18
Last edited:
Det går att skruva ihop tre bromsslangar med en M10, 45mm lång. Det är så mycket glapp att man knappast behöver någon kanal mellan de tre banjona men är man noga så kan man fila ner gängorna på ovansidan av M10an vid Banjoskarvarna så luften lättare kan försvinna uppåt.
Muttern / skruven tätas med gängtätning eller kanske enklast med epoxilim.
Allternativ är Biltemas förlängningsmuttrar, en förlängningsmutter räcker, Art. 19-517
med två banjoskruvar M10 med 1,5mm gänga. En för en Banjo, en för två Banjo

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/muttrar/forlangningsmuttrar-2-st-2000018782

Hur har det gått hos Hydroscand ?

Man skulle ju kunna göra en liten "kanal" längs med bulten som börjar ungefär i mitten på första banjon och slutar i mitten av sista banjon, och använda en bult som är tillräckligt lång för att få plats med mutter, låsmutter och ett litet bläck att använda som fäste.

Jag skall prova att skruva ihop en sådan och provtrycka den.

Det har inte gått något vidare med Hydroscand, men jag har skickat ett mail till Nostalgia Motor och hoppas att det går bättre där.
 
Grevens kan fixa en sån här slang för 1195:-GP-LINE-.jpg

Jag har provade även att ta tre banjokopplingar och en rostfri förlängningsmutter och skruvade två från ena sidan med en dubbel banjobult och en från andra sidan med en vanlig banjobult och provtryckte med luft och det höll tätt.

Fördelen med slangen från Grevens är att den är pressad där slangen delas till två, och det känns ju säkrare än att ha fem st banjokopplingar och minskar risken för ev. problem.
 
Grevens kan fixa en sån här slang för 1195:-View attachment 452954

Jag har provade även att ta tre banjokopplingar och en rostfri förlängningsmutter och skruvade två från ena sidan med en dubbel banjobult och en från andra sidan med en vanlig banjobult och provtryckte med luft och det höll tätt.

Fördelen med slangen från Grevens är att den är pressad där slangen delas till två, och det känns ju säkrare än att ha fem st banjokopplingar och minskar risken för ev. problem.

Då kommer den intressanta frågan
Görs den på beställning ?
Eller är det en standardprodukt avsedd för att bromsslangarna ska dras bakom gaffelbenen.
Lite beror det på var T kommer att hamna.
Hamnat T precis ovanför och till höger om framskärmen, troligen inga problem.
Den enda bromsslangen upp till styret går där bromsslangen brukar gå.

Kruxet är om slangarna inte är perfekt anpassade.
För blir de för långa kommer de tryckas ihop när fjädringen trycks hop och god chans skava mot kylaren.
En kamrat med Honda CBR600F råkade ut för att hans stålomspunna skavde hål på kylaren.
Skälet till att jag dragit mina stålomspunna på GSX1300R från bromsoken fram på utsidan av och runt gaffelbenens framsida.

Eftersom det alltid är svårt få ut luft ur horisontella rör så hade jag valt med två banjoskruvar och förlängningsmutter valt att placera förlängningsmuttern mellan övre och undre gaffelkronorna lutande 45 grader.
Till den övre banjoskruven en 45 graders banjo och vidare slang upp till styret.
Till den undre banjoskruven två 45 graders banjo och vidare slangar runt framsidan av gaffelbenen ner till bromsoken.
Ett alternativ är en M10 skruv 45mm lång satt med 45 graders lutning och några nerfilningar av gängorna mellan banjona.
 
Då kommer den intressanta frågan
Görs den på beställning ?
Eller är det en standardprodukt avsedd för att bromsslangarna ska dras bakom gaffelbenen.
Lite beror det på var T kommer att hamna.
Hamnat T precis ovanför och till höger om framskärmen, troligen inga problem.
Den enda bromsslangen upp till styret går där bromsslangen brukar gå.

Kruxet är om slangarna inte är perfekt anpassade.
För blir de för långa kommer de tryckas ihop när fjädringen trycks hop och god chans skava mot kylaren.
En kamrat med Honda CBR600F råkade ut för att hans stålomspunna skavde hål på kylaren.
Skälet till att jag dragit mina stålomspunna på GSX1300R från bromsoken fram på utsidan av och runt gaffelbenens framsida.

Eftersom det alltid är svårt få ut luft ur horisontella rör så hade jag valt med två banjoskruvar och förlängningsmutter valt att placera förlängningsmuttern mellan övre och undre gaffelkronorna lutande 45 grader.
Till den övre banjoskruven en 45 graders banjo och vidare slang upp till styret.
Till den undre banjoskruven två 45 graders banjo och vidare slangar runt framsidan av gaffelbenen ner till bromsoken.
Ett alternativ är en M10 skruv 45mm lång satt med 45 graders lutning och några nerfilningar av gängorna mellan banjona.

Den görs på beställning så det går att få den lång på slangar och vinkel på kopplingar man vill ha.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top