Dt125x eller husqvarna wr 125

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Hoj
ingen
Ska försöka skaffa en lätt mc till sommaren och undrar om jag försöka registerera en husqvarna http://www.blocket.se/uppsala/Husqvarna_Wr_125_64196695.htm?ca=5&w=3 (om det ens går) eller köpa en yamaha dt125x som inte finns på blocket just nu. Är väll roligare med husqvarnan för den har ju mer hästkrafter men behöver mer service. Om den nu går att registrera hur gör jag för att strypa den? behöver man köpa ett nytt rör?

Har du tänkt köra mest på vägen eller i skogen?

Jag köpte en Husqvarna WRE125 åt min grabb som har A1-kort. Den är värdelös att köra på asfalt. Han har åkt på den en(1) gång till skolan. Han väljer alltid sin CBR125 som faktiskt fungerar som transportmedel.

Last edited:
Hade en Wr125 innan.
Finns ett flertal landsvägsregistrerade som lätt mc så köp en klar.

Jag hade inga bekymmer med att köra asfalt med min, jag tyckte snarare den var sjukt kul att köra på asfalt.

Tror det krävs en hel del jobb och kan bli väldigt dyrt att konvertera till LV-reg. Ev. strypning, belysning och lampor med tillhörande brytare och säkringar, tuta, kedjeskydd, hastighetsmätare, speglar, blinkers osv. Plus kostnaden för registrering/besiktning. Vill du köra hoj eller skruva hoj?

Tror det krävs en hel del jobb och kan bli väldigt dyrt att konvertera till LV-reg. Ev. strypning, belysning och lampor med tillhörande brytare och säkringar, tuta, kedjeskydd, hastighetsmätare, speglar, blinkers osv. Plus kostnaden för registrering/besiktning. Vill du köra hoj eller skruva hoj?

Alla Wre125 såldes registrerade.
Min Wr125 var för registrerad så jag skickade bara in lappen och så kunde jag köra i 5 år.

Hade en Wr125 innan.
Finns ett flertal landsvägsregistrerade som lätt mc så köp en klar.

Jag hade inga bekymmer med att köra asfalt med min, jag tyckte snarare den var sjukt kul att köra på asfalt.

Räknas väl knappast som "lätt mc" om man inte styper den till 11KW

Tydligen så var husqvarnan inte registrerad så det sket sig, har inte råd att köpa nån redan registrerad heller. Billigaste ktmen ligger på 27 000 just nu medans dtn ligger på 18 000:/

Hur är det med att köpa 170 cc till en dt? behöver man byta nå mer? Är det svårt att byta till baks för registrering och syns/låter det så mycket att polis märker det? :)

Jag kan tänka mig att skiljas från min WRE för 16.000.- eftersom grabben inte vill köra på den. Formellt godkänd för att köras med A1-kort men det har lossnat nån plåtbit i avgasröret så den går som fan.

Ny kolv och cylinder i November. Besiktad till 2017-11-30.

OBS! Smutsig på bilden.

wre.JPG

EDIT: Hittade en "ren" bild också.

ren.JPG

Last edited:
Kolla på husqvarna sms125 också.
Lite färre hästar (~32) än wr/wre men mindre skruvande.
Jag hade en -07 som rullade 600 problemfria i min ägo, bytte olja i motorn en gång annars var det bara kicka och köra.
Rätt ovanliga förvisso men brukar ligga 1-2 ute på blocket

Jag kan tänka mig att skiljas från min WRE för 16.000.- eftersom grabben inte vill köra på den. Formellt godkänd för att köras med A1-kort men det har lossnat nån plåtbit i avgasröret så den går som fan.

Ny kolv och cylinder i November. Besiktad till 2017-11-30.

OBS! Smutsig på bilden.

View attachment 425820

EDIT: Hittade en "ren" bild också.

View attachment 425821

Önskar man var 16 igen när man ser den :)

Har inga pengar just nu, får sommarjobba senare tänkte bara vara ute i tid så man kan lite när man väll ska ta kortet. Men finns den kvar så är det ju inte omöjligt :)

Låter nice att slipa byta kolv stup i kvarten :) finns ingen på blocket för tillfället men kanske kommer nån till sommaren :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti