Dubb Däck för 130kr!!!

Är det nån som har testat det här med att dra skruv i däcken och sen köra is med dom...?
Alltså inte enduro utan ren is...? Det kanske inte är att rekomendera o göra de hehe....

zpeppy skrev:
Är det nån som har testat det här med att dra skruv i däcken och sen köra is med dom...?
Alltså inte enduro utan ren is...? Det kanske inte är att rekomendera o göra de hehe....

Om två veckor kan jag svara :tummenupp

Zpeppy och Jag monterade skruv idag. Ska ut och provköra imorgon och det kan hända att det kommer ut en film också om vi vågar visa våra skills för allmänheten. :D

Så här ser det framdäcket ut som jag och en polare skruv dubbade för två år sedan med takplåtskruv med som jag köpte av farsan (plåtslagare).
Funkade jätte bra gick två säsonger på sjön + lite grusvägar.

//Niklas

Bifogat

• Photo0002.jpg
    Photo0002.jpg
    22.2 KB · Visningar: 183
  • Photo0004.jpg
    Photo0004.jpg
    28.2 KB · Visningar: 229
  • Photo0019.jpg
    Photo0019.jpg
    25.5 KB · Visningar: 159
Grrrooov skrev:
Nu har det väl gått två veckor? Har själv skruvdubbat men ingen is som jag vågar köra på än.

Har var tråden. Tyvärr är isarna dåliga vid Dalarna i år. Har provat däcken i skogen och skruvarna håller ca 2 timmar sedan är det bara att borra i nya. Det var mest i mitten skruvarna hade lossnat...

MrX skrev:
Så här ser det framdäcket ut som jag och en polare skruv dubbade för två år sedan med takplåtskruv med som jag köpte av farsan (plåtslagare).
Funkade jätte bra gick två säsonger på sjön + lite grusvägar.

//Niklas

prova gärna med liite fler skruv :hihi

Bifogat

• dubbdäck.jpg
    dubbdäck.jpg
    78.8 KB · Visningar: 363
liljekvist skrev:
Vilken längd var det på dessa skruv? Samt vilken skalle har du på insidan?

19mm plåtskruv har jag använt (dvs. 7 el. 8 mm 6-kants skalle) Vill minnas rejser använt detsamma. Finns billigt på Biltema.
För typ crossdäck & likande lär man få använda längre skruv dock. Kanske 25 mm kan vara lagom?

Ska testa mina först kommande helg dock :gnissla

Barrett skrev:
19mm plåtskruv har jag använt (dvs. 7 el. 8 mm 6-kants skalle) Vill minnas rejser använt detsamma. Finns billigt på Biltema.
För typ crossdäck & likande lär man få använda längre skruv dock. Kanske 25 mm kan vara lagom?

Ska testa mina först kommande helg dock :gnissla
kanske blir att skruva iordning ett par sådana också. Kör bara på skallen nu. Fast jag har iofs ching chang crosshjul på 17"tummarna :) Ska köra isbana hela helgen :banana

Borra igenom en klack på däcket och mät hur tjocka däcken är. Sedan är det bara att skaffa skruv och se till att de har en härdad spets typ självborrande takplåtsskruv eller liknande. Om man testar att sätta vinkelslipen i vanliga endurodubb så inser man att de är extremt hårda. Utsticket på skruven är beroende på hur grov den är. Jag tror man ska hålla sig till en 8-10mm för att inte få för stora krafter i däcket. Sedan måste det till nån typ av skydd på insidan för skallarna. Hörde att en kille hade smetat på solution på en slang som han pumpat fast och sedan skurit bort resterna. Har testat att dubba en minicross med gott resultat men på större hojar använder jag riktiga endurodubb. Men som flera verkar vara inne på använd skruv med härdad spets om ni ska skruva.

Hehe jaa om vi hade haft.
Vi satte dem skruven vi fick tag i, och det räckte faktiskt förvånadsvärt bra.
Som jag sagt tidigare så var detta bara ett test vi gjorde, och nu vet vi att det funkar så gör man det igen så kan man ju använda fler skruvar och annat däck.

Vems är däcket du bifogat bild på??

//Niklas

rejser skrev:
prova gärna med liite fler skruv :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT