DTR, YZ samma motor?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Mine101 skrev:
Tog bort munstycket som sitter på luftburken, så nu finns det inget som tar emot. Blir ett ihåligt burkigt ljud istället. Det är en "stor" plastburk där luftfiltret sitter i. och nu har jag tagit bort en gummi grej som satt uppe på som hindrade "för Mycket" luft att komma in.
Hojen går mycket bättre nu. Har en polare som kollade stiftet och sa att den inte skulle må helt fel av ännu mer luft. Den är bara överstrypt från början.
Det är samma motor som på yz:an
Det är samma hoj så när som på kåpor
15hk stryp och 38 org
samma motor, koppling, ram, växellåda som på YZ:an, det som skiljer mest är kåporna och utväxlingen
Inget illa menat Mine. Vet ni andra hur de ligger till?. Mig veto så är det 25hk i en ostrypt DT. Ang ram osv vet jag inget.
Mine101 skrev:
Hojen gör 0-100 på 8s med skjuts
 
philsson skrev:
Inget illa menat Mine. Vet ni andra hur de ligger till?. Mig veto så är det 25hk i en ostrypt DT. Ang ram osv vet jag inget.
Han vet inte vad han pratar om....isåfall skulle min hoj också ha 38hk...och det har den inte....
 
Va???

zpeppy skrev:
Han vet inte vad han pratar om....isåfall skulle min hoj också ha 38hk...och det har den inte....
Skulle det vara samma utväxling på en hoj med 15hk som med 38hk???
Låter inte troligt..
Jag har två hojar (inte DT:n) med "samma" motor på 16 resp 38hk (olika cc) inte är det samma utväxling på¨dom..
 
Mine101 skrev:
Det är samma motor som på yz:an
Det är samma hoj så när som på kåpor
15hk stryp och 38 org
samma motor, koppling, ram, växellåda som på YZ:an, det som skiljer mest är kåporna och utväxlingen.

Kan tänka mig att vissa delar är samma/likadan men att det skulle vara samma motor ha ha ha sorry så är det nog inte. :arsele

Om motorerna skulle passa att byta är en annan sak men det har mer att göra med att båda är yamaha :tuttar
 
Tjet skrev:
På en yz-cross måste man väl byta kolv var 5e minut också? :tungan
inte för att jag tror det stämmer att det är samma motor men en YZ är en cross och lär ha annan portning samt en mycket större förgasare..
 
Största likheten mellan en Yz och en Dt är att båda är tvåtaktare tillverkade av yamaha....


Motorerna skiljer sig enormt mycket där är inte en gjutning som är lika. Cylindrar toppar vevhus växelådor ja allt skiljer

Ramar bromsar gaffel etc....
Snälla detta är inte bike.se/moppeforum, tom min farmor skulle se skillnad.
 
Borsiin JR skrev:
Största likheten mellan en Yz och en Dt är att båda är tvåtaktare tillverkade av yamaha....


Motorerna skiljer sig enormt mycket där är inte en gjutning som är lika. Cylindrar toppar vevhus växelådor ja allt skiljer

Ramar bromsar gaffel etc....
Snälla detta är inte bike.se/moppeforum, tom min farmor skulle se skillnad.
jag tänkte faktiskt likadant.. men ville bara få det klart för mig. Man kan inte dömma utan att veta.
 
Passar en YZ motor i en DTR ram? :yoparty

Fan det är ju bara att köpa ett gammalt ras till YZ motor, köra tills den rasar och lyfta i originalet igen då ju...
 
Kan bara säga att de uppgifter jag fått kommer ifrån en anställd på Yamaha Center som jag köpte min hoj av.
 
MIne101 skrev:
Kan bara säga att de uppgifter jag fått kommer ifrån en anställd på Yamaha Center som jag köpte min hoj av.
Konstigt, då kan du väl förklara varför Cylinderdiameter och slaglängden, Kompressionsförhållande, smörjningen inte är samma? Jag förstår också att det GÅR att ändra men eftersom du sa att det var Exakt samma motor så undrar jag varför inget av detta är samma?
 
Snubbben skrev:
Konstigt, då kan du väl förklara varför Cylinderdiameter och slaglängden, Kompressionsförhållande, smörjningen inte är samma? Jag förstår också att det GÅR att ändra men eftersom du sa att det var Exakt samma motor så undrar jag varför inget av detta är samma?
:corn
 
Snubbben skrev:
Konstigt, då kan du väl förklara varför Cylinderdiameter och slaglängden, Kompressionsförhållande, smörjningen inte är samma? Jag förstår också att det GÅR att ändra men eftersom du sa att det var Exakt samma motor så undrar jag varför inget av detta är samma?

Vet oxå att det är det nu men vet ej hur det var då?
 
MIne101 skrev:
Vet oxå att det är det nu men vet ej hur det var då?
När var detta då? Men som de andra redan sagt så måste du t.ex. byta kolv på en cross hela tiden...
Edit: Jag har jämfört från och med 2000 modellen på Yz och Dtr men det var redan då olika slaglängder och smörjning mm.
 
Last edited:
Snubbben skrev:
När var detta då? Men som de andra redan sagt så måste du t.ex. byta kolv på en cross hela tiden...
Edit: Jag har jämfört från och med 2000 modellen på Yz och Dtr men det var redan då olika slaglängder och smörjning mm.

Vilka årsmodeller har dui kollat. Det jag har är det som han på Yamaha center sa så det är det jag vet. vet ej om han bara snackade skit eller om dom har ändrat på min för jag har hittat andra saker som inte är som dom ska. tex svettsfogar och så fattas det saker som tex strypningar mm.
 
MIne101 skrev:
Vilka årsmodeller har dui kollat. Det jag har är det som han på Yamaha center sa så det är det jag vet. vet ej om han bara snackade skit eller om dom har ändrat på min för jag har hittat andra saker som inte är som dom ska. tex svettsfogar och så fattas det saker som tex strypningar mm.
Som sagt kollade jag från och med 2000 modellerna och frammåt, vilken årsmodell har du? Men det är nog bara och glömma att det är samma eftersom jag tvekar starkt på att om de nu skulle va samma så skulle det inte bara vara på 1 årsmodell eller har jag fel?
 
HAHAHAHA!!! :D :hihi :rofl :lol

Själv har jag hört av min polare på Ferarri att det sitter strypta F1motorer i alla modeller
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top