Dt125r svårstartad och varvar ej

calle-balle

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1 -83, KTM 625 SMC -05
Tjena
Polaren har en dt125r från 92 tror jag. Den är iaf extremt svårstartad och när man väl lyckas då igång den går den som en påse skit, varvar inte ur alls och det verkar som att den dör när den blivit varm. Den är väldigt slö. Elsystemet är i princip helt rensat och den har inget batteri och den används bara som lekhoj, detta är gjort av förra ägaren. Vi är lite inne på att det skulle kunna vara ypvs-en som inte fungerar som den ska utan batteri, går detta att lösa på något sätt utan att sätta dit ett batteri. Är inte intresserade av att lägga nå mycket pengar på denna hojen då det är en riktig "ratbike". Vi har rengjort förgasaren och hittar ingen fel på den förutom att trottelnålen är lite lite böjd i änden.
Mvh Calle
 
Hittade efter lite sökning hur man "låser" ypvs-en i öppet läge. Efter att ha gjort det och bytt till ny fräsh bensin eftersom den stått ett tag så starta den mycket lättare och när den fått bli lite varm så varvar den även ur bättre. Men den går inte utan choke.. Vad kan vara problemet? Sen verkar det som att ramlagrena är dåliga, om man ruckar på svänghjulet upp och ner så känner man ett litet glapp och så låter det lite illa om motorn men det borde ju knappast påverka soppatillförseln? Har provat att skruva på luftskruven men den går ändå inte utan choke.
 
Hittade efter lite sökning hur man "låser" ypvs-en i öppet läge. Efter att ha gjort det och bytt till ny fräsh bensin eftersom den stått ett tag så starta den mycket lättare och när den fått bli lite varm så varvar den även ur bättre. Men den går inte utan choke.. Vad kan vara problemet? Sen verkar det som att ramlagrena är dåliga, om man ruckar på svänghjulet upp och ner så känner man ett litet glapp och så låter det lite illa om motorn men det borde ju knappast påverka soppatillförseln? Har provat att skruva på luftskruven men den går ändå inte utan choke.

pröva o rengör förgasaren.. kan vara smuts i ett munstycke.
 
Vad jag har hört går den iaf riktigt kasst med dåligt batteri :va
Nej, eller ja, precis när du startar den så gör den "motioneringscykeln" så kan den låta jävligt seg, men det är ju bara för att generatorn inte laddar så mycket på tomgång.

När den är varm och man kör som vanligt fungerar det likaså som vanligt :)

På en gammal sunkhoj som denna (låter som) så kanske genertatorn är kass, vad vet jag. Men ypvs:en SKA gå med dåligt/utan batteri.

/David
 
Ypvs:en är ju urkopplad och spärrad i öppet läge nu så den är väl bara att skita i. Har gjort en grundlig rengöring av förgasaren och den går efter det hyffsat men inte bra och när den blir varm dör den och blir extremt svårstartad. Några fler idéer?
 
Ypvs:en är ju urkopplad och spärrad i öppet läge nu så den är väl bara att skita i. Har gjort en grundlig rengöring av förgasaren och den går efter det hyffsat men inte bra och när den blir varm dör den och blir extremt svårstartad. Några fler idéer?

går den bra när den är kall ? :S min går knappt första minutrarna och sen blir den bra :)
 
Nja bra skulle jag väl inte kalla det men den går iaf. När den blir varm går den inte alls.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top