Silent_Jay
Sporthojsnörd
Jag skall ta en sväng förbi Hydroscand på Hisingen idag eller imorgon och kolla om dom kan ha något lämpligt där.
Annars så får det bli ett kitt från Xlmoto.
Annars så får det bli ett kitt från Xlmoto.
kolla noga innan ni beställer. det finns olika storlekar på banjokopplingar
likaså om ni ska ha banjobult, så finns det olika stigning, japanska har en, italienska har en annan
mvh Henrik
servicetekniker hydroscand
Är det någon som vet vilket fåretag som är generalagent för Galfer i Sverige, eller var man kan få tag i hela deras sortiment?
En slang av den här modellen hade också funkat.
View attachment 452849
Galfers grejor får du i Sverige genom: Twostroke, Grevens eller EMX racing, enligt deras hemsida.
Den slangen skulle jag också vilja ha. Skulle dock aldrig montera banjobultar av lättmetall (även fast jag inte har belägg för min försiktighet)
"En sak som jag inte visste om men läste om i performance bikes för några år sen är att stålspunna slangar också åldras och blir sämre med tiden."
Denna tråden borde byta namn till hydroscand tråden.
För att svara på frågan som ställs i titeln: Det spelar ingen roll. Jag har själv alltid kört med två slangar från pumpen. en gång köpte jag en hoj som hade den andra varianten men det kändes bara dumt med en kort slang dragen över framskärmen så jag bytte ut det. Funktionen var dock identisk. En sak som jag inte visste om men läste om i performance bikes för några år sen är att stålspunna slangar också åldras och blir sämre med tiden.
Det går att skruva ihop tre bromsslangar med en M10, 45mm lång. Det är så mycket glapp att man knappast behöver någon kanal mellan de tre banjona men är man noga så kan man fila ner gängorna på ovansidan av M10an vid Banjoskarvarna så luften lättare kan försvinna uppåt.
Muttern / skruven tätas med gängtätning eller kanske enklast med epoxilim.
Allternativ är Biltemas förlängningsmuttrar, en förlängningsmutter räcker, Art. 19-517
med två banjoskruvar M10 med 1,5mm gänga. En för en Banjo, en för två Banjo
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/muttrar/forlangningsmuttrar-2-st-2000018782
Hur har det gått hos Hydroscand ?
Grevens kan fixa en sån här slang för 1195:-View attachment 452954
Jag har provade även att ta tre banjokopplingar och en rostfri förlängningsmutter och skruvade två från ena sidan med en dubbel banjobult och en från andra sidan med en vanlig banjobult och provtryckte med luft och det höll tätt.
Fördelen med slangen från Grevens är att den är pressad där slangen delas till två, och det känns ju säkrare än att ha fem st banjokopplingar och minskar risken för ev. problem.
Då kommer den intressanta frågan
Görs den på beställning ?
Eller är det en standardprodukt avsedd för att bromsslangarna ska dras bakom gaffelbenen.
Lite beror det på var T kommer att hamna.
Hamnat T precis ovanför och till höger om framskärmen, troligen inga problem.
Den enda bromsslangen upp till styret går där bromsslangen brukar gå.
Kruxet är om slangarna inte är perfekt anpassade.
För blir de för långa kommer de tryckas ihop när fjädringen trycks hop och god chans skava mot kylaren.
En kamrat med Honda CBR600F råkade ut för att hans stålomspunna skavde hål på kylaren.
Skälet till att jag dragit mina stålomspunna på GSX1300R från bromsoken fram på utsidan av och runt gaffelbenens framsida.
Eftersom det alltid är svårt få ut luft ur horisontella rör så hade jag valt med två banjoskruvar och förlängningsmutter valt att placera förlängningsmuttern mellan övre och undre gaffelkronorna lutande 45 grader.
Till den övre banjoskruven en 45 graders banjo och vidare slang upp till styret.
Till den undre banjoskruven två 45 graders banjo och vidare slangar runt framsidan av gaffelbenen ner till bromsoken.
Ett alternativ är en M10 skruv 45mm lång satt med 45 graders lutning och några nerfilningar av gängorna mellan banjona.
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |