DT'n går för hjävla slöt...

Tyrus

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
DR 650 - 96:a
Ok..så här ligger det till..

Har haft min första MC ett tag nu och har övningskört privat. Jag ska snart köra upp..men i takt att man blir säkrare å säkrare så vågar man dra på mer å mer :hihi har toppat den till 89 på mätarn men sen är det roliga slut...visst jag klarar mig fin, fint på 70 vägar men det skäns ändå lite trisst..

Vi köpte den begangnad, det är en tysk importerad 96:a och är för övrigt i fint skick...enligt dom vi köpte den av så är den dess utom ur pluggad..var sitter pluggen igentligen? :va

Jag behöver lite tips och trix för att åtminstånde ta mig över 110 gränsen :tungan jag har hört att det är någoting med topp locket..

Så snälla..dela med er av eran visdom! :Bugar

Sitter strypningar i toppen och i avgassystemet.

Sätt tunnare toppackning, dra strypningen i avgas om den inte e borta.

Annars köper du trimsystem till den.

Kan ju byta kolv om det e dålig komp i den.

Kanske drar tjuvluft?

Det där med topplockspackningen är bara en bluff verkar det som. Min DT har bara gått 1800 mil och toppar 110 om man pressar länge. Jag skulle byta packningen men den var redan tunn visade det sig. :va Men jag ska höra med Yamaha Scandinavia om det sitter nån annan skit som stryper just min hoj.

tjena garabbar, om ni vill att era dt ska gå som drömmar, så gör följande:

1-köp helsystem, t.ex. gianelli,
2-köp större förgasare, helst mikuni passar bäst,
3. köp öppet filter t.ex. k&n
lite landsvägsdäck, och nytt drivpaket , sen går dom fint, om dom inte gör det är det nog en storstädning av motorn med lager o packningar,

snikmodellen:
1-dra pluggen som sitter 2dm in i avgasystemet, sota ur det ordentligt,
2-öppet filter e ett måste
3-spänn kedjan o dra åt alla skruvar läng motorn

rekkomenderar dock inte snikmodellen. mvh/oskar

"köp metoden" låter fint men var får man tag på grejor? nån bra hemsida?

om man nu ska dra den där pluggen som sitter 2 dm in i systemet..hur gör man d då? ..sågar sönder hela skiten eller? :3freak

Tyrus skrev:

om man nu ska dra den där pluggen som sitter 2 dm in i systemet..hur gör man d då? ..sågar sönder hela skiten eller? :3freak

Yes om du inte kan se den måste du såga isär kröken, sedan svetsa ihop den.

Det verkar som om dtns originalsystem inte är särkilt bra när det är urpluggat.

Tyrus skrev:

Tjena! Ett bra effekt som jag har beställt till min dtr hittar du på www.deppipes.com. För att beställa får du ringa den svenska återförsäljaren!
Det kostar ca 2500kr sen til kommer frakt på ca 100-200 kr. Kolla även på effektkurvan som dem har på hemsidan där dem jämför den med orginal avgasrör och deras effekt. :D

achooo_prosit skrev:
Tjena! Ett bra effekt som jag har beställt till min dtr hittar du på www.deppipes.com. För att beställa får du ringa den svenska återförsäljaren!
Det kostar ca 2500kr sen til kommer frakt på ca 100-200 kr. Kolla även på effektkurvan som dem har på hemsidan där dem jämför den med orginal avgasrör och deras effekt. :D

Lite mycke pengar...jag ska ha råd me kortet oxå :va

nej men nu ska vi se...

det sitter en plugg i kröken? tror knappast att ja kan få veck d..

jag har sett at det sitter en platta mellan cylinder festet och förgasaren..är det någon form av strypning?

och vad är cdi boxen igentligen?..satan va ja skänner mig okunnig :3freak

sen så är den ju tysk importerad och då skulle d vara nånting med topplocket, men vad? tjock packning? det ser inte ut som det i alla fall..

någon annan möjlig förklaring till varför det enbart står 89 på mätarn? :crash

Tyrus skrev:
Lite mycke pengar...jag ska ha råd me kortet oxå :va

nej men nu ska vi se...

1.det sitter en plugg i kröken? tror knappast att ja kan få veck d..

2.jag har sett at det sitter en platta mellan cylinder festet och förgasaren..är det någon form av strypning?

3. och vad är cdi boxen igentligen?..satan va ja skänner mig okunnig :3freak

4. sen så är den ju tysk importerad och då skulle d vara nånting med topplocket, men vad? tjock packning? det ser inte ut som det i alla fall..

5. någon annan möjlig förklaring till varför det enbart står 89 på mätarn? :crash

1. Med våld går allt. :smasha

2. Insugsplatta heter det ja, ganska nödvändig om du vill att förgasaren ska sitta fast. :tungan

3. Den styr tändningen.

4. Tjock packning eller sänkt komp genom nått annat dumt sätt. :gnissla

5. Den är sönder. :brinnerup

Solid snake skrev:
1. Med våld går allt. :smasha

2. Insugsplatta heter det ja, ganska nödvändig om du vill att förgasaren ska sitta fast. :tungan

3. Den styr tändningen.

4. Tjock packning eller sänkt komp genom nått annat dumt sätt. :gnissla

5. Den är sönder. :brinnerup

oki...tack för hjälpen ...men jag tror inte den är trasig...förut misstänkte vi en sliten kolv men så va inte fallet...nu ska komisarie tyrus såva på mysteriumet och försöka finna svaret på gåtan i morgon :hihi

om du kör i 89 km/h på din mätare hur fort visar din farsas mätare då, hänger du med trafiken på 90 väg eller blåser du om dom som fan? vad står det i ditt typ-intyg att den är strypt någonstans? vet inte hur det är på andra 125 men min stog det " strypt till 10 kw med begrängning i förgasare" det står nog i dom flesta 2-takts 125or

Last edited:
spectre skrev:
om du kör i 89 km/h på din mätare hur fort visar din farsas mätare då, hänger du med trafiken på 90 väg eller blåser du om dom som fan? vad står det i ditt typ-intyg att den är strypt någonstans? vet inte hur det är på andra 125 men min stog det " strypt till 10 kw med begrängning i förgasare" det står nog i dom flesta 2-takts 125or
det står inte ett skit i mina papper iallfall :va
:tomten

I tyskland får väl 125orna bara gå i 80 eller någe sånt , kan vara strypt ordentligt :P

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back