DT 125 - ypvs fråga

Nilxz

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2004
Ort
Åland
Hoj
RS 125
Efter att ha byt kylvatten, olja, tagit av och på topplocket så har min dt börja gå sämre. Förut gick den lätt 125 Km/h och nu gör den lite över 100, och förut så gick den mkt lättare på hjulet och drog mkt bättre... Jag tror att det är ypvsen som keppar för de spelar ingen roll om jag drar ut mina kablar som gör så att ypvsen inte ska gå, och de spelar ingen roll om jag kör helt utan batterie, den går lika bra endå.

Så jag undrar om någon vet om ypvsen går på batteriet? Kan de va något annat fel? Hur kollar man om ypvsen funkar? :confused:

behöver hjälp :huvet
 
Nja den går inte på batteriet. Om du vrider på rändningen, surrar det lite om hojen då i några sekunder? Säker på att du inte glömt nån sladd och att du drar tändningslåset hela vägen?
 
Varför gjorde du alla dom där grejerna? "Bytade du toppapackning" (som man säger i skåne :lol ) när du lyfte toppen?

När mitt batteri är helslut går den likabra ändå (dock isatt).
 
cRoC skrev:
Varför gjorde du alla dom där grejerna? "Bytade du toppapackning" (som man säger i skåne :lol ) när du lyfte toppen?

När mitt batteri är helslut går den likabra ändå (dock isatt).

Jag skulle kolla hur många borrningar jag har kvar... Och nä, jag stoppa i samma topplocks packning. Kan de va den som läcker, att jag har fått sämre komp? :3freak
 
Nisse Järnet skrev:
Nja den går inte på batteriet. Om du vrider på rändningen, surrar det lite om hojen då i några sekunder? Säker på att du inte glömt nån sladd och att du drar tändningslåset hela vägen?

Har kollat o meckat nu, Ypvs funkar perfekt. Har du nån aning va de kan va annars? jag funderar över om de är topplocks packningen som är slut, för jag bytte ej den när jag hade av toppen.

Jo, Nisse, min kompis köpte Johan julgrans dt, och den går ju på hjulet hur lätt som helst och drar skit bra, är det så en vanlig dt skall gå eller har johan gjort något?
 
Har en fråga ang. min YPVS... Ska ventilen vara uppe helt när det surrat klart när jag slagit på tändningen? Tror min e felinställd för med mitt nya Athena rör på så gör den bara hundra. :( Fast den går i hundra i alla backar jag kör i oxå!!! :yoparty
 
Nilxz skrev:
Har kollat o meckat nu, Ypvs funkar perfekt. Har du nån aning va de kan va annars? jag funderar över om de är topplocks packningen som är slut, för jag bytte ej den när jag hade av toppen.

Jo, Nisse, min kompis köpte Johan julgrans dt, och den går ju på hjulet hur lätt som helst och drar skit bra, är det så en vanlig dt skall gå eller har johan gjort något?
Byt topppackning! Det ska man alltid göra.

Aah ok :) Japp det är så den ska vara, den är helt orörd. Våra gick i stort sett lika bra, möjligt att min gick en aaaaning bättre men det är svårt att säga.
 
YammaDT skrev:
Har en fråga ang. min YPVS... Ska ventilen vara uppe helt när det surrat klart när jag slagit på tändningen? Tror min e felinställd för med mitt nya Athena rör på så gör den bara hundra. :( Fast den går i hundra i alla backar jag kör i oxå!!! :yoparty
Känn längst in i cylinderloppet i avgasportens överkant, efter den har surrat klart så ska ventilen vara helt öppen i taket så att säga. Den stänger sig till lågvarvsläget när du startat hojen. :)
Fattar du eller ska jag rita en fin bild?
 
Om YPVS´en visar sig vara OK tycker jag du ska byta toppackningen, det ska man som sagt alltid göra om man lyfter toppen.
Vill du slippa byta den nästa gång du ska byta kolvringar eller liknande så kan du lyfta bort topp och cylinder i ett.
 
När jag köpte min dt så satt det ett trasigt batteri i den, då gick den inte mer än i 100km/h. När jag sedan bytte till ett fräscht batteri så gjorde den genast 120. Det måste väl ha berott på ypvs:en eller? Man kände ju liksom att den inte orkade varva ur ordentligt.
 
Jag har skruvat en del nu med min YPVS nu men jag stötte på lite problem... :4skrika Jag skruvade på muttern så avgasporten rörde sig och ställde sig i helt öppet läge. Sen så spände jag vajrarna så mkt som gick och slog sedan på tändningen. Då orkade den inte att "dra runt" vajrarna...Ngt förslag på vad det kan vara som jag gjort fel? Jag laddar batteriet i skrivande stund ifall det kan vara det som är klent så den inte orkar. Finns det ngt sätt att smörja upp alla delar vid cylindern så porten går lite lättare?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top