Dubbel turbo

Ska man ha två turboaggregat bör man nog ladda i steg.
En mindre och en lite större turbo.

Ingen som har testat det vid någon dynoshotout ??
 
Såklart tanken e god till 1 turbo per cylinder, men man måste välja en turbo med grymt litet avgas hus, du får ju tänka att en 1000cc, 2 cylindrig e bara på 500cc bara, o ja de finns väldigt små turboagregat.

Beroende hur många hk du e ute efter så e den minsta jag sätt till en 3cylindrig bil motor o levererar ynka 15hk bara, skulle fungera med de avgashuset men en störe turboladdare på andra sidan för högre effekt.

Du kan ju även köra dubbelturbo som går ihopp till ett kärl innan luften kommer ner i cylindrarna, så slipper du problem med olika effekt på cylindrana.

Allt går bara man har viljen, inte svårt o starta något men de e gö svårt o slutföra de.

Allt går med vilje o tanke, kolla på den usa byggda V8a motorn med 8 turboagregat :yoparty
 
det er ikke noe problem å få en motorsykkel til å fungera med dubbel turbo.
bygde for noen år siden en vmax twin turbo. to små mitsubishi td03.
Snabb spool up, og 268 rwhp. men det er viktigt å få dem til å levera samme trykk.
Roligt med noe andre inte har!!:yoparty

stig fra norge
 
Men ingen svarade ju på min fråga... Finns det någon turbo guru eller logiskt tänkande person som vet om flödet blir jämnare med en x-pipe????
 
Men ingen svarade ju på min fråga... Finns det någon turbo guru eller logiskt tänkande person som vet om flödet blir jämnare med en x-pipe????

om en x-pipe är att systemet går ihop o sen vidare till båda turbos borde de på pappret funka :va
 
Men ingen svarade ju på min fråga... Finns det någon turbo guru eller logiskt tänkande person som vet om flödet blir jämnare med en x-pipe????

Isolerade pulser från vardera cylinder så nära och så bra riktade som möjligt direkt in i turbon ger roligast leksak.

x-pipe = två fogade, korssade rör som går som ett X? ...rätt kasst...
 


Beroende hur många hk du e ute efter så e den minsta jag sätt till en 3cylindrig bil motor o levererar ynka 15hk bara, skulle fungera med de avgashuset men en störe turboladdare på andra sidan för högre effekt.

Allt går med vilje o tanke, kolla på den usa byggda V8a motorn med 8 turboagregat :yoparty


Har du länkar till dom båda fordonen ?
Intressant !
 
Har du länkar till dom båda fordonen ?
Intressant !

Den 3 cylindriga motorn med turbo.

De va så längesen man såg småbilen med turbon, o motorn va helt org, vet inte i hur många bilar den såldes i, men de va från 85 o nerot, kan kolla runt o se om jag hittar någon fackta om den men svårt när man inte ens mins namnet på den.

Samma sak med V8an med 8 turboagregat, de va grymt längesen man läste om den men kan se om jag hittar den, har för mig han körde först med 4turboagregat för o prova för at senare bygga ny motor med 8 turboagregat, roligt såg de ut med all rördragning :D
 
Enda anledningarna till att krångla med dubbelturbo är väl egentligen när det inte finns en turbo som är stor nog eller när man vill ha otroligt höga laddtryck och laddar i steg. Annars har jag aldrig blivit imponerad av dubbelturbo. Finns singelaggregat för det mesta!
 
3138031 Enda anledningarna till att krångla med dubbelturbo är väl egentligen när det inte finns en turbo som är stor nog eller när man vill ha otroligt höga laddtryck och laddar i steg. Annars har jag aldrig blivit imponerad av dubbelturbo. Finns singelaggregat för det mesta!
Tror det handlar lite om att få en jämn kurva.. Agg av olika storlek som laddar tidigt resp sent.. Har jag fel?
 
Vad är det för skillnad på en kompressor och en turbo?
Fungerar en kompressor på MC?

Har jag fått det bakom bakfoten (blir inte det framför foten?) om en kompressor funkar som en turbo, men på lägre varvtal som då eventuellt skulle gynna en v-twin?
 
Vad är det för skillnad på en kompressor och en turbo?
Fungerar en kompressor på MC?

Har jag fått det bakom bakfoten (blir inte det framför foten?) om en kompressor funkar som en turbo, men på lägre varvtal som då eventuellt skulle gynna en v-twin?

Kompressor funkar på mc och den funkar bättre än turbo på vissa v-twinar.

Aprilias Rotax trivs bäst med kompressor du får en bättre kurva över hela registret utan någon turbo kick.

Fördelen med turbo att du kan få ut mer hästar.
 
Vad sitter det för aggregat i Smart (bilen). Det är väl en 3-cylindrig motor på 999 cc eller något.

Förmodar att den motorn har mycket mindre gasström så avgashuset har säkerligen fel vinkel på turbinen samt troligen förlitet.

Kolla turbomapp efter flöde och tryck. Köp en passande turbo för tillämpningen.

Edit:

Skall man köpa begturbo så leta efter en bil med lite mindre/samma effekt än vad målet för bygget är. Då ligger man inte helt fel ute. Oftast kommer trycket på dubbla varvtalet emot bil då cylindervolymen är halverad och så stämmer troligen gasflödet vid toppeffekt/maxvarv hyffsat.
 
Last edited:
Har sett någonstans en blandning mellan turbo o kompressor. Alltså en remremdriven turbo med uppväxling för kompressorhuset. Kommer inte ihåg var bara.
 
Back
Top