Dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i sthlm!

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Skulle hämta upp en kollega idag från hans hem på lundagatan, pga dubbdäcksförbudet var vi tvugna att undvika hornsgatan.

Den gröna linjen visar vägen vi tidigare åkte innan förbudet och den röda är den vi tvingades ta idag.

Den gröna linjen är 850 meter medans den röda är 4900 meter!

dubbat.jpg

Helt galet förbud tycker jag, hur mycket mer utsläpp blir det inte när alla tvingas åka 5 ggr så långt på gator som normalt inte är speciellt trafikerade...

Dom har dock beslutat. Beslut som detta är en ren skrivbordsprodukt utan någon som helst koppling till verkligheten. Läste en intervju med en forskare som sa att det inte är dubbdäcken som är boven i Hornsgatsdramat och att det förbudet inte skulle förbättra luftkvalitén märkbart.

..men beslut! Det är bra!

Läst liknande artiklar, partiklarna som just dubben river upp ska tydligen vara så pass stora att dom inte ska påverka lungorna...
IDag kom motormännen men en liten undersökning, förvisso inte tillräckligt stor för att vara statistisk säkerställd men om jag inte missminner mig så var 65% av dödsolyckorna i vinter med bilar utan dubb..
Det är som du säger, dom har iaf beslutat något... :hihi

Läste i nån tråd här på SH att mätningarna (på Horsngatan) som var till grund för förbudet var gjorda i slutet av maj...
Vet det fan hur ni gör men jag har inte vinterdäck på bilen i slutet på maj????

De gjorde väl något jämförelsetest i Långtibortistan ute i öknen typ och fann samma värden av P10 där? Tror inte på ett avskaffande av dubbdäck för fem öre.

Läste i nån tråd här på SH att mätningarna (på Horsngatan) som var till grund för förbudet var gjorda i slutet av maj...
Vet det fan hur ni gör men jag har inte vinterdäck på bilen i slutet på maj????

För att inte tala om nedfallet i samband med nyårsfirandet...då var det fyrverkeripjäserna som ställde till det med 10 ggr så höga värden eller vad det var...:rolleyes:

För att inte tala om nedfallet i samband med nyårsfirandet...då var det fyrverkeripjäserna som ställde till det med 10 ggr så höga värden eller vad det var...:rolleyes:

Det går ju alltid att manipulera testresultaten till det man behöver få fram... Bara utelämna lite väsentlig fakta o det låter som världen går under imorgon typ...
*suck*

Jag behöver båda händernas fingrar för att räkna upp alla gånger jag skulle ha krockat i vinter om jag hade kört dubbfritt på golf gti:n...medlut inför rondell med blankis, medtrafikanter som ligger framför och plötsligt tvärnitar för att släppa fram någon trots företräde, skymd sikt i korsning, ser bil med företräde i sista sekunden osv... ja jag kör som en biltjuv med gti:n men håller uppsikt och avstånd, men utan dubb i däcken när det plötsligt är RIKTIG halka så är det lätt hänt att man inte har kvar den där extra metern man behövde för att hinna få stopp.

Jag tror knappast att det handlar om miljön.
Angående hälsoaspekten så tycker de flesta att valet mellan "dö nu" och "dö sen" är enkelt.
Men kan man visa att det går att köra på Hornsgatan utan dubb, så går det enkelt att få igenom dubbförbud i Stockholm.
Kan man köra i Stockholm utan dubb, så kan man köra i malmö och Göteborg utan dubb.
När man bevisligen kan köra utan dubb i Knäckebröhult, så kan man köra i hela Sverige utan dubb.
Folk dör som flugor (utan att föröka sig i samma takt) men vägunderhållet bli billigt!

Jag tror knappast att det handlar om miljön.
Angående hälsoaspekten så tycker de flesta att valet mellan "dö nu" och "dö sen" är enkelt.
Men kan man visa att det går att köra på Hornsgatan utan dubb, så går det enkelt att få igenom dubbförbud i Stockholm.
Kan man köra i Stockholm utan dubb, så kan man köra i malmö och Göteborg utan dubb.
När man bevisligen kan köra utan dubb i Knäckebröhult, så kan man köra i hela Sverige utan dubb.
Folk dör som flugor (utan att föröka sig i samma takt) men vägunderhållet bli billigt!

Ja jag tror att en hel del av anledning till detta förbud ligger ju i den sista delen den sista meningen i ditt inlägg.. Dessvärre.. :(

Ja jag tror att en hel del av anledning till detta förbud ligger ju i den sista delen den sista meningen i ditt inlägg.. Dessvärre.. :(

Precis som med fartkameror.

Hela myndigheten har ju blivit en enda stor punchline.. Patetiskt.

Jag har sagt det förr,säger det igen....
Det är inte sista gången det kommer korkade beslut fr Stockholm.:arsele
Snälla,befria resten av sverige fr stockholm:tummenupp

Wobbly du är inte lite ambitiös som kör den omvägen! :D

haha nä jag vet, blev dirigerad av han jag skjutsade hur man skulle köra lagligt.

Sen är det ju firmabil med namnet på sidan också.

Blev bara argare å argare ju längre bort från dit vi skulle vi kom :D Tog över 20 min istället för 2 !

haha nä jag vet, blev dirigerad av han jag skjutsade hur man skulle köra lagligt.

Sen är det ju firmabil med namnet på sidan också.

Blev bara argare å argare ju längre bort från dit vi skulle vi kom :D Tog över 20 min istället för 2 !

:D

du skulle skicka din reseberättelse till MP, eller vilka nu som drivit på förbudet, och fråga om miljökonsekvenserna av din körning i kombination med förbudet :D

:D

du skulle skicka din reseberättelse till MP, eller vilka nu som drivit på förbudet, och fråga om miljökonsekvenserna av din körning i kombination med förbudet :D

Jo men de var precis det som var tanken med de här inlägget, ingen kan ju ha tänkt igenom de här ordentligt och räknat på de.

5 km istället för 800 meter!

:mad:

Jo men de var precis det som var tanken med de här inlägget, ingen kan ju ha tänkt igenom de här ordentligt och räknat på de.

5 km istället för 800 meter!

:mad:

Din kollega som du skulle hämta upp, han orkade inte gå 800 meter? :tungan

De som är emot dubblagen har i alla fall tur att det är så mycket snö denna vinter. Med barmark hela vintern hade det inte spelat så stor roll på olycksstatistiken, men nu med en riktigt vinter finns det "chans" att det blir många olyckor => att lagen rivs upp.

Last edited:
Din kollega son du skulle hämta upp, han orkade inte gå 800 meter? :tungan

De som är emot dubblagen har i alla fall tur att det är så mycket snö denna vinter. Med barmark hela vintern hade det inte spelat så stor roll på olycksstatistiken, men nu med en riktigt vinter finns det "chans" att det blir många olyckor => att lagen rivs upp.

Där vi jobbar kör vi dörr till dörr service för de anställda, här gås inget i onödan :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg