Dubbdäck utan dubb = dubbfria däck?

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Hej där.

Nåt jag tänkte på i morse på väg till jobbet var om man sliter ner dubben på ett par vinterdäck, blir de då ett par "dubbfria" vinterdäck. Ja ni vet sånna man köper av en handlare. Blir de lika effektiva som ett par "dubbfria" däck? :va

Hoppas ni hajjar frågan...

Nix, dubbfria däck har en mjukare stomme för att ge bästa kontakten för däcksmönstret som även det är annorlunda utformat för att ge mer friktion.

Generellt sett antagligen inte, men det beror nog på vilka däck man utgår ifrån. Läste en test (i höstas eller nåt) där man ryckte dubbarna av testvinnaren Gislaved NordFrost III för att jämföra. Om jag inte minns helt fel stod de sig ganska väl mot de odubbade däcken.

Fan, man kan verkligen få svar på allt här. Anledningen till att jag frågar är att jag har slirat bort de flesta (alla) dubbar och vill veta om man ligger i farozonen. Men då kan jag nog glatt rulla vidare. Tänk om jag skulle råka totala min förba..... Peugeot så att jag slipper se den igen! :mad:. Hemska tanke! :rolleyes:

Harrysson skrev:
Generellt sett antagligen inte, men det beror nog på vilka däck man utgår ifrån. Läste en test (i höstas eller nåt) där man ryckte dubbarna av testvinnaren Gislaved NordFrost III för att jämföra. Om jag inte minns helt fel stod de sig ganska väl mot de odubbade däcken.

Själv kör jag med "odubbade" NF III.
Det finns ju flera däck som finns både som dubbat o odubbat.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år