DRZ400 - tressig tomgång och svårstartad

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Hejsan alla!

Då vart polaren och köpte sig en DRZ400e -00
img1350copy.jpg



Dock beter den sig inte som den skall.

På tomgång rusar motorn precis som en tvåtakt drar tjuvluft
går upp till ca 3-4 tusen varv sedan efter ca 5 sekunder går den långsamt ner till tomgång.

Men när man skall starta den med choken så tar de några varv med elstarten så går den igång tillslut, då är de hög tomgång (som förväntat med choken i)
Sedan när man drar av choken så går tomgången ner en aning, så gasar man till så ligger den kvar på högtomgång sedan sakta går den ner.


Vad kan detta bero på? Beter sig så även när motorn är varm.
Tidigare ägare har varit döv och har därav inte känt av denna effekt (påstår han)

Sedan märker man även ibland när man skall starta den så avger den sig avgasknallar, det smäller till som satan ifrån avgasröret, lite som en Yamaha DT50 kunde göra ibland när den baktände så att säga ;)

Något tips där vad det kan bero på detta? Min teori säger att förgasaren är för snålt bestyckad.



Vet ej om detta är rätt postat, men testar.


img1350copy.jpg

img1352q.jpg

img1358g.jpg

img1360vo.jpg
 
Den vill ha mer bränsle till pilotkretsen. Det bör räcka att skruva ut bränsleskruven något, det är den som är rakt ovanför huvudmunstycket på bilden. Den är verksam i pilotkretsen(tomgång och upp till 1/8 dels gas) Skruva ut ger mer soppa skruva in ger mindre. Finns förlängda bränsleskruvar som ger möjligheten att justera på plats, kan va pilligt att göra det med orginalskruven. Bild på min med en Keintech förlängd rostfri bränsleskruv.
 

Bifogat

  • visabild.jpg
    visabild.jpg
    70.4 KB · Visningar: 98
Last edited:
Kolla så att flottörnivån är rätt ställd. Hade det problemet med samma symptom.
Avgasknallar vid start beror väl på fet blandning.(?) Fick det när jag hade dåliga stift och batteri så att hojen hann surna lite innan den tände.
 
Verkar som den dra tjuvluft någonstans. Prova spreja med startgas runt runt förgasaren o kolla om motorn ökar något i varv.
 
De är kända för att skruvarna till svänghjulet släpper, så kolla dom.
Då baktänder den ibland när man starta den.
 
Tackar för alla bra tips!

Blir att införskaffa justerbar bränsleskruv samt meka till den snarast möjligast!
Återkommer med hur det gått!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top