Dubbelförsäkra?

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Hej,
Vet ni ifall man får dubbelförsökra sin hoj, alltså under en period då man vill köra bana?
Någon som gjort detta förrut?

Har idag IF:s årsförsäkring som då inte täcker något på banor, såvida det inte är SMC som anordnar tror jag.

/Rikard

Om jag inte minns fel så kan bara en person teckna en försäkring på ett fordon. Två olika personer kan ju dock teckna för samma fordon men det är endast den som är skriven på fordonet vars försäkring verkligen gäller.

Problemet blir att du måste säja upp försäkringen på det företaget som står för den "ok ban" försäkringen efter att du kört.

HanneZ skrev:
2401961 Om jag inte minns fel så kan bara en person teckna en försäkring på ett fordon. Två olika personer kan ju dock teckna för samma fordon men det är endast den som är skriven på fordonet vars försäkring verkligen gäller.

tror att man kan kan ha flera försäkringar på en ägodel men endast använda en vid skada stöld mm.

Det är enbart personförsäkringar där man kan ha flera. Och få ut ersättning från mer än ett bolag vid ev olycka / skada.

Last edited:
Se till o skaffa en riktig försäkring istället!!
Folkskam eller Länsförsäkringar - här gäller allt som inte har med "tävling" eller "träning inför tävling"...

Kör en BKK (SMC) och du får en på Folksam till riktigt låg peng (dock 25% i självrisk, vilket jag tycker är fair enough) :tummenupp

Robz skrev:
2409168 Kör en BKK (SMC) och du får en på Folksam till riktigt låg peng (dock 25% i självrisk, vilket jag tycker är fair enough) :tummenupp
För vissa ja, men knappast för alla. Är man över 35 och bor ute på landsbygden så verkar Folksam-SMC-försäkringen ge relativt bra premier, men är man under 35 och bor i storstad så är den inte lika konkurrenskraftig.

Jag betalar 10 500:- (ungefär) hel/hel för min Speed Triple hos If (märkesförsäkring), Folksams SMC-försäkring för samma hoj skulle på mig kosta ca 12 500:- och då tillkommer som sagt en kopiös självrisk, så i mitt fall är If betydligt billigare än Folksam/SMC.

En GSXR1000 på mig på Folksam-SMC skulle kosta någonstans runt 16 000 hel/hel har jag för mig, det är väl iofs ett relativt bra pris, men betänker man självrisken så är frågan om inte halvförsäkring + kraschpuckar + kraschkåpor är rimligare.

Jag fortsätter med If men har monterat kraschpuckar på hojen just med tanke på bankörningen.

sgtpepper skrev:
2415256 För vissa ja, men knappast för alla. Är

Jag fortsätter med If men har monterat kraschpuckar på hojen just med tanke på bankörningen.

IF tillåter inte bankörning.
Hur löser du det?
Om klotar tex på bana hur bär du dig åt då?

R1 racer skrev:
2419432 IF tillåter inte bankörning.
Hur löser du det?
Om klotar tex på bana hur bär du dig åt då?
Då får jag stå mitt kast och laga hojen själv, därför har jag langat på kraschpuckar (även om det inte skyddar mot en totalklotning).

sgtpepper skrev:
2419998 Då får jag stå mitt kast och laga hojen själv, därför har jag langat på kraschpuckar (även om det inte skyddar mot en totalklotning).

Jo sant,men tänkte mer på att även trafikförsäkringen gäller inte på bana,säger de.
Och vad händer om man kör på någon annan o orsakar både pers skador och skador på motorcyklar,blir man kanske ersättningsskyldig ?

Kör lungt!
Jag vet själv hur sugen man är på ban körning men får väl skaffa nåt för det ändamålet som jag kan köra med utan oro osv.

Last edited:
R1 racer skrev:
2420069 Jo sant,men tänkte mer på att även trafikförsäkringen gäller inte på bana,säger de.
Skulle en sådan situation uppstå (tvi, tvi, tvi) så skulle jag ta det till Tingsrätten. Det råder ju fortfarande (tyvärr) stor osäkerhet angående om trafikförsäkringen gäller vid normal "allmän"-körning på bana (dvs inte tidsträning/tävling). Jag tror aldrig att det har prövats i domstol, utan försäkringsbolagen går på som de bullies de är och hotar utan prejudikat i ryggen.

Så här skrev SMCs försäkringsutskott:
"Nu har Trafikförsäkringsföreningen kommit ut med ett dokument som skall försöka förtydliga vad som gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde. Detta eftersom lagen är otydlig och väldigt många frågar om detta och vill veta vad som gäller.

Det som är säkert är att antingen gäller TSL (Trafikskadelagen) eller så gäller MTFL (Lagen om Motortävlingsförsäkring). Det finns ingen gråzon mellan dessa två lagar. Gråzonen är förstås när man är i gränslandet mellan dessa två.

Det är en grupp bestående av ett antal medlemmar från 4 stora försäkringsbolag som har tagit fram detta dokument. Försäkringsbolagen som har varit representerade är Trygg-Hansa, If, Folksam och Länsförsäkringar. Många av dessa medlemmar har varit jurister på respektive f-bolag och har jobbat med Trafikförsäkringen och Trafikskadelagen. Antagligen kommer alltså detta dokument väga tungt när man gör bedömningar from nu och framåt.

Som de flesta av er vet så är det tre saker som måste uppfyllas för att inte Trafikskadelagen skall gälla:

1. området måste vara inhägnat
2. området måste vara ett tävlingsområde (måste inte vara ett permanent tävlingsområde utan kan vara temporärt)
3. Aktiviteten på det inhägnade tävlingsområdet.

Monztabanan i Älvdalen och Gotland Ring är inte inhägnade och där gäller alltså Trafikskadelagen.
Gelleråsen, Knutstorp, Kinnekulle, Mantorp, MittSverigebanan, Anderstorp, Sviestad och Falkenberg är till 99% inhägnade tävlingsområden och där får man alltså titta från fall till fall om trafikskadelagen gäller eller inte."

Hur det än är så är det ju så att om inte trafikförsäkringen gäller, så ska man istället ha en motortävlingsförsäkring och hur många normala hobbyister har det?

sgtpepper skrev:
2420192
Hur det än är så är det ju så att om inte trafikförsäkringen gäller, så ska man istället ha en motortävlingsförsäkring och hur många normala hobbyister har det?

Ingen eftersom det är arrangören(/banägaren) som tecknar den försäkringen.
Finns ingen Motortävlingsförsäkring betalar f-bolaget ut ändå men kan kräva arrangören på pengar.

DU står iaf utan försäkring då Motortävlingsförsäkringen endast täcker tredje part dvs. funktionärer, publik, saker bredvid banan osv.
Inga förare eller hojar på banan omfattas så skaffa en försäkring som täcker det du vill ha betalt för vid en olycka.

Josef skrev:
2420586 Ingen eftersom det är arrangören(/banägaren) som tecknar den försäkringen.
Finns ingen Motortävlingsförsäkring betalar f-bolaget ut ändå men kan kräva arrangören på pengar.
Ok, det visste jag inte.

DU står iaf utan försäkring då Motortävlingsförsäkringen endast täcker tredje part dvs. funktionärer, publik, saker bredvid banan osv.
Det visste jag :).

Inga förare eller hojar på banan omfattas så skaffa en försäkring som täcker det du vill ha betalt för vid en olycka.
Det övergår mitt förstånd varför man som vanlig icke-tävlande/icke-tränande hobbyförare som "övnings"kör för att förbättra sin körteknik ska behöva teckna extraförsäkringar bara för att körningen råkar vara förlagd till (en mycket säkrare) bana än den (farliga) landsvägen, när man redan betalar en rejäl summa till sitt ordinarie försäkringsbolag. Som sagt, har detta ens blivit prövat i domstol? Finns det några prejudikat? Jag tror inte att försäkringsbolagen kan friskriva sig från trafikförsäkringen på så sätt som de hävdar.

sgtpepper skrev:
Som sagt, har detta ens blivit prövat i domstol? Finns det några prejudikat? Jag tror inte att försäkringsbolagen kan friskriva sig från trafikförsäkringen på så sätt som de hävdar.

Det finns rättsfall som är eller ska upp i domstol. Vet att jag sett någon tråd här på forumet som behandlar frågan från föregående säsong. Tyvärr brukar dessa processer ta lång tid.

Själv har jag tecknat en extra olycksfallsförsäkring eftersom jag ibland kör på inhägnat tävlingsområde med andra arrangörer än SMC, mer specifikt Sydskanes EMSE och Ducatiklubben. Var väldigt noga att kontrollera vad olycksfallsförsäkringen täcker annars riskerar ni att inte få någon ersättning.

En skadereglerare jag var i kontakt med i samband med inbrottsförsök på min bil i våras hade en försäkringstagare som råkat ut för en olycka nere på ringen. Denne fick ingen ersättning utom just från trafikförsäkringen. Hans skador på bilen uppgick till över 200 000 kr som han fick stå för ur egen ficka. Jag tror det ska mycket till för att ett försäkringsbolag ska kunna hävda att inte trafikförsäkringen gäller.

Harmon Rabb skrev:
2421343 Det finns rättsfall som är eller ska upp i domstol. Vet att jag sett någon tråd här på forumet som behandlar frågan från föregående säsong. Tyvärr brukar dessa processer ta lång tid.
Det ska bli intressant att se utfallet av dessa processer!

Jag tror det ska mycket till för att ett försäkringsbolag ska kunna hävda att inte trafikförsäkringen gäller.
Exakt min mening också. Att däremot vagnskadeförsäkringen inte gäller, det är ju en annan femma.

sgtpepper skrev:
2420687Det övergår mitt förstånd varför man som vanlig icke-tävlande/icke-tränande hobbyförare som "övnings"kör för att förbättra sin körteknik ska behöva teckna extraförsäkringar bara för att körningen råkar vara förlagd till (en mycket säkrare) bana än den (farliga) landsvägen, när man redan betalar en rejäl summa till sitt ordinarie försäkringsbolag. Som sagt, har detta ens blivit prövat i domstol? Finns det några prejudikat? Jag tror inte att försäkringsbolagen kan friskriva sig från trafikförsäkringen på så sätt som de hävdar.

Jag håller med dig till fullo och skulle garanterat driva processen om det behövdes. Är dock för feg för att inte ha lite skydd om jag förlorar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park