Du gammla du FRIA

The Svånk skrev:
Då har man varit hos knekten och lovat på heder och samvete att jag inte tjänat mer pengar eller gjort nån bra affär som man inte deklarerat.
90000 varsågod Göran ,fick 4papp tillbaka ,kul kille.

Lite övriga utgifter denna månad !!
8700 i skatt.
600 i böter pga för sen ombesiktning ,tutan som man använder så ofta.
2200 i Bilskatt delbetalning 2 av 3 ,totalt 6500.
300 i pböter , kö på bolaget.
2315 i straff avgift ,Tff förträffliga information.dom kan desutom höja avgiften retroaktivt en månad efter för dom glömt uppdatera sin hemsida med gällande prisuppgifter.
Priset nu är 180 spänn om dagen för er som inte visste det.
Utöver detta så kommer jag att betala moms för maten (allt) jag köper.
Skatt för ölen till förfesten och moms sen när jag köper den på krogen , då är den redan skattad en gång innan.
Skatt för jag äger min bostad.
Skatt för bensin till hojjen.
Skatt för snus
Skatt för deo , parfum (lyx skatt :rofl )
Mm mm.

Vissa av dessa avgifter och böter kunde jag slippa om jag följde alla regler och föreskrifter till punkt och pricka ("annars" :mattias ).
Vet redan det så ni som tänker skriva alla rediga inlägg som "skyll dig själv" kan ju göra det nån annanstans.
Poängen med denna tråd är att redan när du föds så är du dömd till att slava och betala till denna "välfärd" tills du är typ 70 snart , och kan njuta av din feta pension som portioneras ut av våra "folkvalda" ,eller det som är kvar av den.Fast den skall du också skatta för, HURRA !!!
Allt går tamig fan ut på att reglera och suga ut så mkt som möjligt ,Snart kan du inte äns gå och skita utan tillstånd ,fast det betalar du ju redan för :lol

Du gammla du fria :arsele

Jo ja la nästan 100 000 i skatt i år.. hoppas någon arbetskygg J***L har det skoj för mina pengar :mad:

Gå in på www.skattefakta.com. Klicka på "Räkna ut dins skatt". Ange månadslön, vilken kommun du bor i, taxvärde på ev villa osv så räknas din skatt ut.
Min är 64%!!!

Sen gillar man ju lite vin och en drajja på Fredagen samt gör av med en hel del bensin oxå. Folk klagar felaktigt på att bensinen är dyr; det är bensinskatten som är ca 70% av bensinpriset.

Född fri, skattad till döds...

Rickie

rickie skrev:
Gå in på www.skattefakta.com. Klicka på "Räkna ut dins skatt". Ange månadslön, vilken kommun du bor i, taxvärde på ev villa osv så räknas din skatt ut.
Min är 64%!!!

Sen gillar man ju lite vin och en drajja på Fredagen samt gör av med en hel del bensin oxå. Folk klagar felaktigt på att bensinen är dyr; det är bensinskatten som är ca 70% av bensinpriset.

Född fri, skattad till döds...

Rickie
Du menar "född fri i ett land med världens lägsta barndödlighet, utbildad till hög nivå med allmänna medel oavsett klasstillhörighet och som resultat en bortskämd liten skitunge som missunnar andra samma chans och hellre skor sig själv in absurdum..."?

Vafan är det med folk? Fattar ni inte hur djävla bra det här landet är? :huvet

Ugluk skrev:
Du menar "född fri i ett land med världens lägsta barndödlighet, utbildad till hög nivå med allmänna medel oavsett klasstillhörighet och som resultat en bortskämd liten skitunge som missunnar andra samma chans och hellre skor sig själv in absurdum..."?

Jag kunde inte hållit med mer. :fakta

Ugluk skrev:

Så sant! Har man lite vidvinkelseende så vet man...

Men jag skulle faktiskt vilja se att de skattepengar jag villigt betalar togs om hand lite bättre! För något galet är det någonstans när det inte räcker till som det borde göra. :brinnerup Jag tycker att det är dags för omprioriteringar av något slag, jag vet inte riktigt hur och framförallt inte av vem... :gnissla

Det blir snart bra igen ska ni se... Stockholms biltullar kommer att dra in miljarder till min välfärd :Bugar

Ugluk skrev:

Hear ye hear ye :tummenupp

gladh

Ugluk skrev:

Det är precis det de inte vet.....

De tror att "ha det dåligt ställt" innebär att man är en normal trygg medelklassvensk med allting betalt och man kan köpa allt man behöver och mer därtill. MEN man kan fanimej inte köpa den där 50 tums plasma TV:n förrän efter flera månaders jobb! För att några narkomaner får gratis lyxhotellrum på deras bekostnad! Och att en massa människor sitter hemma på röven och kollar på TV för MER pengar än vad de skulle ha haft om de hade jobbat, för att inte tala om invandrare som kommer hit och går på bidrag i ett halvår och sen åker ner till "Sitt jävla land" och åker runt i Bentleys och bor i jaktslott för pengarna.

kajlyl skrev:
Så länge sossarna gör att du kan gå hemma och tjäna lika mycket som om du arbetar, och du får mindre pengar om du tjänar mer.. så lär inte de blåa få fler röster!

"Blodet är blått och hjärtat knappast åt vänster" :hihi
Instämmer i det du säger!

Last edited:
Nejvbie skrev:
Det är för vissa i den lägre löneklassen smartare att vara arbetslös än att arbeta eftersom nettolönen minskar minimalt. Vårat skattesystem kan flyga o fara!

Det är inte skattesystemet det är fel på då! Det är väl ändå A-kassan...

Vad skall ändras om?

Så här ser det ut:
Skatter 625,7
Inkomster av statens verksamhet 31,7
Inkomster från försäljning av aktier,
byggnader, maskiner och mark 15,0
Återbetalning av lån 2,4
Avskrivningar (t.ex. på fastigheter),
amorteringar och statliga pensionsavgifter 8,3
Bidrag från EU 11,8
Summa inkomster 694,9

1. Rikets styrelse 7,5
2. Samhällsekonomi och finansförvaltning 9,3
3. Skatt, tull och exekution 8,5
4. Rättsväsendet 26,0
5. Internationell samverkan 1,3
6. Försvar samt beredskap mot sårbarhet 45,3
7. Internationellt bistånd 20,5
8. Invandrare och flyktingar 7,3
9. Hälsovård, sjukvård och sociala omsorg 38,1
10. Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp 120,1
11. Ekonomisk trygghet vid ålderdom 51,1
12. Ekonomisk trygghet för familjer och barn 54,1
13. Arbetsmarknad 69,1
14. Arbetsliv 1,1
15. Studiestöd 20,7
16. Utbildning och universitetsforskning 42,1
17. Kultur, medier, trossamfund och fritid 8,7
18. Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande 8,6
19. Regional utveckling 3,3
20. Allmän miljö- och naturvård 3,3
21. Energi 1,7
22. Kommunikationer 29,2
23. Jord- och skogsbruk, fiske, med anslutande näringar 12,2
24. Näringsliv 3,1
25. Allmänna bidrag till kommuner 71,1
26. Statsskuldsräntor m.m. 52,0
27. Avgiften till Europeiska gemenskapen 27,2

Summa utgiftsområden 742,6
Summa utgiftsområden,
exkl.statsskuldsräntor 690,6
Ålderspensionssystemet
vid sidan av statsbudgeten 165,3
Takbegränsade utgifter 855,9
Budgeteringsmarginal 0,1
Utgiftstak för staten 856,0

Hämtat från: http://www.finans.regeringen.se/

Mortis skrev:
Men förmögenhetsskatten har ju sänkts.....
Det måste vi ha de blåa lite att tacka kanske...
Skönt att man vet att de rika blir rikare :yoparty

Ironi start// Ja eftersom skatten verkligen slog mot den försvinnande lilla skara personer i Sverige som i någon mån kan uppfattas som rika. :D //Ironi slut

Det vara bara hårt arbetande blåögda ärliga svenskar som betalade den skatten dvs inte speciellt många och dessa kan man verkligen inte kalla rika. "De rika" eller "rik" är för övrigt ett begrepp som alldeles för många använder alldeles för flitigt i ett land som knappt hyser några sådana.

/Olzki

kajlyl skrev:
Så länge sossarna gör att du kan gå hemma och tjäna lika mycket som om du arbetar...
Förklara för mig i vilken fantasivärld det förhåller sig så?

Chris Ash skrev:
De tror att "ha det dåligt ställt" innebär att man är en normal trygg medelklassvensk med allting betalt och man kan köpa allt man behöver och mer därtill. QUOTE]

Är det sossarna du menar eller??

Tycker dom kan lägga pengarna på dom som gjort sig förtjänta av dom ,dom äldre.
Det är dom som har tjänat ihop pengar till detta land och nu får dom en kniv i ryggen och får vända på varenda krona.
Varför skall vi betala massa bidrag, bistånd som vi inte har råd med bara för att regeringen skall se bra ut i andra länders ögon.
Bygg upp vårat land först istället för andras länder.
Se till att alla drar sitt strå till stacken istället för att jaga vanligt folk med blåslampa och regelbok för att suga ut så mycket dom kan.
Det går inte att ha ett samhälle där man kan leva på bidrag en längre tid,det måste få komma in privata aktörer tex fängelsen där man får tjäna ihop för sitt uppehälle istället för att driva det på skattepengar.
Fast då fölorar ju staten kontrollen mer och mer och det vill dom ju inte !!

Jag sitter hemma o tjänar stålar som fan o det är ni dumma stadsbor som betalar allt.
Här ute har vi satt i system att luras på skattepengar, skulle man ändå orka jobba så gör man det svart.

Vi är skitglada när ni får trängselavgifter o tullar o sånt så det rullar in lite mer stålar till staten som sen hamnar i våra fickor.

Ugluk skrev:

Man uppskattar olika saker här i livet. Vissa gillar att få saker medan andra föredrar att jobba för dem själv.

/Olzki

eus skrev:
Jag fick löneförhöjning med 700:-
Menar du att jag får mindre pengar nu då?
Eftersom det finns olika skattenivåer så kan en löneförhöjning innebära att du får skatta mer av din lön än vad du behövde innan.. Detta fixar visserligen oftast arbetskivarna igenom att ge dig en mycket högre bruttolön..

kajlyl skrev:
Eftersom det finns olika skattenivåer så kan en löneförhöjning innebära att du får skatta mer av din lön än vad du behövde innan.. Detta fixar visserligen oftast arbetskivarna igenom att ge dig en mycket högre bruttolön..

Va?

Ta det där en gång till, lite långsammare.... Vilka olika skattenivåer? Visa gärna ett underbyggt exempel.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT