Hur jobbar man sig till en rättvis start i livet?Olzki skrev:Man uppskattar olika saker här i livet. Vissa gillar att få saker medan andra föredrar att jobba för dem själv.
/Olzki
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hur jobbar man sig till en rättvis start i livet?Olzki skrev:Man uppskattar olika saker här i livet. Vissa gillar att få saker medan andra föredrar att jobba för dem själv.
/Olzki
En sån rättvisa finns inteUgluk skrev:Hur jobbar man sig till en rättvis start i livet?
Åhå, du menar statsskatt?kajlyl skrev:Eftersom det finns olika skattenivåer så kan en löneförhöjning innebära att du får skatta mer av din lön än vad du behövde innan.. Detta fixar visserligen oftast arbetskivarna igenom att ge dig en mycket högre bruttolön..
Ugluk skrev:Hur jobbar man sig till en rättvis start i livet?
Alltså om du har en lön på 25 000:-/månad och få en löneförhöjning på 1000:- så förlorar du på det...http://www.regeringen.se/sb/d/2990/a/17626 skrev:Direkt skatt på arbete
Den skatt som tas ut på inkomst för arbete är statlig och kommunal inkomstskatt. Den kommunala skattesatsen var 2003 i genomsnitt 31,17 kronor av varje intjänad hundralapp. Statlig inkomstskatt (20 procent) får den betala som har en månadslön över 25 700 kronor. Den som har en månadslön över 38 200 kronor betalar ytterligare fem procent i statlig inkomstskatt.
eus skrev:Åhå, du menar statsskatt?
Tjänar jag 308800:- / år kostar det mig endast kommunalskatt
Tjänar jag 308900:- / år kostar det mig kommunalskatt + 20% av 100:- dvs 20:- till
Det betyder att jag fortfarande får 80:- mer / år
eller har jag fel kanske?
oj, visst ja glömde kommunalskatten på det utövert-rex skrev:Nja, du får väl behålla en styv 50lapp av löneökningen.
Men jag är mest nyfiken på vilka arbetsgivare som ger mycket högre lön för att kompensera för de olika lömska skattesatserna.
Kommer det eller?
kajlyl skrev:Alltså om du har en lön på 25 000:-/månad och få en löneförhöjning på 1000:- så förlorar du på det...
Ugluk skrev:Förklara för mig i vilken fantasivärld det förhåller sig så?
Jasså? bara sådär? Hur länge som helst?The Svånk skrev:Du jobbar ett tag och tjänar 20 000 i månaden ser till att få kicken och vips så tjänar du lika mycket som en undersköterska typ 16 000 på att sitta hemma.
nej men ett par år kanske sen blir du utförsäkrad.eus skrev:Jasså? bara sådär? Hur länge som helst?
The Svånk skrev:Du jobbar ett tag och tjänar 20 000 i månaden ser till att få kicken och vips så tjänar du lika mycket som en undersköterska typ 16 000 på att sitta hemma.
Så länge sossarna gör att du kan gå hemma och tjäna lika mycket som om du arbetar
The Svånk skrev:Du jobbar ett tag och tjänar 20 000 i månaden ser till att få kicken och vips så tjänar du lika mycket som en undersköterska typ 16 000 på att sitta hemma.
Går även att kompletteras med ett svartjobb ,blir fina klöver det !!
Bra system för tillfällig arbetslöshet men alldeles för lätt att lura om man vill leva på andra....
Ena stunden är du arg för att de vill ha för mycket kontroll, sen nästa så är du arg för att de INTE har kontroll?The Svånk skrev:Går även att kompletteras med ett svartjobb ,blir fina klöver det !!
Bra system för tillfällig arbetslöshet men alldeles för lätt att lura om man vill leva på andra....
eus skrev:Ena stunden är du arg för att de vill ha för mycket kontroll, sen nästa så är du arg för att de INTE har kontroll?
Hur ska du ha det?
eus skrev:Ena stunden är du arg för att de vill ha för mycket kontroll, sen nästa så är du arg för att de INTE har kontroll?
Hur ska du ha det?
Ja, jag vill ha ALLTChris Ash skrev:Vad tror du? Det som är bäst för MIG såklart! Jag vill att systemet ska gynna MIG och ingen annan. Konsekvens existerar inte!
My bad! blandade ihop det lite...t-rex skrev:Läs om, läs rätt. Du betalar statlig skatt på pengar ovanför brytpunkten, inget annat. Är det så MUF fixar nytt blod? Selektiv varseblivning....
Ok, så man ska rapportera alla köp man gör?The Svånk skrev:Dom borde ju kontrollera deras utgifter ,der ligger ivarje fall mitt intresse
kajlyl skrev:My bad! blandade ihop det lite...
men det kan ändå inträffa, men långt senare, när förmögenhets skatten kommer in i bilden
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |