DRZ400e, WR400(426) eller KTM 520?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Är ute efter en enduro till vintern, och de jag skrev är mest intressanta just nu. Tänkte lägga runt 35k.
Jag vet en del grundinfo om alla, att det är bra hojar och så.
Vad kostar reservdelarna? Har fått för mig jappsarna är svindyra?
Hur bra håller de vid regelbunden service? Ge mig gärna servicescheman(när är det dags och byta kolv och lager)
Har de några dumma egenheter? Är de lättstartade? Syftar främst på Yamahan utan elstart. Borde jag titta på nån annan hoj i denna prisklass?
Skicka gärna in era erfarenheter.

-PLM- skrev:
2360274 Är ute efter en enduro till vintern, och de jag skrev är mest intressanta just nu. Tänkte lägga runt 35k.
Jag vet en del grundinfo om alla, att det är bra hojar och så.
Hur bra håller de vid regelbunden service? Ge mig gärna servicescheman(när är det dags och byta kolv och lager)
Har de några dumma egenheter? Är de lättstartade? Syftar främst på Yamahan utan elstart. Borde jag titta på nån annan hoj i denna prisklass?
Skicka gärna in era erfarenheter.
Jag kan bara skriva mina erfarenheter med yamman.
Yamman (400) startar ALLTID på högst 2kick spelar ingen roll om den är varm eller kall (=när den har stått i garaget sen förra körningen) eller om du precis har kört omkull med den, har inte provat vinterkörning än så då kanske den är grinig!
Har du kört enduro förut?
Drz'en är väl ca 10-15kg tyngre än 400/426, eller?
En kompis har kört både min 400 och en 426a och han säger att 426an hade mkt bättre bottenvrid, sen kanske det är för att jag använder en wrf 450 ljuddämpare....

Jag har kört en del enduro. Vad är skillnaderna mellan 400/426?

35k kan du hitta en WR450 -03 för,med elstart.Mycket trevligare i endurospåret.Annars en KTM.DRZ går helt bort.Ska du bara nöta i endurospåret räcker det fint med en KTM 400,men det är inget man åker isbana med direkt.Yamaha verkar hålla bra.Samma med KTM om ramlagren har tillräckligt spel så dom inte flyger i bitar.Sen finns ju såklart HUSABERG 450.Håller ungefär lika bra/dåligt som KTM:s hojjar.

-PLM- skrev:
2360389 Jag har kört en del enduro. Vad är skillnaderna mellan 400/426?
26cc :D
Jag vet faktiskt inte, jag TROR inte det ska vara så stor skillnad mellan dom, nån som vet om 426 har autodekomp?

Busaberg skrev:
2360540 35k kan du hitta en WR450 -03 för,med elstart.Mycket trevligare i endurospåret.Annars en KTM.DRZ går helt bort.Ska du bara nöta i endurospåret räcker det fint med en KTM 400,men det är inget man åker isbana med direkt.Yamaha verkar hålla bra.Samma med KTM om ramlagren har tillräckligt spel så dom inte flyger i bitar.Sen finns ju såklart HUSABERG 450.Håller ungefär lika bra/dåligt som KTM:s hojjar.

Men enligt Bikes endurotest står sig ju DRZ jäkligt bra mot wr426 osv?
Husa är jag lite nervös för då jag inte litar på dom för fem öre efter alla trådar om ras, vilka årsmodeller bör man undvika i så fall?

-PLM- skrev:
2362136 Men enligt Bikes endurotest står sig ju DRZ jäkligt bra mot wr426 osv?
Husa är jag lite nervös för då jag inte litar på dom för fem öre efter alla trådar om ras, vilka årsmodeller bör man undvika i så fall?
När jag var till tibromc kallade dom drz'an för en gris, om man jämför med andra endurocyklar.
Hur mycket väger en drz 400? runt 130 torr?

ktm 520 utvecklades ju och blev ktm 525. jag har en ktm 525 sx som jag köpte för 34.000kr. årsmodell 04. det är riktigt jävla bra ös i den. väldigt lätt att meka med. olja och ventiler var 15'e timma. ktm har vad jag förstått nästan billigast reservdelar av alla.

bmwjohan skrev:
2362578 ktm 520 utvecklades ju och blev ktm 525. jag har en ktm 525 sx som jag köpte för 34.000kr. årsmodell 04. det är riktigt jävla bra ös i den. väldigt lätt att meka med. olja och ventiler var 15'e timma. ktm har vad jag förstått nästan billigast reservdelar av alla.
KTM har absolut INTE! Billigast reservdelar. Åtminstone inte enligt ett test av enduros i en gammal Bike från 2001. Till exempel ett oljefilter som till konkurrenterna kostade mellan 90 och 200 kr, ville dom ha 480 för till en KTM. Även allt annat var mycket dyrare. Men å andra sidan, those were the good times eller nåt, och det kanske har ändrats sedan dess! Skulle dock hellre ha en husa, då så många här på forumet har dem. (Gäller förviso också KTM, men blågult har sin lilla charm. :D )

Lycka till med hojsökandet! Själv hittade jag en ganska schysst hoj bara en mil bort, det var till att tvinga den förre ägaren att sälja den! :tungan Men nu har ju karljäveln införskaffat en KTM 450. (Tips: kolla om de lokala tävlingsförarna ska byta upp sig, deras välservade hojar kan du ofta få billigt)

Metaladdict skrev:
2363132 KTM har absolut INTE! Billigast reservdelar. Åtminstone inte enligt ett test av enduros i en gammal Bike från 2001. Till exempel ett oljefilter som till konkurrenterna kostade mellan 90 och 200 kr, ville dom ha 480 för till en KTM. Även allt annat var mycket dyrare. Men å andra sidan, those were the good times eller nåt, och det kanske har ändrats sedan dess! Skulle dock hellre ha en husa, då så många här på forumet har dem. (Gäller förviso också KTM, men blågult har sin lilla charm. :D )

Lycka till med hojsökandet! Själv hittade jag en ganska schysst hoj bara en mil bort, det var till att tvinga den förre ägaren att sälja den! :tungan Men nu har ju karljäveln införskaffat en KTM 450. (Tips: kolla om de lokala tävlingsförarna ska byta upp sig, deras välservade hojar kan du ofta få billigt)
Det har väl hänt lite på 5 år.Tycker nog KTM/Husaberg har billiga originaldelar,i många fall betydligt under pris för "pirat".Nu kostar väl ett oljefilter 50 spänn till Husaberg/KTM.

Åmotar´n skrev:
2363152 Det har väl hänt lite på 5 år.Tycker nog KTM/Husaberg har billiga originaldelar,i många fall betydligt under pris för "pirat".Nu kostar väl ett oljefilter 50 spänn till Husaberg/KTM.

Åkej! Nevermind my post then! :näsblod :notme

Kan säga så här gällande DRZ400E att den e mest för motionsåkaren i spåren. Den e väldigt snäll (kanske typiskt ett tjejuttryck), men man slipper överraskningar. Genom att den e lite tyngre än andra så e man tvungen att lära sig tekniken istället:tungan
En annan fördel med den är att den är tålig, behöver inte va så noga med servicar å så, den går ändå. :)
Elstarten funkar utmärkt. Har ju relativ stor generator å därav ingen kick.

Den funkar bra för mig, både i spåren å på grus, även om jag inte ens når upp till 160cm över backen :yoparty

-PLM- skrev:
2360274
Har de några dumma egenheter? Är de lättstartade? Syftar främst på Yamahan utan elstart.

Reservdelarna till WR är ganska dyra (jämfört med KTM 400), WR håller väldigt bra vid regelbunden service men är ganska känsliga om man inte servar dom, så kolla upp det.

När man lär sig tekniken startar alltid WR på första eller andra kicken, på vintern så får man byta munstycke så startar den lika lätt.

Det negativa med WR är att den känns klumpig (års mod 99) jämfört med en KTM 400.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back