Dubbdäck / Hoj modell /Användningsområde!

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Hoj : KTM625SXC-07
Kenda Millville fram : 338dubb 7.5mm utstick
Pirelli MT21bak bak : 350dubb 7.5mm utstick i mitten & 9mm på sidorna
Användningsområde : Stigar, leder, grusvägar och isbana m.m.

Så... till min fråga:
-Villka däck är ni mest nöjda med gällande fäste och livsländ?

Trelleborg!
Så mycket dubb som möjligt gör att dom avlastar varandra och då håller däcket bättre. Alltså tror jag på däck med lite tätare mellan nabbarna och nabbarna får inte vara för små heller. Har sett dubbade sanddäck och dom blir inte långlivade.

Men ska du åka fruset grus tror jag på att köra med kortare dubb. Rallydubb för bil med 4.5mm utstick. Har inte hunnit testa det ännu men jag tror det är optimalt skånedubbdäck. Dom få dagar marken är frusen här... Problemet med 7mm utstick i frusen jord är att det greppar för bra så att dubbarna snabbt bryter sönder gummit.

Last edited:
Hoj: KLR650A -89
Trelleborg T-434 Winter Friction (Fram) - 240 st & 7 mm utstick
Trelleborg T-644 Army Spec (Bak) - 330 st & 7 mm utstick

Fram: tre vintrar och över 150 mil, kört på alla underlag utom asfalt. Ingen tappad dubb, inget märkbart slitage.
Bak: två vintrar och 60-80 mil. Alla underlag utom asfalt. Ingen tappad dubb, inget märkbart slitage.
Hur nöjd som helst.

Har provat bildubbat fram, var inte bra nån stans, inte på asfalt, inte på snö, inte i skogen, lite bättre än odubbat på blankis dock.

Har provat dubbat MT-21 bak, släppte dubb, dåligt fäste jämfört med Trelleborg. Dock inte så många dubb på det däcket, tror inte dom var limmade heller.

Värdelöst Vetande: Är man osäker på istjockleken behöver man inte ha med isborren. Trelleborg fungerar utmärkt att bromsa fast och gräva djupa hål i isen med. Men glöm inte bort var hålet var, inget man vill komma på sladd och råka sätta framhjulet i sen. (=

Michelin S10 - bra hållbarhet, bra fäste i skogen
Metzeler-Jäkligt nöjd med, bra fäste på is också
Nån singsong variant senaste vintern. som s10 ungefär, bra hållbarhet och grepp.
Jag kör mkt asfalt vid behov, då går gärna dubben av, särskilt på s10 men jag brukar inte hålla igen, meskör man håller det fint på asfalt allihop.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back