dubbfråga

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Sabbar man vanlig endurodubb om man kör lite asfalt?. Funderar nämligen på vad jag ska ha för däck på hojen i vinter och jag har "bestämt" mig för endurodubb då jag vill köra lite "allround" och det innefattar även en och annan meter på asfalt.
Har en ny uppsättning crossdäck i garaget jag funderar på dubba. Lutar åt det hållet. Har sett här på forumet att många dubbar med vanlig m5 skruv och mutter. Undrar om ni använder låsmuttrar. Vad finns det annars för alternativ. Läste en tråd häromdagen där dessa dubbar från biltema nämndes och att man skulle köra på skallarna.
Finns det någon kompromiss av dubb där man kan köra lite is och lite asfalt som man kan dubba själv. Inga höga krav men pumpa på med förslag och länkar till andra intressanta trådar inom ämnet. Måste dubba nu :4skrika

philsson skrev:
Läste en tråd häromdagen där dessa dubbar från biltema nämndes och att man skulle köra på skallarna.
Finns det någon kompromiss av dubb där man kan köra lite is och lite asfalt som man kan dubba själv. Inga höga krav men pumpa på med förslag och länkar till andra intressanta trådar inom ämnet. Måste dubba nu :4skrika

Hoj,

är novis vad gäller dubbat, men pratade med handlarn som även är duktig cross/enduro-förare som rekommenderade ovanstående. Funkade tydligen jättebra. Detta gäller dock skog o mark o grus. Givetvis ger det väl inget toppengrepp på is, men vem faan har det så kallt så det fryser på sjöarna..? :D . Men om man bara ska förlänga säsongen o kunna köra vid snö tror jag det kan funka bra, dessutom borde det ju funka även på asfalt då det inte är några fina spikar som slits ner. Tänkte själv prova på det med crosshjulen.

/Dave

Hoztic skrev:
Det torde åska ganska bra på ren asfalt om inte annat? :va Och låta rätt illa :D

Säkert, men å andra sidan är det ju ingen mening att ha dom om det är ren asfalt.. ;)

/Dave

David P. skrev:
Säkert, men å andra sidan är det ju ingen mening att ha dom om det är ren asfalt.. ;)

/Dave

philsson skrev:
Sabbar man vanlig endurodubb om man kör lite asfalt?. Funderar nämligen på vad jag ska ha för däck på hojen i vinter och jag har "bestämt" mig för endurodubb då jag vill köra lite "allround" och det innefattar även en och annan meter på asfalt.

:7peta :hihi

Det blir ju alltid nån transportsträcka, om man inte råkar bo vid en sjö eller åker... :)

philsson skrev:
Sabbar man vanlig endurodubb om man kör lite asfalt?.
Jag kör mycket på vintern med endurodubb, bla till och från jobbet varje dag. På de större vägarna är det i princip alltid asfalt här. Så för min del blir det många mil asfalt. Mitt bakdäck är inne på fjärde vintern, mitt delen är klart sliten men dubben sitter fortfarande kvar. Kör man försiktigt på asfalt så håller de länge. Framdäcket som är lika gammalt ser mycket fint ut. Man måste dock köra försiktigt på asfalt eftersom man har mycket längre bromssträcka.

förra året va mina dubbar knappt slitna när vintern nästan va över, så jag gav mej ut på vägen för att nöta ner dom lite... var tamejfan en omöjlighet att se slitage efter en timmes fortkörning...

har oså prova endurodubb på väg...funkar hyffsat men man vill gärna hålla sig i snösträngen :)
en dubb har ramla bort o sen finns inte den där vassheten kvar längst ut på toppen

Schvidja skrev:
Jag kör mycket på vintern med endurodubb, bla till och från jobbet varje dag. På de större vägarna är det i princip alltid asfalt här. Så för min del blir det många mil asfalt. Mitt bakdäck är inne på fjärde vintern, mitt delen är klart sliten men dubben sitter fortfarande kvar. Kör man försiktigt på asfalt så håller de länge. Framdäcket som är lika gammalt ser mycket fint ut. Man måste dock köra försiktigt på asfalt eftersom man har mycket längre bromssträcka.
Det svaret jag ville ha :tummenupp Men nu lutar det åt att jag dubbar själv då jag ändå måste inhandla LV godkända däck inför reggbesiktningen. antar att inte endurodubb är godkända för väg?

philsson skrev:
antar att inte endurodubb är godkända för väg?

Har sett en lång diskussion kring detta på www.soe.se (hur lagliga är dubbdäcken för mc ?) feb 2004 och den slutsats jag då drog var att det inte finns så mycket regler kring däck på mc förutom mönsterdjup så det ska inte vara nåt problem att besiktiga med endurodubb.
Jag skulle inte åka till besiktningen på vintern utan dubb i alla fall.

Schvidja skrev:
Har sett en lång diskussion kring detta på www.soe.se (hur lagliga är dubbdäcken för mc ?) feb 2004 och den slutsats jag då drog var att det inte finns så mycket regler kring däck på mc förutom mönsterdjup så det ska inte vara nåt problem att besiktiga med endurodubb.
Jag skulle inte åka till besiktningen på vintern utan dubb i alla fall.
Men jag vill inte chansa :huvet . Säger de nej så blir jag :mad: Står kanske "not for road use" på alla endurodubb vad vet jag. Jag kan som sagt INGET inom ämnet och behöver verkligen vägledning. Det är för övrigt Reggbesiktning vi snackar nu och där brukar de vara mycket hårdare.

philsson skrev:
Men jag vill inte chansa :huvet . Säger de nej så blir jag :mad: Står kanske "not for road use" på alla endurodubb vad vet jag. Jag kan som sagt INGET inom ämnet och behöver verkligen vägledning. Det är för övrigt Reggbesiktning vi snackar nu och där brukar de vara mycket hårdare.

Du kan lugnt regbesikta med endurodubbdäck. Har gjort det ett antal gånger och det har aldrig varit något problem. Besiktningsmännen brukar dock avstå från att prova hojen med dubbdäcken på.

philsson skrev:
Jag kan som sagt INGET inom ämnet och behöver verkligen vägledning.
Vägledning:
Övergripande krav
2 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni
1999 eller senare skall ha däck som är typgodkända
1. enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG,
eller
2. enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75 (se 3 kap. 1 §).
Krav enligt 3 § 3 dvs uppfyller kraven i 7 – 10 §§ nedan.
6 § Anordningar som anbringas på motorcykel till skydd mot slirning
skall vara så beskaffade, att de inte skadar vägen. Dubbade däck enligt
detta kapitel anses uppfylla detta krav

Krav enligt 3 § 3
7 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck
som är dimensionerade för fordonets maximala hastighet och för minst den
axelbelastning som däcken har att uppbära. Däcken behöver dock inte vara
dimensionerade för högre axelbelastning än den som fordonet får framföras med. Om däcket inte är av godkänd typ får det belastningsvärde som
meddelats av The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) i ”Databok
2002” tillämpas för respektive däckdimension.
8 § Däck får inte visa tecken på brott eller separation. Däck får
inte ha hål, skåra eller annan skada som blottlägger däckets armering.
9 § Slitbana får inte vara mer nött än att det kvarvarande
profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,0 mm, varvid skall bortses från
slitagevarnares ribbor.
10 § Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske så att
hjulen på en axel har lika däck.
Generella krav på dubbdäck
11 § Dubb i däck får endast finnas i däck som av däcktillverkaren är
avsett för dubbning.
12 § Däck får inte ha så kallade rördubbar.
13 § Antalet dubbar bör vara lika stort i fordonets samtliga dubbade
däck och däck med det största dubbutsticket bör vara monterade på hjul
på fordonets bakre axel.
14 § Dubbade däck får inte användas under tiden från och med den 1
maj till och med den 30 september om inte under denna tid vinterväglag,
som motiverar användning av dubbade däck, råder eller kan befaras.
Mönsterskurna däck
16 § Däck som mönsterskärs skall vara lämpade för mönsterskärning.
Mönsterskärningen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller
Trafiksäkerhetsverket. "motardmetoden är väl godkänd av VV"

"Dot" märke och "not for highway use" är för den amerikanska marknaden och gäller ej här.

Slutsats: Så länge du inte har för avsikt att skada vägen så är det OK. Jag tror att detta är ett ganska ointressant område för lagstiftaren och därför finns det säkert många som kan tycka saker om endurodubb men är det nån myndighetsperson som har synpunkter så ska man kräva att de kan hänvisa till nån lag och då tror jag de ger sig. Kör man däremot med ett hemmaskruvat däck med muttrar och brickor så bör man nog snabbt söka sig till närmaste sjöis.

Schvidja skrev:
Vägledning:
Övergripande krav
2 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni
1999 eller senare skall ha däck som är typgodkända
1. enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG,
eller .................................................................
Summa sumarum så kan jag reggbesiktiga med mina befintliga endurodäck :confused: förutom att de inte är gjorda för motorcyckelns högsta hastighet :va
Känns som ett väldigt luddigt begräpp om vad som är godkänt och inte.
Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck som är dimensionerade för fordonets maximala hastighet och för minst den
axelbelastning som däcken har att uppbära. Däcken behöver dock inte vara
dimensionerade för högre axelbelastning än den som fordonet får framföras med. Om däcket inte är av godkänd typ får det belastningsvärde som
meddelats av The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) i ”Databok
2002” tillämpas för respektive däckdimension.
Vad är fordonets avsedda toppfart? Finns inga papper på det så inga däck borde vara fel i det avseendet och detdär med vad som är godkänt enligt STRO orkar de väl aldrig kolla upp vid besiktning. Alltså kan man åka dit med vilka däck somhällst som man inte skurit eller dubbat själv som jag förstår det. :3freak

Last edited:
[Besserwissermode]Det var väl i det längsta laget citerat!? :7peta[/Besserwissermode]

:tuttar

philsson skrev:
Jepp! :nicka

På mitt reg.bevis för min Husa fs650e -05 står högsta hastighet på 88km/h. Den kanske inte går fortare... :va Jag tror att det är inga problem för dig att åka dit med dina endurodäck. Känns som att endurodäck är anpassade för den farten.

Jockwell skrev:
Jepp! :nicka

På mitt reg.bevis för min Husa fs650e -05 står högsta hastighet på 88km/h. Den kanske inte går fortare... :va Jag tror att det är inga problem för dig att åka dit med dina endurodäck. Känns som att endurodäck är anpassade för den farten.
Bromssträcka och vägfäste/grepp är inte det viktigt då? :confused: Märks inte ens när man låser bakhjulet på asfalt. Trodde seriöst att det fanns speciella godkända däck för gatåkning. Vill inte åka in till besiktningen och inte få igenom hojen. Vill veta som det är så jag även slipper köpa däck i onödan.

Jag har kört mina edubbar tillåfrån sjön, ser fortfarande ut som nya, vet inte om jag ska göra mig av mig dem,men är i krisläge ekonomiskt. 1500 + frakt skickar jag mina, mem kom isf ihåg; det är 18/21 bara så ingen tar fel.
TjingTjong å inga dubbar saknas.
Om nu mina finnar dyker upp...

jesseboy skrev:
Jag har kört mina edubbar tillåfrån sjön, ser fortfarande ut som nya, vet inte om jag ska göra mig av mig dem,men är i krisläge ekonomiskt. 1500 + frakt skickar jag mina, mem kom isf ihåg; det är 18/21 bara så ingen tar fel.
TjingTjong å inga dubbar saknas.
Om nu mina finnar dyker upp...
det är 18/21 på min husa också. Tror det var sista årsmodellen med 18" :gnissla

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...