Dubbelkoppling

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article3739092.ab

Samtidigt lät Honda meddela att de inom en snar framtid kommer att introducera en ny dubbelkoppling på sina modeller. Redan idag används dubbelkopplingar framgångsrikt hos bilar. Fördelarna med dubbelkoppling är flera. Bland annat mjukare växlingar, bättre prestanda och lägre bränsleförbrukning.

Vad tror ni om detta!? Själv har jag inte fått möjlighet att testa dubbelkoppling än* - men automatlåda på ens hoj!? Det kanske inte är så dumt men i min värld känns det väldigt... "fel", onaturligt eller vad man nu ska kalla det.

* om någon på forumet känner att "klart grabben ska få njuta av min nya 911 med PDK-låda" så är det bara att skicka ett PM så beger jag mig till din adress redan ikväll :)

Last edited:
Jag har kört en gammal Volvotraktor. Den behövde man dubbelkoppla...

Så överlägset som det är i en bil är det självklart så att det kommer att bli bra på en hoj också. Tryck på knappen/pedalen och smack, bara.

Jag har kört en golf med någon herrejössesväxellåda, förutom att lådan gjorde bilen otroligt tung (minns inte vad försäljaren sa att lådan vägde, men jag fick hicka IAF) så tyckte jag inte att den växlade snabbt/bra heller.

Det är inget jag vill ha på en hoj IAF

Jag har kört en golf med någon herrejössesväxellåda, förutom att lådan gjorde bilen otroligt tung (minns inte vad försäljaren sa att lådan vägde, men jag fick hicka IAF) så tyckte jag inte att den växlade snabbt/bra heller.

Det är inget jag vill ha på en hoj IAF
Nej, man växlar ju klart snabbare än 50-100 millisekunder manuellt. :rolleyes:

Hur fungerar dubbelkoppling vid nedväxling? För det är väl alltid en högre växel som ligger i, den är väl aldrig beredd att växla ner?

Hur fungerar dubbelkoppling vid nedväxling? För det är väl alltid en högre växel som ligger i, den är väl aldrig beredd att växla ner?
Det är klart att den kan förbereda nedväxling. Problemet är om man accelererar och vill växla ned, eller vill gå från 6:an till 2:an, då tar det lite längre tid.

S-Tronic/DSG i Audi/VW fungerar kalasbra. Ej att förväxla med sura slirautomater.

det är endast vid acceleration eller jämn fart som en högre växel ligger i... självklart är det nästa lägre växel den förbereder med om du bromsar.

Det är klart att den kan förbereda nedväxling. Problemet är om man accelererar och vill växla ned, eller vill gå från 6:an till 2:an, då tar det lite längre tid.

S-Tronic/DSG i Audi/VW fungerar kalasbra. Ej att förväxla med sura slirautomater.

Håller med... Har kört mycket TT med dsg och det är endast vid riktigt hårda inbromsningar när man vill ner flera steg snabbt som den inte riktigt hinner med och man önskar att man hade manuell.

Last edited:
Nej, man växlar ju klart snabbare än 50-100 millisekunder manuellt. :rolleyes:

Tja, säger du att den växlar på den tiden så tar jag ditt ord på det, men jag tar nog en vanlig manuell med fotkoppling tills vidare, det är möjligt att jag behöver handikapphjälmedel när jag kommer upp i din ålder.

Om DSGEEXPRTW lådorna vore så bra borde dom vara överlägsen inom motorsporten vid det här laget, men det är dom inte.

Det är väl mest vi snabba inbromsningar som jag inte förstår riktigt hur det fungerar, tex jämn fart, en högre växel är beredd att läggas i och man tvärnitar, eller hård acceleration med högre växel förberedd och tvänit.
Men det kanske bara är så att det tar lite längre tid?

Om DSGEEXPRTW lådorna vore så bra borde dom vara överlägsen inom motorsporten vid det här laget, men det är dom inte.

Eller så tillåts dom inte enligt ett reglemente, typ som turbohojar och extra 2m alu-vingar? Stor skillnad på vad som är tillåtet och vad som är bra. Läs på lite om hur DSG eller DKG fungerar innan du ska vara kritisk.

nä att dom är överlägsna i motorsport har väl ingen sagt.. Men det är en mycket bra kompromiss mellan vanlig automat och manuell i en vanlig gatbil.

Ingen momentomvandlare eller onödigt slir som tar energi.

Kan va snabb när det behövs, lite långsammare och mjuk när man vill det.

Funkar bra att växla manuellt, men oftast i vanlig trafik så är ju automat klart bekvämare. Tycker du inte det?

Behöver man egentligen detta komplexa system på en hoj som redan har en sekventiell låda? Vi har ju redan en "paddel" att växla upp ned med iom fotpedal och med en quickshift och slirkoppling så har jag svårt att se att denna lösning skulle vara viktmässigt effektivare eller snabbare?

Edit: OK, missade att den skulle funka som automat också, tja, varför inte, men det får fan vara smart elektronik i den om jag skall köra på bana med den och vara säker på att inte få några överraskningar vid nedlägg

Edit2: Jag vill nog inte ha det på en hoj hursomhelst, anledningen till att jag tycker att det är härligt att köra hoj är just för att jag har kontroll på allt vad det gäller bak/fram broms, gas, växel styrinputs etc vilket ger den närhet människa/maskin som just gör hojåkandet till vad det är för mig.

Skall maskinen börja ta över det roliga, oavsett om den är bättre på det än mig, så kan jag lika gärna lägga ned det här med hojåkandet

/Nostalgisk Motsträvig Gringubbe

Last edited:
Eller så tillåts dom inte enligt ett reglemente, typ som turbohojar och extra 2m alu-vingar? Stor skillnad på vad som är tillåtet och vad som är bra. Läs på lite om hur DSG eller DKG fungerar innan du ska vara kritisk.

Dom reglementen jag har läst förbjuder inga växellådor.

Jaha, jag måste läsa på, jag som trodde att det räckte att provköra :va

Funkar bra att växla manuellt, men oftast i vanlig trafik så är ju automat klart bekvämare. Tycker du inte det?

Näe, jag absolut hatar att åka bil med automat, jag är övertygad om att jag skulle hata att åka motorcykel med automat också

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back