DT 125 LC ryker extremt

wmb

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Bandit 1200, dt125 LC
Jag har precis fått en DT 125 LC -84 som jag tänkte skulle ersätta min trimmade DT50 ~-90


Den går ytterst dåligt och fyller hela gården med vit rök om jag ens får igång den

Jag har kollat och toppackning och cylinderfot är i god form

Kan bara anta att det är kylarvatten som går ut i förbränningsrummet. Men vilken väg tar det? Förstår inte hur det går till.

Via vattenpumpen??

Tacksam för hjälp, och även andra tips för framtiden


just nu väntar jag på en ny kolv då alla 3 jag fick med är i uselt skick
 
För mycket tvåtaktsolja i kanske?

Om du har oljepump så koppla av den och blanda själv i tanken.
 
Nikel, med risk för att vi menar olika saker. Jag har precis bytt packboxen mellan veven och in till högra sidan (koppling) på vevaxel (borde det väl heta)

Men det är verkligen vitt, och praktiskt taget luktfritt. Är minst lika effektiv som en rökmaskin på konsert!
 
Vatten i tanken då?

Hojen har stått i ca 12 år så började med att rengöra förgasare, tank och bränslekranen. Har sedan tankat med samma nya bränsle min DT50 körs på, och med blockerad oljepump


Nä, det känns som att det är kylarvatten som tar sig in på något vis
 
Här är en video på röken. Det är mörkt som ni ser, och röken upplevs mycket mer på riktigt


Sitter det måhända en packbox till vattenpumpen som kan läcka och skapa detta fenomen?
Eller så är det väl spricka i cylindern. Fler alternativ kommer jag inte på

http://www.youtube.com/watch?v=LGVHDABLpiU&list=UUfZ23qMWdEOrclJRXdkyKiQ&feature=share

Ser ut-givet kvaliteten på videon-som "vattenrök" d.v.s kylvatten läcka.
1. Har du provtryckt kylvattensystemet?
2. Har du koll på nivån? Ökar (osannolikt), minskar (betydligt mer sannolikt)?
3. Hur luktar avgaserna? Om du har tillräckligt mycket glykol i kylvattnet så luktar det "småsött"...
4. Sprängskisser, handbok etc. för att försöka lista ut vilken väg vattnet kan ta sig in....
5. Riva och kolla?

Visst ja, lycka till....
 
Vattnet går väl via nederdelen på cylindern upp till toppen och därifrån till kylaren och runt igen.
Den enda platsen det kan komma in vatten är ju alltså i tätningsytan topp/cylinder.
Förutsatt att inte man har sprickor någonstans alltså.
O-plan topp, o-plan överyta på cylinder (eller både och) eller i bästa fall bara dålig toppackning.
Fram med stållinjal och bladmått, max 5/100 mm avvikelse brukar man väl ange?

Sprickor är knepigare, men en sak i taget.
 
Ser ut-givet kvaliteten på videon-som "vattenrök" d.v.s kylvatten läcka.
1. Har du provtryckt kylvattensystemet?
2. Har du koll på nivån? Ökar (osannolikt), minskar (betydligt mer sannolikt)?
3. Hur luktar avgaserna? Om du har tillräckligt mycket glykol i kylvattnet så luktar det "småsött"...
4. Sprängskisser, handbok etc. för att försöka lista ut vilken väg vattnet kan ta sig in....
5. Riva och kolla?

Visst ja, lycka till....

Vet inte hur man provtrycker.
Hojen gick aldrig att hålla igång så man vet om nivåerna ändras
Luktfria, eller iaf inte olja är det man uppfattar

Yamaha i Norrköping dömde ut min extra cylinder så ska ta med den andra i morgon, kanske beställa kolv och fixa packningar
 
Vattnet går väl via nederdelen på cylindern upp till toppen och därifrån till kylaren och runt igen.
Den enda platsen det kan komma in vatten är ju alltså i tätningsytan topp/cylinder.
Förutsatt att inte man har sprickor någonstans alltså.
O-plan topp, o-plan överyta på cylinder (eller både och) eller i bästa fall bara dålig toppackning.
Fram med stållinjal och bladmått, max 5/100 mm avvikelse brukar man väl ange?

Sprickor är knepigare, men en sak i taget.

Enkelt uttryckt, spricka eller toppackning då

Tack för alla svar
 
Har fått igång den

Ryker mindre, men mycket. Ingen skillnad med eller utan vatten systemet.

Ger upp. Vet inte vad jag ska göra mer
 
Det kan vara så enkelt att du haft vatten stående i avgasröret, och att ullen i ljuddämparen är genomsur. Den hade stått länge sa du....
När du skriver att du även testat utan vatten i systemet, så gissar jag att du menar kylsystemet.
Fyll på vatten och glykol i kylsystemet, kör igen.
om det luktar sött, är det glykol och vatten som du ser som rök. Är röken fri från den söta doften, gissar jag att det är vatten som samlats inne i avgasrör och ljuddämpare som ryker.
Nu när du fått igång den, kör försiktigt och låt MCn bli genomvarm, eventuellt vatten kokar bort om det samlats i avgasröret.
Om den stannar hela tiden, och stiftet är blött när du skruvar ur det, då är felet någonstans där kylvatten kan komma in i förbränningsrummet.
Ge inte upp, sommaren innehåller många sköna kvällar att gasa runt på stigar och små skogsvägar där en DT trivs.
 
Det kan vara så enkelt att du haft vatten stående i avgasröret, och att ullen i ljuddämparen är genomsur. Den hade stått länge sa du....
När du skriver att du även testat utan vatten i systemet, så gissar jag att du menar kylsystemet.
Fyll på vatten och glykol i kylsystemet, kör igen.
om det luktar sött, är det glykol och vatten som du ser som rök. Är röken fri från den söta doften, gissar jag att det är vatten som samlats inne i avgasrör och ljuddämpare som ryker.
Nu när du fått igång den, kör försiktigt och låt MCn bli genomvarm, eventuellt vatten kokar bort om det samlats i avgasröret.
Om den stannar hela tiden, och stiftet är blött när du skruvar ur det, då är felet någonstans där kylvatten kan komma in i förbränningsrummet.
Ge inte upp, sommaren innehåller många sköna kvällar att gasa runt på stigar och små skogsvägar där en DT trivs.
Funderar på detta med.


Prova.
 
Jag har fyllt på vatten, kört den tillräckligt länge för att allt ska ha blivit genomvarmt, och fortsatt köra ytterligare en bit

När jag står på tomgång ryker den måttligt. Men om jag belastar motorn så BOLMAR det verkligen. Ser riktigt roligt ut.

Kan dåliga kolvringar/kolv/cylinder göra detta?
Borde jag prova utan olja i växellådan (bara stå still) ?

Jag har sett nu vid närmare inspektion att cylinderlopp plus kolv är i dåligt skick

Övriga notiser är att det är torrt bakom kåpan till tändplattan så bör vara helt i packbox
Ytterligare att notera är att den måste dra tjuvluft för den rusar lite ibland, och ibland nästan dör den på tomgång
 
Varför skickar man med 3 beggade kolvar?
Är dom slut så är dom och då bara att kasta, så tänkter jag.
Eller finns det någon annan anledning att byta mellan begagnade kolvar?
 
Jo jag hade isär motorn tidigare. Har skrivit på fler ställen så blandar ihop kronologin en aning

Det har funnits flera cylindrar till en början och pappa är inte direkt kung på att slänga, något, alls
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top