Dubbdäck till Duke II?

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Funderar på att köra Duke'en i vinter.
Är det någon som provat att modda en Duke II för vinterkörning?

Vad bör man i så fall köra på? Antar att man bör skaffa ekerfälgar, men det kanske finns till någon av de andra modellerna som passar? Vilka storlekar kan vara lämpliga?

Finns det någon standard stänkskärm som passar utan alltför mycket modifieringar?

Nåt annat att tänka på?

Vore skönt att slippa åka kommunalt...

Det finns "crossdäck" för 17"-hjul. Ta ett par sådana och låt dubba dem med ambulansdubb eller liknande (vanlig dubb, men med lite längre utstick). Viktigt att gummit är mjukt och ger bra grepp även vid kallgrader, så det ska vara blandningar som är anpassade för vinterkörning. Mönstret måste vara självrensande, så att snöslasket inte packar igen sulan. Det borde räcka att ta bort framstänkan, för att få tillräckligt med utrymme för däcken. Tänk på att behandla alla metallytor (utom bromsskivorna och gaffelbenen) med WD40 och sedan klisterolja för att förhindra oxidation (från vägsaltet och fukten).

TomK skrev:
Det finns "crossdäck" för 17"-hjul. Ta ett par sådana och låt dubba dem med ambulansdubb eller liknande (vanlig dubb, men med lite längre utstick). Viktigt att gummit är mjukt och ger bra grepp även vid kallgrader, så det ska vara blandningar som är anpassade för vinterkörning. Mönstret måste vara självrensande, så att snöslasket inte packar igen sulan. Det borde räcka att ta bort framstänkan, för att få tillräckligt med utrymme för däcken. Tänk på att behandla alla metallytor (utom bromsskivorna och gaffelbenen) med WD40 och sedan klisterolja för att förhindra oxidation (från vägsaltet och fukten).

Tackar för tipsen!
Snackade just med Ragnar på Lelles och fick rådet att inte förstöra cykeln. Han hade sett några andra vinterkörda Duke'ar och det var tydligen ingen trevlig syn.
Det får väl bli en gammal Puch Dakota eller nåt annat lika vasst istället...

Jo, hojen tar stryk av saltet - men det går om man sköter om den ordentligt. Jag körde ett par vintrar i Uppsala med min 620. Men då var det ett tjockt lager av klisterolja och smuts utanpå alla delar som kan förstöras. Bromsskivor och gaffelben fick man torka av noga efter varje åktur. Varje vår tog jag en rejäl genomkörare med avfettning och putsande.

Men det finns en poäng med att skaffa någon gammal crossmoppe eller så och köra med. Den lägre effekten gör det mycket mer lätthanterligt i halt väglag. Jag pendlade många år med "något trimmade" mopeder. 70-80 knyck i stan är inte så illa och det med ett fordon som är så lätt att man kan rycka upp det under fart, om (när) framhjulet släpper. Men det är förstås inte lika coolt som att köra stor enstånka :D

Sorry att jag tar upp en så gammal tråd. Men jag undrar lite om dom här 17" crossdäcken, vart kan man köpa? pris ? dimension som passar en 640 01?

Tar man två "bakdäck" eller :confused:
såg föresten en annan tråd om dessa däck men hittar inte nu .

Last edited:
Lelles har sådana däck och jo det är någon form av halvsmala bakdäck som man använder även fram. Kolla med "Drutten" här på forumet - han körde med sådana endurodubbat förra vintern.

SPooKY skrev:
Sorry att jag tar upp en så gammal tråd. Men jag undrar lite om dom här 17" crossdäcken, vart kan man köpa? pris ? dimension som passar en 640 01?

Tar man två "bakdäck" eller :confused:
såg föresten en annan tråd om dessa däck men hittar inte nu .

Jag har just fått mina MT21 med 4mm utstick från Lasses Rallyservice, ska köra på dem med min hoj (Yama xtx) i vinter, enl både Lasse och mekar´n på Yamahacenter ska det funka.Får köra på 130/90 17 bak och 120/90 17 fram. Han har även dubb med längre utstick, men eftersom jag tänker köra mycket väg i vinter blir dessa däck bäst för mig. Han var mycket bra att ha och göra med och priset OK tycker jag! Väntar bara på vintern nu! /Ove

Sik-O skrev:
Jag har just fått mina MT21 med 4mm utstick från Lasses Rallyservice, ska köra på dem med min hoj (Yama xtx) i vinter, enl både Lasse och mekar´n på Yamahacenter ska det funka.Får köra på 130/90 17 bak och 120/90 17 fram. Han har även dubb med längre utstick, men eftersom jag tänker köra mycket väg i vinter blir dessa däck bäst för mig. Han var mycket bra att ha och göra med och priset OK tycker jag! Väntar bara på vintern nu! /Ove

hur bred bakfälg har du?? kan ju knappast passa på en 5" fälg.

liljekvist skrev:
hur bred bakfälg har du?? kan ju knappast passa på en 5" fälg.

Jag har 4.25" bak och 3.5" fram. 130 kanske är på gränsen redan för mig, men du kan ju fråga (bakdäck original för mig = 160). Han kan ju dubba även andra däck sa han när vi diskuterade. Jag funderade själv på Continentals TKC 80 som finns i 150/70 17 och jag har läst i nån tidigare tråd att det ska funka fint att dubba.

*/ ?>
Back