Dubbdäck 17"???

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Nu när det är en annan årstid på G så börjar jag fundera på om det är någon som vet om det går o få tag på ett par däck som passar på motard fälgarna?

Det är ju lite jobb om man ska byta till andra fälgar (enduro), jag har ett par 17":are liggandes som jag tänkte om det går.

Finns 17" knotterdäck. Dock får man sätta på ett bakdäck fram, men det funkar.
Men då är det inga dubbar i de däcken så det får man skruva dit.
Lantz körde med detta på isen:tummenupp

Finns 17" knotterdäck. Dock får man sätta på ett bakdäck fram, men det funkar.
Men då är det inga dubbar i de däcken så det får man skruva dit.
Lantz körde med detta på isen:tummenupp

Finns även att köpa med enduro dubb. tror jag skapa en tråd om detta för två åresen...

Erik testade 17" dubbisar förra året, var rätt skoj att åka med findubb bredvid med en hand på styret och flina lite åt hur han slet med fästet. När man tröttnat drog man iväg på bakhjulet och han kunde inte göra annat än grina.

Det jag försöker säga är att åtminstone de han körde med var allt annat än bra. Han kommer nog svara här själv om ett tag...

Jag körde med 17" pirelli mt21 fulldubbade med endurodubb för några år sedan. det går bra på plogade eller packade vägar, skoterleder om de är hårda. Allt annat är B. det blir fladder fram, o den känns tungstyrd osv. men,men.... det är ju en budget varriant och man får köra vintertid för en billig peng iaf!
Om du söker så finns det trådar som behandlar ämnet!

dom erik åkte på blev fel i profilen så alla dubba stog rakt ner, vid nerlägg så fanns det inga dubb som höll i

Erik testade 17" dubbisar förra året, var rätt skoj att åka med findubb bredvid med en hand på styret och flina lite åt hur han slet med fästet. När man tröttnat drog man iväg på bakhjulet och han kunde inte göra annat än grina.

Det jag försöker säga är att åtminstone de han körde med var allt annat än bra. Han kommer nog svara här själv om ett tag...

När jag körde så funkar de som att köra hyggligt, så inget monster grepp här inte. Men det räckte för att slanga på ett hjul i alla fall. Så ska man köra mot någon med finn-dubbb så är det som att jämföra en 50cc cross mot en R1 på 402m

Jag tyckte att det var givande och påminner om motardåkning.

framdäcket lär ju knappast va nåra problem då de finns 17" 120 bredd antar jag.
bak kan de ju se lite skumt ut el finns de 17 tums med typ 150 crossdäck? :va 140 kanske finns o duger :va

Har också funderat över detta.. Hur gör ni med frambromsen om man sätter på endurofälgar? Kör ni med storskivan på då eller? För nå mindre kan då inte jag få på vad jag kan se?
/ Tobbe

Tänkte bara om det passar att flytta över skivan på endurofälgar? Har bara haft motard i 2 dagar nu så har inte hunnit ta reda på så mycket. Får försöka få tag på ett par billiga fälgar å prova.

Har du inte helt olika fabrikat på hjulen eller nåt slags specialsetup bör det vara samma bultmönster på 21" och 17". Jag har samma nav på alla mina hjul. Jag skulle rekomendera storskiva för isåka, det går fort och man bromsar rätt hårt. Inga stenar och bjäfs som kan slå sönder grejerna heller som det kan vara i endurospåret.

Vad har du för bajk?? Årsmodell?

Har du inte helt olika fabrikat på hjulen eller nåt slags specialsetup bör det vara samma bultmönster på 21" och 17". Jag har samma nav på alla mina hjul. Jag skulle rekomendera storskiva för isåka, det går fort och man bromsar rätt hårt. Inga stenar och bjäfs som kan slå sönder grejerna heller som det kan vara i endurospåret.

Vad har du för bajk?? Årsmodell?

Det låter bra det:) Är det så att nån sitter på ett par fälgar så kan ni ju höra av er..
Har en Husqvarna SMR 510 -06

Tänk också på att jag inte hade kört annat än sporthoj samt några landsvägsmil motard medans du hade både kört is, grus och motard ett par år. Visst är det sämre än stora hjul men inte fullt så illa som du vill få det att låta.

Det stora problemet var som Johan skriver att profilen blev lite tokig, sen fick jag köra med nästan 2kg däcktryck fram för att däcket skulle vara så pass hårt att det inte flexade och tog i gaffelbenet.

Har man råd med stora hjul och däck till det är det såklart bättre men att köpa 17" är ett tillräckligt bra om man bara vill ha kul och prova på. Mina är för övrigt till salu då de inte passar nu när jag konverterat till slanglöst, jag har lovat bort dem till en kille i Gbg men har inte fått tag på honom, det är bara att pm:a om intresse finns så får vi se om de finns kvar.

Tänk också på att jag inte hade kört annat än sporthoj samt några landsvägsmil motard medans du hade både kört is, grus och motard ett par år. Visst är det sämre än stora hjul men inte fullt så illa som du vill få det att låta.

Det stora problemet var som Johan skriver att profilen blev lite tokig, sen fick jag köra med nästan 2kg däcktryck fram för att däcket skulle vara så pass hårt att det inte flexade och tog i gaffelbenet.

Har man råd med stora hjul och däck till det är det såklart bättre men att köpa 17" är ett tillräckligt bra om man bara vill ha kul och prova på. Mina är för övrigt till salu då de inte passar nu när jag konverterat till slanglöst, jag har lovat bort dem till en kille i Gbg men har inte fått tag på honom, det är bara att pm:a om intresse finns så får vi se om de finns kvar.
Jo, så illa var det faktiskt. Åtminstone från där jag satt och även senare när jag testade den själv. Men allt är ju relativt ska man komma ihåg, det är klart bättre att köra med dem än inte alls :)

Ursäkta om jag lyfter en gammal tråd.
Men jag orkar inte vänta på våren som det var tänkt så jag är sugen på att köpa ett par 17" dubbdäck så jag i alla fall klarar mig tills våren.
Så det jag undrar vars beställde ni era däck?
Och vad kostade dem?
Hojen är en KTM 660 SMC -04
/Haggwe

(Sen kom jag på går det att hitta ett däck som passar på bakfälgen vet ej bredden men däcket har dimensionen 160/60 17)

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back