Du väljer - hur ser drömhojen ut?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Själv tycker jag att man alltid får fylla i luckorna som tillverkarna missar på egen hand. Det finns flera snabba, bra, snygga, intressanta och personliga motorcyklar. Men sällan eller aldrig är dessa egenskaper förenade i en och samma modell. Hur skulle du kryssa för bland alternativen av "fabriksmonterade tillbehör" om du fick välja och någon annan betalade?

Här är min drömhoj:

Står det på tanken
Honda

Står det på kåporna
HRC, RC707V

Cylindervolym (cc)
887

Ant. cylindrar
3

Motorkonfiguration (Rad, vinkel, parallell etc.)
Vinkel, två fram en bak

Bränslesystem (Förgasare, instprutning)
Insprutning

Rödmarkering (rpm)
16.500

Överladdning
Nej

Effektregister
Vardagstrevligt låg- och mellanregister. Våldsam effektökning vid 12.000 rpm.

Ram (material, färg)
Aluminium med svinginfästning i magesium. Svart.

Antal avgasrörsmynningar
3

Avgasrören mynnar ut
Ett under sadeln och ett ganska högt upp på varje sida.

Material, avgassystem
Rör av regnbågsmissfärgad titan. Ljuddämpare (diametern bara aningen grövre än avgasrören) tillverkade i kolfiber och med ett par missfärgade svetsskarvar på mynningsröret.

Ljudet låter som
När en Honda RC30 och Norton RC588 kör förbi samtidigt.

Antal ekrar
5

Sving (typ, färg)
Konventionell, grovt GP-stuk, mattsvart.

Övrigt
Väsande/rasslande torrkoppling. Ickefjädrande magnesiumfotpinnar. Ingen styrdämpare. Inget hydrauliskt kopplingshandtag. På en speciell HRC-site på Internet kan man beställa kitdelar och ladda ner inställningar till motorns 1 GB-processor (som är enkelt löstagbar och har firewireuttag) som ändrar motorkaraktär, ljud, varvtalstopp etc.
 
Står det på tanken
Honda

Står det på kåporna
HRC, Rothmans, NSR500

Cylindervolym (cc)
<500

Ant. cylindrar
4

Motorkonfiguration
Vinkel, två fram två bak

Bränslesystem
Fjuckar

Rödmarkering (rpm)
När det slutar dra

Överladdning
Nej

Effektregister
Vardagstrevligt låg- och mellanregister. Våldsam effektökning vid 12.000 rpm.

Ram (material, färg)
Aluminium. Alufärgat.

Antal avgasrörsmynningar
4

Avgasrören mynnar ut
Två under sadeln och två ganska högt upp på högersidan.

Material, avgassystem
Rör av regnbågsmissfärgad titan. Ljuddämpare tillverkade i kolfiber och med ett par missfärgade svetsskarvar på mynningsröret.

Ljudet låter som
En sjuk mix av borrmaskin v-twin och CR500.

Antal ekrar
5, vitlackat.

Sving (typ, färg)
Banansving

Övrigt
Ingen styrdämpare. Rothmanslack. Gaturegad.
 
Här är min drömhoj:

Står det på tanken
Suzuki

Står det på kåporna
Gsx-RR

Cylindervolym (cc)
998

Ant. cylindrar
4

Motorkonfiguration (Rad, vinkel, parallell etc.)
Rad

Bränslesystem (Förgasare, instprutning)
Insprutning

Rödmarkering (rpm)
16.500

Överladdning
Nej

Effektregister
Fisigt upp till 3000 varv på 1:an, 2:an & 3:an. reglerbart med knapptryckning vid reglagen, i övrigt ska den vara våldsam...konstant våldsam

Ram (material, färg)
Aluminum, svarteloxerad, iögonfallande

Antal avgasrörsmynningar
2

Avgasrören mynnar ut
under tailen, respektingivande!
Material, avgassystem
Rör av regnbågsmissfärgad titan. Ljuddämpare i kolfiber, lätt riktade med utloppen in mot varandra

Ljudet låter som
hela startfältet samlat under sista moto gp-racet

Antal ekrar
6st, magnesiumfälgar,stilrena

Sving (typ, färg)
Enkel, motogpinspirerad (ja, fast enkel då) rödeloxerad, matchandes suzukis nya kåpfärger, röd-vit (EJ POLKARETTA)

Övrigt
Icke-slirande våtkoppling
styrdämp från öhlins
framdämp + bakdämp fullt justerbara öhlins.
xenon microlampa fram, (?) minskad frontarea på hela kåpan
kitfotpinnar alu, justerbara.

under 25 rörliga delar i motorn :rolleyes: (lättmekat?)

:banana
 
lite förenklat:

Kåpor Honda CBR 954

Röv Från R1 ´05

Motor Liters V-twin på ca 160 hästar med gott bottenvrid

:yoparty
 
Står det på tanken
Aprilia

Står det på kåporna
Inget antingen helt vitlackade eller lackade stealth svarta

Cylindervolym (cc)
625cc

Ant. cylindrar
5

Motorkonfiguration
Vinkel, två fram tre bak TVÅTAKT med screamer tändföljd

Bränslesystem
Förgasare från Keihin gjutna i magnesium

Rödmarkering (rpm)
Rödmarkering???????

Överladdning
Nej

Effektregister
Inget inget inget inget massor

Ram (material, färg)
Aluminium. pulverlackat mattsvart

Antal avgasrörsmynningar
5

Avgasrören mynnar ut
Tre under sadeln och en på varje sida

Material, avgassystem
Handtillverkad expansionskammare av regnbågsmissfärgad titan svetsfogarna skall vara guldskimrande (vad heter lodtypen som ger detta). Ljudämpare saknas

Ljudet låter som
Helt hysterisk skrikande

Hjul:
5 ekrade i kolfiber halva fälgbanan lackad i vitt.

Sving (typ, färg)
Dubbelsidig banansving i kolfiber (var det inte aprilia som hade det på sin 500 V2)

Övrigt
Alla fjädringskomponenter skall komma från öhlins, styrdämpare lär nog bli ett måste. Bromsarna skall vara Brembo Monobloc som greppar fälgmonterade kolfiberskivor. Knapp på vänster styrhalva för att byta tändkurva. Tumbroms. Torrkoppling väl synlig med ett litet symbolisk kolfiberskydd så man inte får in foten.


Eller en virago 525 :tomten
 
Står det på tanken:
Inget. Cleant ska det vara. (Kanske Suzuki då)

Står det på kåporna:
Se ovan.

Cylindervolym (cc):
+1800cc.

Ant. cylindrar:
4.

Motorkonfiguration (Rad, vinkel, parallell etc.):
Rad.

Bränslesystem (Förgasare, instprutning):
Insprutning.

Rödmarkering (rpm):
13.500.

Överladdning:
Nej.

Effektregister:
Brutalt, sen ökar det bara.

Ram (material, färg):
Aluminium med svinginfästning i magesium. Svart.

Antal avgasrörsmynningar:
1.

Avgasrören mynnar ut:
En kort rak endurance-sak utmynnandes längs med höger sidokåpa.

Material, avgassystem:
Lätt och exklusivt. Avgassytem redan redovisat.

Ljudet låter som:
Steve Fucking McQueen's Thunderbirds goes riot i en stålspettsaffär med cementgolv under ett pågående Top Fuel VM.

Antal ekrar:
3.

Sving (typ, färg):
Konventionell, grovt GP-stuk, kromad. Hela mc'n enhetligt lackad i blå metallic, typ min gamla fina RF600R.

Övrigt
Frontmonterad Mini-Gun.
 
Tja, jag skulle gärna ha en lättad CBR1000RR på gata. Givetvis försedd med kittlåda och lagom drevad för en sväng på bana. Eller jag tror att en av hojarna som går i Endurance VM vore lagom att tuffa runt med på gata. Lätt att byta till regndäck om det skulle vara så.
 
Står det på tanken
Diesel

Står det på kåporna
Inget

Cylindervolym (cc)
600

Ant. cylindrar
1

Motorkonfiguration (Rad, vinkel, parallell etc.)
En cylindrig två-takt

Bränslesystem (Förgasare, instprutning)
Insprut

Rödmarkering (rpm)
17000

Överladdning
nej

Effektregister
Inget, inget, innnnggggeeet, allt, lite till.

Ram (material, färg)
Rosa eloxerad ram + fälgar, med lazer gula kåpor

Antal avgasrörsmynningar
1

Avgasrören mynnar ut
Under sadeln

Material, avgassystem
Kröken av rengbågsfärgad krom och ljuddämparn syns inte under kåpan.

Ljudet låter som
Groft som ett diesellok men intensivt som en 125a

Antal ekrar
Många (ekerhjul)

Sving (typ, färg)
Ktm länkagefritt, monodämpare också rosa eloxerad

Övrigt
Exel fälgar, magnesium fotpinnar, Öhlinare bak, feta marzocchi fram, ställbar cdi så den kan bli bränslesnål på transportsträckor :), Kawasaki kx250 ram (förstärkt), fet lysspole på 4000watt (hjälmlyse), landsvägsreggad på 10kw och polisradio (extratillbehör).
 
Last edited:
trelleborgaren skrev:
Min drömhoj finns redan: Honda CBR1000RR Repsol

Håller helt med!! Såg den på en hojbutik nyligen och hade aldrig brytt mig speciellt tidigare när jag bara sett den på bild.. VILL HA!!!! :Bugar ..möjligen med stressfläkt oxå..
 
Här är min drömhoj:

Står det på tanken
Puch :rolleyes: (nej inget faktiskt)

Står det på kåporna
Inget

Cylindervolym (cc)
996 cc

Ant. cylindrar
4

Motorkonfiguration (Rad, vinkel, parallell etc.)
Tvåtakt V-4

Bränslesystem (Förgasare, instprutning)
Insprutning

Rödmarkering (rpm)
15.500 rpm

Överladdning
Nej

Effektregister
Ketchup.

Ram (material, färg)
Kolfiber. Olackad.

Antal avgasrörsmynningar
4

Avgasrören mynnar ut
4st under sadeln.

Material, avgassystem
expansionskammare i titan, burkar i kolfiber.

Ljudet låter som
2st gp 500 racers, samtidigt kryddat med en 6-7st motorsågar på fullvarv.

Antal ekrar
9, kolfiberfälgar

Sving (typ, färg)
Kolfiber. GP-style.

Övrigt
Öhlins gaffel, bakfjädring och styrdämpare. Dubbla fälgmonterade bromskivor i buell-style, feta brembo ok. Projektorlysen. Alla kåpor i kolfiber, rödeloxerade skruvar överallt, kraschpuckar på strategiska ställen. Instrumentering i stil med SP-1, blå bakgrundsbelysning. Gatreggad med ovanståeende avgas, i en drömvärld utan bullerkrav och med billig bensin.
:banana
 
Står det på tanken
Moppe_phucko

Står det på kåporna
Räjsing

Cylindervolym (cc)
800

Ant. cylindrar
1

Motorkonfiguration (Rad, vinkel, parallell etc.)
Stånka tvåtakt

Bränslesystem (Förgasare, instprutning)
Tre förgasare

Rödmarkering (rpm)
4500

Överladdning
5 Bar

Effektregister
Inget inget inget ALLT vid 4000 rpm.

Ram (material, färg)
Bockad plåt.

Antal avgasrörsmynningar
7

Avgasrören mynnar ut
Som en regnbåge :gnissla

Material, avgassystem
Kromat kolfiber

Ljudet låter som
Svärmor

Antal ekrar
2

Sving (typ, färg)
Dubbla vita.

Övrigt
Heftigast vid kårvtjoskcen!
 
Står det på tanken
Yamaha
Står det på kåporna
M1
Cylindervolym (cc)
999
Ant. cylindrar
5
Bränslesystem (Förgasare, instprutning)
Insprutning
Ram (material, färg)
Aluminium med svinginfästning i magnesium. Svart.
Antal avgasrörsmynningar
2
Avgasrören mynnar ut
Ett under sadeln och ett typ: motogp-blås
Material, avgassystem
titan
Antal ekrar
8
Sving (typ, färg)
Enkelsving, svart

:D :Bugar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top