Du gammla du FRIA

1. Skrota landstingen. Privatisera. 500 kr för ett vanligt vårdbesök.
2. Skrota AMS. Pengar på låtsasjobb är pengar i sjön.
3. Sänk A-kasseersättningen till 70%. 50% efter 200 dagar.
4. Sänk arbetsgivaravgiften kraftigt, för att skapa riktiga jobb.
5. Sänk inkomstskatten kraftigt. Högre konsumtion=högre tillväxt=fler jobb.
6. Avskaffa utlandsbiståndet. Allmosor utvecklar inte ett U-land.
7. Generösare undantagsregler för LAS för arbetsgivare.
8. Inkomstpröva barnbidraget.
9. Prioritera integrationsfrågan stenhårt.
10. Verka för radikalt ändrad jordbrukspolitik i EU (otroligt att denna bidragscirkus får fortsätta).

Chris Ash skrev:
Men är det verkligen rätt att säga att de som lever på A-kassan lever på skatten?

Min A-kassa, om jag skulle bli utan lön vilket inte är helt otänkbart i byggsvängen, finansieras då fan inte av någon(s) skattepengar...

Trots allt är det skönt att höra att folk vill att man praktiskt taget kastas ut i rännstenen när man blir av med jobbet vid arbetsbrist, schyssta medmänniskor man har. :tummenupp

valmers skrev:
10. Verka för radikalt ändrad jordbrukspolitik i EU (otroligt att denna bidragscirkus får fortsätta).
Det jag förstod håller jag med om till 90% ...bara jordbrukspolitiken i EU som inte ska bort

Tysken skrev:
Min A-kassa, om jag skulle bli utan lön vilket inte är helt otänkbart i byggsvängen, finansieras då fan inte av någon(s) skattepengar...
Vad har du för special-special-A-kassa? De andra A-kassorna (bortsett från din specialare) finansieras till största delen med skattemedel, A-kasseavgiften står för en mindre del.

Olzki skrev:
A-kassa bör finnas men tillämpas väldigt restriktivt. Den är bra i övergångsperioder då folk av olika anledningar kan tvingas byta jobb men bör enligt min mening endast omfatta korta perioder och kanske helst succesivt avta ju längre tid en person inte arbetar.

/Olzki

Har du själv varit eller känner någon som är eller har varit arbetslös länge?

kajlyl skrev:
Det jag förstod håller jag med om till 90% ...bara jordbrukspolitiken i EU som inte ska bort

Nån poäng kanske han hade. Men den sista är väl helt och hållet självklar??

På vilket sätt menar du att EUs jordbrukspolitik har något som helst existensberättigande?? Det enda den gör är att föda franska bönder och några feta godsägare i skåne samtidigt som det är en stor, jävla bromskloss för en fungerande frihandel... Som till på köpet kostar fantastiska summor pengar. Den är ju ett skämt!

Många dumma förslag var det iaf. Din förmåga för empati är symptomatisk för dagens ungdom (och i vissa fall, äldre mer beställda). Roten till allt "ont" är det passiva TV-tittandet! Fundera på det lite ett tag... något uns av sanning finns det i det påståendet. Slö, slapp, likgiltig och påverkbar är vad de kommersiella krafterna eftersträvar.

Jag önskar att du håller dig frisk, fortbildad och lyckligt arbetande med en aktiv fritid resten av ditt liv. Själv fick jag en riktig tankeställare då jag åkte på Diabetes Typ-2 för 2 månader sen och måste mäta blodsockret (men inga mediciner, annat än motion) ett antal gånger per dag. Dyra prylar, men som samhället (du) tjänar på att unna mig en förebyggande egenvård - annat än att skicka mig utför ättestupan (om du klarar av det, du får iaf kämpa). :D

För övrigt håller jag inte med dig på någon punkt härunder, däremot "glömde" du omsättningsskatten - den STORA boven som gör att pengarna i ekonomin "tar slut" alldeles för fort. De borde istället snurra runt lite längre och lite fortare, det tjänar alla på. 25%, helt hutlöst! 5% på sin höjd vore mer lämpligt. Det främjar framförallt mindre företag i servicesektorn.

/numera morgonsocker på 6, istället för 12!

valmers skrev:

valmers skrev:

Amen to that :nicka :klappar

t-rex skrev:
Det enda den gör är att föda franska bönder och några feta godsägare i skåne samtidigt som det är en stor, jävla bromskloss för en fungerande frihandel...
Japp, effektiva lobbyister du vet!
WTO är inte så dåliga de heller

Nyteknik skrev:
Har du själv varit eller känner någon som är eller har varit arbetslös länge?

Jag försöker att så långt det är möjligt undvika att agera "jävigt" i för mig grundläggande värderingsfrågor. Att ta hänsyn till vad ens bästa kompis gör och inte gör känns således inte rätt.

Men mitt svar på din fråga är ja och jag har därtill gjort mycket för att få denne i arbete. Bla erbjudit vederbörande extraarbete tillsammans med mig på mitt tidigare jobb.

/Olzki

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey