DRZ400E startar ej efter ventiljustering

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Hallå.
Jag får inte liv i min DRZ, ett ensamt tjoff är det enda liv som hörs ur avgasröret efter att jag pumpat med gasen och malt på startmotorn.

Detta efter en ventiljustering (båda kammarna var bortplockade helt), nytt tändstift och en förgasarrengöring. Jag har provat med startgas direkt i insuget utan resultat så det borde inte vara förgasarens fel iaf!

Tändstiftet ger gnista!

kan det spela roll att vevaxeln eventuellt snurrat ett varv medan kamaxlarna varit bortplockade? tänker då främst på om då om hojen bara tänder en gång vart annat vevaxelvarv och därför nu försöker tända under avgastakten med öppen avgasventil? (hade för mig att gnistan kommer på båda varven)

några förslag?
 
Nej det spelar ingen roll att motorn snurrat ett varv. Tänder på varje varv
Har du full koll på rätt markeringar. Kolv i tdc (toppläge) Pilarna på dreven ska då linjera med packningsyta topp. Och nockarna ska vara vända uppåt!! Inte neråt som på en Husa eller ktm med ventilarmar. Kammarna ska stå i ett brett V sett från sidan. (Nockarna pekandes snett uppåt åt var sitt håll) Och markeringarna enligt bok. Vågrätt med packningytan.
 
Jopp, har koll på markeringar och sånt, har t.o.m dubbelkollat att allt står rätt enligt mekhandboken. Jag ska kontrollera att T markeringen verkligen är TDC samt undersöka autodecompen ikväll. hmmm
 
Efter som du bara har en cylinder så ska det ju inte ha nån betydelse om veven snurrat ett varv men annars är ju två varv på veven ett varv på kammen. Har du 4 cylindrar tex så har det en jävla betydelse om veven snurrat ett varv, men på din hoj bör det inte spela nån roll men nåt gör ju att hojen inte startar så det kanske visst spelar roll...
 
Jopp, har koll på markeringar och sånt, har t.o.m dubbelkollat att allt står rätt enligt mekhandboken. Jag ska kontrollera att T markeringen verkligen är TDC samt undersöka autodecompen ikväll. hmmm

Dubbelkollade du så att du fick rätt spel efter att du hade justerat ventilerna också? Det är lätt hänt att det slår slint i huvet med alla siffror och tabeller. Annars har jag ingen aning om vad det kan vara.

Kollat dödarknappen på styret:tungan?
 
ett tips är att du ska inte pumpa på gasen, den ska bara ha choke tills den tänder till
 
Back
Top