Dubbelmoralen på SH

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
6 dödsolyckor med mc inblandade hittills i år. Det är inte rolig läsning. Tyvärr verkar det som om attityden bland trafikanter blir alltmer laglös och då är detta vad som händer.

När det sedan skrivs om det här på SH blir det uppmärksammat på ett sätt som troligen inte hänt tidigare, vilket gör många mer medvetna. Det tror jag på sätt och vis kan vara bra, kanske lär vi oss något...

När jag sitter och läser dessa kondoleanstrådar slås jag dock av vad jag ser som dubbelmoralen här på forumet. Många känner saknad naturligtvis men vad som sticker ut är att man ändå har mage att ha en "tag" som säger t.ex "~Live fast - Die~ med snuten i hasorna..", "300+" och "Livet börjar vid 300 km/h" (inget personligt, bara nåra jag hittade i högen).

Då börjar jag åter fundera över uppriktigheten och är inte alls förvånad över antalet dödsrunor. Den speglar ju till viss del trots allt ens egen attityd och inställning.

Bara en liten fundering som råkade dyka upp....

Det är väl lätt att vara tuff så länge man inte måste stå upp för det och ta ansvar för konsekvenserna..

//A.

Alla tycker om att köra fort, alla tycker om att ha skoj, alla tycker om att roa sig. Inget fel med det men man kan ändå sörja en bortgång?

Jag tror alla här vet riskerna. Vi vet att det gör ont att hamna i en ek i 240. Men att för den delen inte känna medlidande för anhöriga är väl inte riktigt samma sak...

Attityden mer laglös och därför 6st dödsolyckor??
Hur länge har du kört hoj?
Det är ganska standard, varje vår trillar ett större antal hojförare av pinnen, särskilt tidigt på våren, just på grund av ringrostighet, bilisterna har hunnit glömma oss under vintern och mängder av rullgrus.
D.v.s jag är inte det minsta förvånad att hojförare dör på våren. Sedan brukar det lugna ner sig under sommaren, även om det sker olyckor då också.
Vi ser alltså ingen markant ökning av dödsfall bland hojförare, ingen minskning heller iofs, utan antalet har legat ganska stabilt de senaste åren, trots att vi blivit betydligt fler i trafiken.

Last edited:
sege skrev:
Alla tycker om att köra fort, alla tycker om att ha skoj, alla tycker om att roa sig. Inget fel med det men man kan ändå sörja en bortgång?
ecce skrev:
Jag tror alla här vet riskerna. Vi vet att det gör ont att hamna i en ek i 240. Men att för den delen inte känna medlidande för anhöriga är väl inte riktigt samma sak...
Självklart. Det är inte det jag säjer. Jag blir själv frusterad och ledsen över att behöva läsa om sånt. För att inte tala om utifall jag själv skulle råka ut för det...

Funderade bara över allt som skrivs om "att man ska nog tänka efter" och "ta det lugnt"...å sen ser man på stilen att det är glömt 2 dagar senare.

Återigen, det var bara en reflektion jag gjorde. Å den fick jag minsann reaktioner på... :7peta

"Livet börjar vid 300" osv behöver ju iofs inte betyda att det görs på gatan, många av SH:s medlemmar kör ju RR.

"Live fast - Die young" däremot är sånt man skriver/säger när man är liten. Med familj och barn känns livet lite mer värdefullt än att sätta sig själv i en bropelare i 300 blås.

Förra gången jag hade hoj var jag runt 25 år och singel. Då hade jag ingen större respekt för vad som kunde hända.
Nu är jag 30+, har familj och säkerhetsmarginalerna har ökats betydligt.

oFFkeFF skrev:
Arrityden mer laglös och därför 6st dödsolyckor??
Hur länge har du kört hoj?
Det är ganska standard, varje vår trillar ett större antal hojförare av pinnen, särskilt tidigt på våren, just på grund av ringrostighet, bilisterna har hunnit glömma oss under vintern och mängder av rullgrus.
D.v.s jag är inte det minsta förvånad att hojförare dör på våren. Sedan brukar det lugna ner sig under sommaren, även om det sker olyckor då också.
Vi ser alltså ingen markant ökning av dödsfall bland hojförare, ingen minskning heller iofs, utan antalet har legat ganska stabilt de senaste åren, trots att vi blivit betydligt fler i trafiken.
Nej, inte direkt därför. Men attityden blir med "vårdslös" eller hur man ska uttrycka det.
16 år.
Jag vet, diskuterade ganska exakt det själv häromdagen.
Jag vet det med.

Alla har dubbelmoral. Och det börjat bli tjatigt nu att folk ska påpeka att man har det. Alla har det ok! Inget märkvärdigt egentligen.

sandstream71 skrev:
Förra gången jag hade hoj var jag runt 25 år och singel. Då hade jag ingen större respekt för vad som kunde hända.
Nu är jag 30+, har familj och säkerhetsmarginalerna har ökats betydligt.

Jag tror du dessvärre har alldeles för rätt.. Jag e 25 och singel nu och när jag tänker efter så tar jag det inte så lugnt som jag borde. Lösningen gick just upp för mig! Jag måste skaffa en unge.. en tjej först kanske. :näsblod

Swedie skrev:
Alla har dubbelmoral. Och det börjat bli tjatigt nu att folk ska påpeka att man har det. Alla har det ok! Inget märkvärdigt egentligen.

Alla har det inte, det finns folk som helt saknar moral också.

Det är livsfarligt att leva... 100-procentig mortalitet. De flesta som kört ett tag är väl medvetna om riskerna.

Livet är inte rättvist. Livet är samtidigt också för kort för att hindra mig från att ha kul. Det är upp till var och en att göra avvägningarna och jag tycker inte att det måste handla om dubbelmoral.

Jåke skrev:
Då börjar jag åter fundera över uppriktigheten och är inte alls förvånad över antalet dödsrunor. Den speglar ju till viss del trots allt ens egen attityd och inställning. Bara en liten fundering som råkade dyka upp....
Hmm, Jåkemannen...varför köper man en prestandahoj om man inte är ute efter att utnyttja resurserna? Att man väljer att köra fort har väl inte det minsta att göra med den sorg man uttrycker för en annan individs bortgång? :confused: Handlar väl om ens egna personliga val och så länge man inte riskerar andra individers säkerhet så förstår jag inte riktigt resonemanget med "dubbelmoral" som du pekar på. Oh well...that`s just my oppinion :) Var man blir salig på sin tro :tummenupp

sandstream71 skrev:
"Livet börjar vid 300" osv behöver ju iofs inte betyda att det görs på gatan, många av SH:s medlemmar kör ju RR.
:fakta

Bifogat

• Älsklingen och jag ;).JPG
    Älsklingen och jag ;).JPG
    14.7 KB · Visningar: 62
Last edited:
Åberg skrev:
Hmm, Jåkemannen...varför köper man en prestandahoj om man inte är ute efter att utnyttja resurserna? Att man väljer att köra fort har väl inte det minsta att göra med den sorg man uttrycker för en annan individs bortgång? :confused: Handlar väl om ens egna personliga val och så länge man inte riskerar andra individers säkerhet så förstår jag inte riktigt resonemanget med "dubbelmoral" som du pekar på. Oh well...that`s just my oppinion :) Var man blir salig på sin tro :tummenupp
:fakta
Nja, tror gör jag inte. Utom möjligen på Robert Lind i Kramfors....:va Jag antar att jag inte kommer att bli salig

Jag satt inte så mycket och tänkte på hastigheten man framför sitt fordon med som den inställning en del människor "tycks" ha. Olyckliga exempel :huvet

Dubbelmoral, självklart har man väl det i viss mån (sen om folk nu menar att alla kör som dem egentligen så är det redan där fel).
Personligen tycker jag trots vad som skrivs i tråden att det nu mera är en annan inställning till hojåkande, kör man sporthoj ska man ganska snart kunna stunta och man måste köra fort så man inte måste skämmas osv.
Trycket är bra mycket hårdare nu, givetvis kan det vara för att man börjat hänga på SH för här är ju sånt de enda som respekteras egentligen.

På våren är man ringrostig, bilisterna ser oss inte, vägarna kan vara dåliga och ha grus på sig, varje år är det så, ändå blir "vi" överaskade varje gång.

Att alla som gärna skriver under med "300+" och allt va det nu var, kör RR (på SH är väl månag av de som kör RR de som dessutom verkar ha mest trafikmoral) tror jag inte alls på.
Sen är någon död (vad än anledningen) då skrivs det VIF o RIP i tråden av samma personer.

Last edited:
Jåke skrev:
Nja, tror gör jag inte. Utom möjligen på Robert Lind i Kramfors....:va Jag antar att jag inte kommer att bli salig

Jag satt inte så mycket och tänkte på hastigheten man framför sitt fordon med som den inställning en del människor "tycks" ha. Olyckliga exempel, dit bl.a.

Nevermind...I don`t care :tummenupp *dunka rygg* Vart bara fundersam...tänkte om jag gett fel intryck. Man ska ha RESPEKT för hojen, inte vara rädd för den.

F-n vad gött att våren äntligen hittat hit upp också. Känner på mig att det här kommer bli en skön hojsommar :banana

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT