Duacti tre kg lättare i WSBK.

Pinsamt när man såg Fabrizio & Checa's körning igår. Gillar motiveringen också, borde inte Kawasaki få nån form av handikapp om det poängen som avgör reglerna?

worldsbk.com skrev:
Following the official results of Race 2 held at Kyalami (South Africa), the FIM SBK Technical Director has informed that the average value of the event averages over the first six events of the 2010 SBK championship favours the 1000cc 4-cylinder motorcycles by more than 5 points.

Tja, blir det bättre racing ser jag inga problem alls. Som det är nu vinner bara Duccarna om de tar första kurvan, 4-cylindrarna har fått upp en sjuk hastighet ut ur kurvorna som inte Duccarna kan matcha längre. Jag tycker det är kul att FIM tänker på racekvalitet och att behålla bredd—nåt som inte kan sägas för t.ex. Dorna. Nu är det bara att hoppas att Triumph tar sina kvaliteter från 675:an och översätter det till en trepipig superbike.

Kawa borde definitivt få nån form av handikapp, ett varv mindre per race så hade de slagits om topp 10 iaf... :tungan

Pinsamt när man såg Fabrizio & Checa's körning igår. Gillar motiveringen också, borde inte Kawasaki få nån form av handikapp om det poängen som avgör reglerna?

...du har inte förstått varför duccar historiskt gått bra på Kyalami va? ;)

Långa stadiga hojar, knölig bana, googla på't. :D

Det intressanta i detta är, som jag läste på nån sida nånstans.. är att
Ducati är inte ens nere på minimivikten just nu, och det är tveksamt
om de skulle lägga så mycket pengar för att få ner vikten ännu mer heller..
Tydligen vill de hellre ha bort strypningen i luft tillförseln, som just nu är
stryp till 50mm (tror jag det var)..
Så isåfall kommer inte denna ändring hjälpa dem så mycket..
sen om det är sant eller ej kan jag inte svara på... intressant synpunkt iallafall

Det intressanta i detta är, som jag läste på nån sida nånstans.. är att
Ducati är inte ens nere på minimivikten just nu, och det är tveksamt
om de skulle lägga så mycket pengar för att få ner vikten ännu mer heller..
Tydligen vill de hellre ha bort strypningen i luft tillförseln, som just nu är
stryp till 50mm (tror jag det var)..
Så isåfall kommer inte denna ändring hjälpa dem så mycket..
sen om det är sant eller ej kan jag inte svara på... intressant synpunkt iallafall

Dom kommer få större insug till nästa år tycker jag mig ha läst.

Dom kommer få större insug till nästa år tycker jag mig ha läst.

inte särskilt otroligt nej, dom har ju fått det dom pekat på så här långt och det lär det ju inte bli skillnad på förns jappsen tar till liknande metoder.

som det här med 1200cc, det är ju bara för t.ex suzuki att säga som ducce gjorde, "näe vi tillverkar inte en 1000cc längre, nu har vi en gsxr1100 igen".

Teamchefen går till BMW, Haga tappar stingen och vips så får Ducce en fördel igen, och ytterliggare ett lågvattenmärke för serien.
Men dom har ju inte en chans på titeln i år ändå.

Men dom har ju inte en chans på titeln i år ändå.

Alltid den bittre..! :D

Jag förstår verkligen inte din bitterhet. Serien är jämnare än någonsin tidigare. Topp 7 i race 2 på Kyalami innehöll sex olika fabrikat—är inte det eftersträvansvärt?
Ducati har sju hojar med, mest av alla fabrikat (Yamahas två är minst), något som inte skulle vara ekonomiskt möjligt med 999:an—åtminstone inte konkurrenskraftigt.

Dessutom har Ducati öppnat för dem som vill tillverka och köra V2:or i Stock-serier utan att ligga hopplöst efter, det tycker jag är bra. Det innebär att vi får se t.ex. både Ducati och KTM i Pro Superbike—på en jämn spelplan.

Varför vara så trångsynt?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...