Dual sport runda, Statoil Arlanda Stad, Lördag 29/9, 10:45

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag tänkte köra en vända med äventyrshojen. Start vid Statoil, Arlanda 10:45, Lördag 29/9. Tänkt rutt blir förbi Arlanda och norrut. Körningen blir av typen 'Mindre asfaltsvägar och gruskörning i 30/70 fördelning'. Det blir fokus på grus. Vi kanske rundar säkert enstaka bommar, men inget extremt.

Lördagsprognosen ser sådär ut. Blir vädret riktigt dåligt ändå så ställer jag in senast 09:00 på lördag. I så fall kommer det att stå här.

Ta med en thermos med kaffe och fika. Det kan vara nice att stanna vi den sjökant någonstans. Lunch räknar jag med att

Vill du hänga på? Tala i så fall om det! Blir jag ensam så hittar jag kanske på något annat.

Ragge
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag dyker upp om jag bara hittar macken! Måste förbi DinMc på vägen dit.
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Jag vill också lära mig köra grus :/ Finns det något lämpligt gammalt åk man kan skaffa för 10-20k som duger till att köra slalom i köerna till jobbet också?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Massor på blocket. Titta på XT600, KLR650, TTR600, XR650, DR400/650 mfl alla finns i det prisspannet efter prut och duger.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Massor på blocket. Titta på XT600, KLR650, TTR600, XR650, DR400/650 mfl alla finns i det prisspannet efter prut och duger.

Jag håller med Anders. Dessa hojjar kostar knappt pengar att köpa och försäkra. Vill du åka flercylindrigt så får du även gamla XRV750 och XTZ750 för kaffepengar. En gammal Dominator eller Transalp kanske faller dig i smaken också?
 
Last edited:

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Perfekt, ville ju bara att du skulle få jobba lite åt mig. Som jag sa sist på gelleråsen lutar det åt att jag byter ut min pendlarscooter mot ngt liknande för att prova på livet utanför asfalten. =)

Massor på blocket. Titta på XT600, KLR650, TTR600, XR650, DR400/650 mfl alla finns i det prisspannet efter prut och duger.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Drar nu och hämtar hojen vi ses vid kvart i 11
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Tack för trevligt sällskap! Lite bilder från dagens övning.

IMAG0067.jpgIMAG0068.jpgIMAG0069.jpgIMAG0071.jpg
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Dags att dra igång detta igen? Våre kul att prova duccen på lite grusvägar!
Frågan är ju bara om Pirelli Scorpion Trail däcken håller måttet...
PIRELLI_SCORPION_TRAIL_Tyres_800p.jpg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
I min bok är det där asfaltsdäck :). Men smaken är olika...
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Går det så släng på Continental TKC80. Sägs hålla på asfalt samt ha några grusegenskaper. Ska beställas till DR'n när jag bara är ifatt med allt annat jag ska hinna med.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Dags att dra igång detta igen? Våre kul att prova duccen på lite grusvägar!
Frågan är ju bara om Pirelli Scorpion Trail däcken håller måttet...
]

Tveksamt, skall du köra eller åka ?
Satsa På TKC 80 istället om du tänker köra grus-
Kör Pirelli om du behöver allroad-däck och ta det lugnt på gruset.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Gillar MT21 fram bäst på grus, där jag tycker det är mycket bättre än TKC80. Och det funkar i mitt tycke helt ok på asfalt också...

EDIT:
Fom denna säsong kör jag med två uppsättningar hjul. En uppsättning med släta däck för asfalt och en uppsättning med (just nu) MT21 fram och Mitas C02 bak för grus/off road. I år är första gången någonsin som jag åker på släta däck på min hoj :)...
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Hoppsan, här händer det visst grejjer i den gamla tråden. Finns det intresse så kan jag sparka liv i denna verksamhet igen. Jag har pillat ihop lite nya rutter över vintern.

Jag håller med Perhjul om att Scorpion trail är asfaltsdäck. Helt OK sådana dock. Fullbore M40 är min favorit bak just nu. Jag skall testa att kombinera detta bakdäck tillsammans med TKC80 fram. 17" framhjul begränsar väl tyvärr urvalet en del.

Vad tror ni? Skall jag rådda ihop något?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hoppsan, här händer det visst grejjer i den gamla tråden. Finns det intresse så kan jag sparka liv i denna verksamhet igen. Jag har pillat ihop lite nya rutter över vintern.

Jag håller med Perhjul om att Scorpion trail är asfaltsdäck. Helt OK sådana dock. Fullbore M40 är min favorit bak just nu. Jag skall testa att kombinera detta bakdäck tillsammans med TKC80 fram. 17" framhjul begränsar väl tyvärr urvalet en del.

Vad tror ni? Skall jag rådda ihop något?


Hell yeah! Gärna på en nivå så grus-junisar med Anakee 2 tar sig fram. Går ju mer sidled än framåt i kurvorna med Anakee 2 fram på 21" :brinnerup. Snål som man är så måste man ju slita dem lite mer innan det är motiverat att byta.

Om farbror är för bekväm för att damma av gruspulkan så tar jag gärna del av GPX-filer, rutter på Google maps eller bara tips på rutter rent allmänt. Förra helgen ruttade jag fritt via Google maps. Gjorde att jag hamnade mitt i en hästhage med hästar. Mindre lyckat.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Hell yeah! Gärna på en nivå så grus-junisar med Anakee 2 tar sig fram. Går ju mer sidled än framåt i kurvorna med Anakee 2 fram på 21" :brinnerup. Snål som man är så måste man ju slita dem lite mer innan det är motiverat att byta.

Om farbror är för bekväm för att damma av gruspulkan så tar jag gärna del av GPX-filer, rutter på Google maps eller bara tips på rutter rent allmänt. Förra helgen ruttade jag fritt via Google maps. Gjorde att jag hamnade mitt i en hästhage med hästar. Mindre lyckat.

Jag är ingen större räv på grus själv. Mina körningar blir ganska lugna tillställningar. Med en 200+ kg hoj så tar man inga större risker. Det svåraste jag brukar göra är att runda en bom eller två. Körningen blir mer soft 'adventure style' än hardcore 'grusbus style', om ni förstår vad jag menar. Det är inte ofarligt brassa i skogen heller har jag konstaterat. Jag överlåter trädkramandet till mera gasglada grustailbaner med 150 kg hojjar :)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top