Du gammla du FRIA

kajlyl skrev:
My bad! blandade ihop det lite...

men det kan ändå inträffa, men långt senare, när förmögenhets skatten kommer in i bilden
När jag tjänar så pass mycket pengar så jag har 1,5 mille i förmögenheter vid årsskiftet så tror jag inte jag bryr så mycket om de där 1.5% dvs 22500:-

Hur som haver så borde det vara större skilnad i att jobba och gå på A-kassa.
Vet alldeles för många som tycker de har det tillräckligt bra som arbetslösa och njuter av att slippa jobba.
Ju längre man har varit arbetslös destå större krav på sysslesättning under tiden, finns alltid något de kan hjälpa till med i vård och omsorg tex.

Dessutom tror jag andelen som klagar på vårt höga skattetryck skulle vara betydligt mindre om man kunde se att de använde pengarna på ett konstruktivt sätt.
Som det är idag så slösas det något kopiöst med pengarna, DET är det ingen som mår bra av!
Inför krav på att komun och landsting håller sina budgetar och följ upp det. Driv dem mer som företag. Skulle jag handskas med pengarna på samma sätt på min avdelning hade jag fått sparken för länge sen...

kajlyl skrev:
My bad! blandade ihop det lite...

men det kan ändå inträffa, men långt senare, när förmögenhets skatten kommer in i bilden

Nej. Fortfarande fel. Då har det med förmögenhet att göra, inte lön.

Däremot är förmögenhet och fastighetsskatt ett jävlit konstigt påfund. Ihop med arvsskatt...

M:et skrev:
Vet alldeles för många som tycker de har det tillräckligt bra som arbetslösa och njuter av att slippa jobba.
Ju längre man har varit arbetslös destå större krav på sysslesättning under tiden, finns alltid något de kan hjälpa till med i vård och omsorg tex.

Dessutom tror jag andelen som klagar på vårt höga skattetryck skulle vara betydligt mindre om man kunde se att de använde pengarna på ett konstruktivt sätt.
Som det är idag så slösas det något kopiöst med pengarna, DET är det ingen som mår bra av!
Inför krav på att komun och landsting håller sina budgetar och följ upp det. Driv dem mer som företag. Skulle jag handskas med pengarna på samma sätt på min avdelning hade jag fått sparken för länge sen...

Rätt i mångt och mycket tycker jag. Jag håller med om mycket grundläggande i den socialdemokratiska politiken, men är förfasad över hur den förs.....

t-rex skrev:
Nej. Fortfarande fel. Då har det med förmögenhet att göra, inte lön.

Däremot är förmögenhet och fastighetsskatt ett jävlit konstigt påfund. Ihop med arvsskatt...

Japp, det är lite som Hertig Torulf i Bumbibjörnarna som införde en extra månad, Septober, för att få in mer skatt.

Varför :confused:
För att göra arbetskraften mer livegen arbetsgivaren?

Byt polare.
Har inte varit med om en enda person som inte vänt ut och in på sig av tristess av arbetslöshet. Men om man ligger och drar med den inställningen så står man inte högt i kurs.

Vet iofs inte om det är så bra att släppa in kreti och pleti i vårdsvängen hur som hellst. Vård och omsorg är ett ansvarsfyllt arbete som hör och häpna kräver utbildning. Slänga in arbetslösa hur som hellst i detta yrke skulle ytterligare försämmra läget för redan underbetalda undersköterskor.

Till skillnad från nu då de används destruktivt, eller?

Slöseri är inte bra, men vilket slöseri tänker du på?

Inför krav på att komun och landsting håller sina budgetar och följ upp det.
Helt rätt. Även om kraven finns.

Driv dem mer som företag.
Hur ska man driva offentlig politiskt styrd verksamhet som ett företag? Inte riktigt samma mekanismer.

gladh

hehehe de kan ju dra ner på vård o omsorg o i nästa stund bygga musikens hus för en halv miljard, där de själva får gratisplatser.
Uppsala kommun är speciellt:lol

kajlyl skrev:
Så länge sossarna gör att du kan gå hemma och tjäna lika mycket som om du arbetar, och du får mindre pengar om du tjänar mer.. så lär inte de blåa få fler röster!

"Blodet är blått och hjärtat knappast åt vänster" :hihi

om jag inte minns fel så var det du som hade extrakort på pappas amex. snacka om snorunge.

:gnissla

[/QUOTE=gladh]Varför :confused: [/I]gladh
Inte på något vis, men folk ska f...n ta ansvar för sin egen inkomst och inte leta varje chans till att utnyttja systemet.
Alla KAN göra något vettigt av sitt liv om de vill, basta!

Byt polare.
Har inte varit med om en enda person som inte vänt ut och in på sig av tristess av arbetslöshet. Men om man ligger och drar med den inställningen så står man inte högt i kurs.
Det kan väl inte vara för dig en nyhet att en stor del av våra arbetslösa i detta land föredra att vara just arbetslösa :confused:
jag har en gång gjort dumheten att annonsera efter folk på Arbetsförmedlingen, jag häpnade över många av svaren.
Folk som börjar sina brev med "Arbetsförmedlingen har sagt åt mig att söka detta jobb för annars får inte jag fortsatt ersättning..."
Jag tror jag kunde kasta 80 % av ansökningarna omgående vid en första anblick. Ca 15 % till rök efter en djupare koll....

Vet iofs inte om det är så bra att släppa in kreti och pleti i vårdsvängen hur som hellst. Vård och omsorg är ett ansvarsfyllt arbete som hör och häpna kräver utbildning. Slänga in arbetslösa hur som hellst i detta yrke skulle ytterligare försämmra läget för redan underbetalda undersköterskor.
Givetvis ska man inte släppa in vilken person som helst på en plats där det kräver utbildning /ansvar.
Jag kanske var lite otydlig, ursäkta. Det jag menar är att det finns gott om ställen inom vår kommunala sektor där vi idag saknar folk och där dessa personer skulle kunna hjälpa till och som en positiv effekt känna att de tillför något till samhället. (de som då är ofrivilligt arbetslösa)

Till skillnad från nu då de används destruktivt, eller?
På hugget för att märka ord eller?
En stor del av utgifterna är onödiga utgifter. Den erfarenhet jag har är att det finns inte lika stor press på kostnadseffektivitet. Detta gör att många kontrakt löper på utan att ifrågasättas. Inköp görs från den gamla vanliga återföräljaren för att det är smidigt.
Dessa leverantörer märker detta ganska snabbt och utnyttjar situationen med följd att priserna kryddas duktigt.

Slöseri är inte bra, men vilket slöseri tänker du på?
Se ovan

Helt rätt. Även om kraven finns.
Visst, krav finns men det ingen fara på taken om de misslyckas totalt med att hålla budget, och då kan man ju fråga sig om det är ett krav....

Hur ska man driva offentlig politiskt styrd verksamhet som ett företag? Inte riktigt samma mekanismer.
Givetvis kan man inte genomföra det på alla punkter men i mångt och mycket så finns det en hel del att tjäna

Silwer skrev:
hehehe de kan ju dra ner på vård o omsorg o i nästa stund bygga musikens hus för en halv miljard, där de själva får gratisplatser.
Uppsala kommun är speciellt:lol

Ja det där "intressanta" projektet...
Idén med musikens hus är ju inte fel i sig men som de håller på nu blir man ju bara trött.
Ett tydligt exempel på hur de slösar pengar.

Chris Ash skrev:
Det brukar väl vara den typen som kallar sig "blåblodiga"?

nja. jag råkar ha det ganska bra. jag tycker bara inte att folk ska snylta, och inte av sina föräldrar heller. jag jobbar som vårdbiträde extra och tar hand om gamlingar trots att jag bor hos mamma och pappa och dom är generösa med sina många pengar, så... näjagvetinte.

pappa föddes förresten på flyktingförläggning och bodde där i fyra år.

gladh skrev:
Varför :confused:

gladh

Tak över huvudet och mat för dagen är jag beredd att betala skatt till för den som inte finge jobba för sig.

/Olzki

anja skrev:
nja. jag råkar ha det ganska bra. jag tycker bara inte att folk ska snylta, och inte av sina föräldrar heller. jag jobbar som vårdbiträde extra och tar hand om gamlingar trots att jag bor hos mamma och pappa och dom är generösa med sina många pengar, så... näjagvetinte.

pappa föddes förresten på flyktingförläggning och bodde där i fyra år.

Jag menade snorungar, det är inte en slump att moderaterna brukar vinna landets olika gymnasieval.

Olzki skrev:
Tak över huvudet och mat för dagen är jag beredd att betala skatt till för den som inte finge jobba för sig.

/Olzki

Men är det verkligen rätt att säga att de som lever på A-kassan lever på skatten?

Chris Ash skrev:
Jag menade snorungar, det är inte en slump att moderaterna brukar vinna landets olika gymnasieval.

ah. flåt. läser som en kratta.

(efter att ha pluggat anatomi och fysiologi halva hela dagen)

Chris Ash skrev:
Men är det verkligen rätt att säga att de som lever på A-kassan lever på skatten?

A-kassa bör finnas men tillämpas väldigt restriktivt. Den är bra i övergångsperioder då folk av olika anledningar kan tvingas byta jobb men bör enligt min mening endast omfatta korta perioder och kanske helst succesivt avta ju längre tid en person inte arbetar.

/Olzki

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...