Dubba däck till quaden?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Imorrn åker jag och köper en raptor som vinterleksak då min rygg inte vill att jag kör finndubbade tvåhjullingar :(
Men hur gör man bäst med dubbdäck till denna då? Ska man köpa färdigt, vart gör man det isåfall och vad kostar det? Kan man dubba enkelt själv?
Jag har troligtvis tillgång till att låna dubbpicka och köp dubb genom dubbfirma men vilket jävla jobb :näsblod Borra-limma-trycka och sedan upprepa ca 800ggr...

Några andra knep? En tanke var att skruva plåtskruv men då jag inte bara vill köra is så kanske det är en dålig ide?

Gå in på www.maxigrip.se och beställ 16 mm dubb, kanonenkelt! Bara att ta skruvdragaren och skruva in dom, ingen förborrning eller limning behövs, en polare gjorde detta på sin quad, en Dinli :)

Kontakta Nicke på www.minhoj.se så hjälper han dig...
Dee_cati skrev:
2626337 Imorrn åker jag och köper en raptor som vinterleksak då min rygg inte vill att jag kör finndubbade tvåhjullingar :(
Men hur gör man bäst med dubbdäck till denna då? Ska man köpa färdigt, vart gör man det isåfall och vad kostar det? Kan man dubba enkelt själv?
Jag har troligtvis tillgång till att låna dubbpicka och köp dubb genom dubbfirma men vilket jävla jobb :näsblod Borra-limma-trycka och sedan upprepa ca 800ggr...

Några andra knep? En tanke var att skruva plåtskruv men då jag inte bara vill köra is så kanske det är en dålig ide?

Tack båda två för tipsen!
Jag har mailat nicke, så jag väntar nu på svar.
De där maxigrip-dubben verkar smidiga men frågan är hur bra de är. Och hur många går det åt månntro i ett bakdäck tex? De kostar trotsallt 400:-/400st.
Jag måste dessutom köpa nya bakdäck då de inte är lämpade att skruva i skruvdubb i dessvärre, men det får man ta.

Dee_cati skrev:
2630228 Tack båda två för tipsen!
Jag har mailat nicke, så jag väntar nu på svar.
De där maxigrip-dubben verkar smidiga men frågan är hur bra de är. Och hur många går det åt månntro i ett bakdäck tex? De kostar trotsallt 400:-/400st.
Jag måste dessutom köpa nya bakdäck då de inte är lämpade att skruva i skruvdubb i dessvärre, men det får man ta.

funderar också om greppet med maxigrip.. någon som har testat på is??

vill ha till min fiddy:gnissla

Dee_cati skrev:
2626337 Imorrn åker jag och köper en raptor som vinterleksak då min rygg inte vill att jag kör finndubbade tvåhjullingar :(

Dom här kanske...http://www.blocket.se/vi/10180304.htm?ca=6_s

Last edited:
Ponte skrev:
2629438 Gå in på www.maxigrip.se och beställ 16 mm dubb, kanonenkelt! Bara att ta skruvdragaren och skruva in dom, ingen förborrning eller limning behövs, en polare gjorde detta på sin quad, en Dinli :)

Blir nog att beställa sånna till fiddyn, bra tips, varkade enkelt.. Undrar ett par saker, nån som vet/tror att 16 mm är för långt i ett 12" crossdäck till fiddy (punka)? Är 16 mm hela dubben eller bara gängen? Inga problem att skruva i dom i ett pumpat däck?

MVH

Dom verkar funka kanon :) Det är hela dubben som är 16 mm, gängen är ca 12 mm. Polaren skruvade in dom i pumpade däck och det funkade, så det ska nog vara lungt :)

Ponte skrev:
2632620 Dom verkar funka kanon :) Det är hela dubben som är 16 mm, gängen är ca 12 mm. Polaren skruvade in dom i pumpade däck och det funkade, så det ska nog vara lungt :)

fan va nice blir nog att beställa det istället för att lämna in på verkstad för dubbning.. måste väll vara billigare ???

har din polare testat på is ?

JackDaniels skrev:
2632185 Blir nog att beställa sånna till fiddyn, bra tips, varkade enkelt.. Undrar ett par saker, nån som vet/tror att 16 mm är för långt i ett 12" crossdäck till fiddy (punka)? Är 16 mm hela dubben eller bara gängen? Inga problem att skruva i dom i ett pumpat däck?

MVH

var ute och mätte mina hade 16mm dubbar

lasse kongo skrev:
2632685 fan va nice blir nog att beställa det istället för att lämna in på verkstad för dubbning.. måste väll vara billigare ???

har din polare testat på is ?

Jo det blir garanterat billigare :)

Japp det har han gjort, blev en enorm skillnad med dubben ;)

lasse kongo skrev:
2632720 var ute och mätte mina hade 16mm dubbar

Ponte skrev:
Dom verkar funka kanon Det är hela dubben som är 16 mm, gängen är ca 12 mm. Polaren skruvade in dom i pumpade däck och det funkade, så det ska nog vara lungt

Okej, tack för svaren :) , beställde en låda med 300st 16mm´s.. Hoppas dom kommer innan helgen så man får testa å skruva i några :yoparty , riktigt nyfiken på om dom kommer sitta kvar, känns klent att bara skruva i dem, men kanske funkar... Kan ju skriva här och berätta hur dom funkar på is, bara det kan bli lite kallt här nångång :mad:

MVH

Last edited:
Har provat köra fyrhjuling med rallydubb och visst var det roligt men det gick inte särskilt fort (när man suttit på CRFen med finndubb). Jag skulle försöka hitta något me lite spetsigare karaktär på dubben.

Kanske http://www.best-grip.com/ har något?

skulle precis beställa när jag kom på skruvar.. typ gipsskruvar det ser ju nästan ut som det.. skulle det funka ? det kan jag ju få gratis :gnissla

lasse kongo skrev:
2634570 skulle precis beställa när jag kom på skruvar.. typ gipsskruvar det ser ju nästan ut som det.. skulle det funka ? det kan jag ju få gratis :gnissla

Jobbar som snickare, så har hygglig koll på skruvar :tungan .. Antar att du vill skruva från utsidan och in i däcket, typ som MaxiGrip? Tror att gipsskruven kan bli för lång, kortaste gipsskruven för trä är 30mm lång.. Finns Gipsskruv för plåt som är 25mm lång, men tror den är för fingängad för att hålla i gummit?? Dock finns ju annan skruv som är kortare som kanske kan funka, gemensamt för alla skruv tror jag ändå är att dom har för "platta" skallar, liksom inget som "skär" ner i isen osv, behöver nog en skarpare kant än en vanlig skruvskalle..

Fick en avi från posten att mina MaxiGrip hade kommit så hämtar dom imorgon, men väntar på snön innan jag monterar.. Rapporterar här om hur dom grepper/om dom sitter kvar..

Ut och bomba i snön alla :yoparty

MVH

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!