Du med förmånsbil/tjänstebil !

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Jag har sett reklam för ett ny typ av elektronisk körjournal och deras skrämselpropaganda var att risken är stor att man som förmånsbilsförare åker ofta dit på granskning från skatteverket och då började jag fundera om jag någonsin hört någon åka dit på att bli granskad och fått körjournaler genomlysta och jag kunde inte komma på en enda gång då jag hört detta.
Jag har under mina 16 år med tjänstebil aldrig blivit granskad.

Så vad är era erfarenheter, har ni hört någon fått bli granskad el har ni själva blivit granskade ?
 
Har ingen förmån/tjänstebil, men jag känner till folk som har haft det som har åkt på granskning och fått lämna in kompletterande uppgifter till skattemyndigheterna. Enklast är ju bara att följa de regler som finns. Det gör kanske inte förmån/tjänstebil lika attraktivt för somliga beroende på situation. Inte det svaret du vill höra antar jag.
 
Aldrig blivit granskad och inte hört om någon annan på jobbet som blivit det heller.
Vi har inga tveksamheter i våra avtal runt bilarna så det kan iofs hjälpa upp saken.
 
Har ingen förmån/tjänstebil, men jag känner till folk som har haft det som har åkt på granskning och fått lämna in kompletterande uppgifter till skattemyndigheterna. Enklast är ju bara att följa de regler som finns. Det gör kanske inte förmån/tjänstebil lika attraktivt för somliga beroende på situation. Inte det svaret du vill höra antar jag.

för mig är det skit samma då det inte är någon lag på att man ska ha körjournal..det är bara en rekomendation att man ska ha det.
Men jag var mest nyfiken på vad dom granskar och räknar vid en granskning om det inte är regel att ha körjournal och dom granskar någon som inte har en komplett journal el till och med saknar en helt.

mina böcker får dom granska hur mycket dom vill...
 
Vad händer om man blir granskad då och inte kan visa någon journal?
Och är det samma regler för egen företagare som kör med firmabil som med en tjänstbil som anställd?

När jag hade tjänstebil som anställd förut så var jag tvungen att skriva upp privata mil, varför vet jag inte då arbetsgivaren ändå betalade även det bränslet och jag hade inga avdrag på lön eller liknande. Misstänker att det var för att det skulle finnas underlag om de blev granskade? I avtalet stod det nåt om att privata mil debiteras ett löneavdrag om 6:-/mil om jag inte minns fel, nåt sånt var det. Men som sagt, inga avdrag gjordes. Rätt skönt när man pendlade 10 mil om dagen och gjorde avdrag i deklarationen för det...

Och ni som vet, räcker det med att skriva upp dagens totala körsträcka eller måste man speca varenda liten bilfärd?
 
för mig är det skit samma då det inte är någon lag på att man ska ha körjournal..det är bara en rekomendation att man ska ha det.
Exakt, men det är DU som ska BEVISA att bilen inte körs mer än 100 mil privat per år. Då behövs en körjournal :7peta

Jag har pratat i en evighet med min revisor om detta skitsystem, man blir galen till slut.
Som egen så borde man inte behöva betala förmånsvärde om man har ett annat påställt fordon på hemadressen. Samma sak om du lämnar firmabilen på jobbet och åker kommunalt/egen bil hem.
Å andra sidan, kör du firmabilen till hemmet så är den tillgänglig och kan brukas, därför ska man betala förmånsvärde.

Lättast är väl att föra den där jättetråkiga körjournalen, inte köra en meter privat med firmabilen och äga en privat bil, då är det lugnt.

Men som sagt, det är vi som ska bevisa, inte skatteverket.

OT;
Och varför får man bara dra halva momsen på skåpbilar? Det enda fordonet i dagsläget som man kan dra hela momsen på och därför klassas som en "riktig" arbetsbil är en pickup i princip där lastutrymmet är skilt från kupén. Ren idioti! Hur kan min skåpbil vara mindre arbetsbil än en pickup?

Denna regel kom väl när folk började att regga vans på 90talet?
Undrar hur mycket staten tjänar på det här:dummer
 
Ja, det där med skåpbilar är ett sjukt påfund :mad: Du får göra som jag, köpa en Merca Sprinter med separat skåp :D
 
Har blivit allt vanligare med kontroller, därav den elektroniska dosan som nu sitter i var och varannan firmabil. Tror det beror på att tom Skatteverket förstår att det omöjligt kan vara så att tio företag samtidigt jobbar helg på ICA eller någon random idrottsplats...
 
Jag är anställd i hemmet och parkerar tjänstebilen(INTE FÖRMÅNSBIL!) utanför huset. Jag är timanställd och får där av ej använda bilen i privat syfte överhuvudtaget. Så jag får ju inte använda bilen i vilket fall om jag ej arbetar.

Jag borde sitta ganska safe. Eller vad tror ni om detta?
Har en körjournal som jag slutade skriva i slutet på sommaren. Jävligt dumt av mig kan jag säga! Har nu 4 000 mil och skriva ikapp... Aaaaand counting......:död
 
Exakt, men det är DU som ska BEVISA att bilen inte körs mer än 100 mil privat per år. Då behövs en körjournal :7peta

Jag har pratat i en evighet med min revisor om detta skitsystem, man blir galen till slut.
Som egen så borde man inte behöva betala förmånsvärde om man har ett annat påställt fordon på hemadressen. Samma sak om du lämnar firmabilen på jobbet och åker kommunalt/egen bil hem.
Å andra sidan, kör du firmabilen till hemmet så är den tillgänglig och kan brukas, därför ska man betala förmånsvärde.

Lättast är väl att föra den där jättetråkiga körjournalen, inte köra en meter privat med firmabilen och äga en privat bil, då är det lugnt.

Men som sagt, det är vi som ska bevisa, inte skatteverket.

OT;
Och varför får man bara dra halva momsen på skåpbilar? Det enda fordonet i dagsläget som man kan dra hela momsen på och därför klassas som en "riktig" arbetsbil är en pickup i princip där lastutrymmet är skilt från kupén. Ren idioti! Hur kan min skåpbil vara mindre arbetsbil än en pickup?

Denna regel kom väl när folk började att regga vans på 90talet?
Undrar hur mycket staten tjänar på det här:dummer

Ahh sorry..jag har förmånsbil och inte tjänstebil..men kraven är den samma..bara en rek att man bör ha körjornal men inget krav med stöd i ngn lagtext..men står man ord mot ord mot skattmasen så förlorar man ju all som ofta
 
http:// http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/bilarmm/korjournal.4.18e1b10334ebe8bc8000695.html
1.**Om du som ägare eller anställd i ett företag har*dispositionsrätten*till en bil måste du, för att undvika bilförmån, kunna visa att bilen används endast i ringa omfattning för privat körning. Med ringa omfattning menas att bilen används för privat körning vid högst 10 tillfällen per år och med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. För att en skattepliktig förmån inte ska uppkomma krävs att båda förutsättningarna är uppfyllda.Tänk på att resor mellan bostaden och tjänstestället liksom hemresor på helger från annan ort normalt räknas som privata resor.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top