Dubbdäck till gathoj/offroad

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
Är det någon som har erfarenhet av vintekörning i Sthlms-regionen.
Jag är såååååå jävla sugen på att köra hoj i vinter.
Så jag ämnar köpa en slitoslängcykel för runt 10-15000, typ xt600.

Men nu till min fråga, hur utrustar jag den lätt och billigt med bra däck för vintertrafik?
Vill ju helst ha dubbdäck, dock ej spikdäck.

Tydligen gör många såna dubbningar själva, men jag är ingen verkstadsknutte med miljoner verktyg för alla ändamål. Så jag kommer inte att göra det.
Utan jag vill hitta lämpliga däck för offroadmaskiner typ xt600 eller Transalp.
Och de bör ju inte kosta mer än hojen.

Är det nån som kan hjälpa mig???

Mvh/Daddy

Mc-proffsen i Axelsberg kan hjälpa dig. De var åtminstone tidigare hovleverantör av vinterdäck till mc-buden. Jag åkte 3 vintrar på dessa.

Kör med TKC80 med "landsvägsdubb" dvs inte fulldubbat, en dubb/puck typ. Funkade bra för en newbie i alla väder i Stockholm förra året. Kör DR650, motsvarar de hojar du räknade upp...
Köpte från Dalarna nå'nstans har jag för mig, hittar inte mailet. 2.200:- vill jag minnas...

Edit: Nu med bild!
DÄCK.jpg

Last edited:
Du kan få min Aprilia Pegaso 650 -99 för 15 papp. Står i valet att antingen lägga pengar på slipon och annat lullul till den, eller byta upp mig till en grövre hoj då jag märkt att enstånkor inte är skitkul att pendla linköping-göteborg på. Den har förresten gått typ 3200mil och allt funkar som det ska. Nybytta slitdelar och så där.

http://www.n0.se/v/f/74ac8_892588_10151946532456425_1258593497_o.jpg

Hur bra funkar det med dubbdäck?
Har funderat på det jag med, men vet inte riktigt om jag vågar köra när det börjar bli isigt. Här ute där jag bor är det dessutom lite sådär med snöröjningen på morgnarna, men det är kanske inte ett mindre problem än isen ändå.
Men det känns som om man har rätt små marginaler ändå när man kör även om man kör dubbat eller?

Jag tycker det funkar bra. Inte som sommaråka naturligtvis men både svallis, djupsnö och asfalt har jag plöjt utan att gå omkull eller vara nära. Jo, i P-huset på regeringsgatan förresten, blankpolerad betong...

Beroende på däckval/dubbval/underlaget för dagen givetvis, men ja det kommer funka över din förväntning.
Visst är det lite skillnad mot sommarkörning men inte ligger man på marginalen vid pendlingskörning för det, ganska stabilt faktiskt. Det du tidigare skrev om små marginaler skulle jag jämföra med odubbat, funkar det med men jävlar vad halt det kan bli:D
Kan kasta/slänga/spåra lite så en fördel är ju om man kört lite cross/offroad innan annars vänjs det väl in rätt snabbt.

Har funderat på det jag med, men vet inte riktigt om jag vågar köra när det börjar bli isigt. Här ute där jag bor är det dessutom lite sådär med snöröjningen på morgnarna, men det är kanske inte ett mindre problem än isen ändå.
Men det känns som om man har rätt små marginaler ändå när man kör även om man kör dubbat eller?

Tänk dig som att köra på kassa sommardäck när det är blött ute. Ungefär sånt grepp har man, inte bra alls men dugligt för att ta sig fram utan att det blir trafikfarligt.

Jag föredrar att dubba lite mer och ge mer dubbyta då i mitt tycke en dubb per nabb slits ut i förtid.
Jag kör bildubb i mittpartiet och endurodubb i kanterna.

Superfäste!

image.jpg

Tänk dig som att köra på kassa sommardäck när det är blött ute. Ungefär sånt grepp har man, inte bra alls men dugligt för att ta sig fram utan att det blir trafikfarligt.

Nja, inte riktigt så va? Jag kör en gammal CBR600 med rallydubb bak och det bara spinner upp till typ 150. Det orkar den garanterat inte på sommaren med slitna däck i blötan.....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park