DRZ 400 SM -05 tomgångskrångel

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hej!
Tomgången på min DRZ vill inte alltid gå ner till normalt läge när man slår av på gasen när motorn är varm. Varven stannar ganska mycket för högt och vill inte lägga sig där de ska vara förrän man tvingar ner varven med belastning (släpper ut kopplingen). Efter det stannar den i rätt läge. Tog fram telefonen och filmade problemet för att visa vad jag menar:

Vad kan detta bero på? Alla tips uppskattas!

Helkass förgasarinställning/bestyckning eller tjuvluft.

Helkass förgasarinställning/bestyckning eller tjuvluft.

Helkass är jag tveksam på att den är, finns inga tecken på felbestyckning då den går bra genom hela registret utan tendeser till blödder eller smatter. Om det är tjuvluft, borde inte tomgången gå tillbaka till samma höga nivå som innan när jag frikopplar igen efter att ha slirat lite på kopplingen?

Förgasaren kan ju få fel blandning eller inställning om du t.ex. av misstag lyckats klämma någon slang eller helt enkelt bli igensatt av smuts etc, går hojen bra är tjuvluft mer troligt. När dem drar tjuvluft brukar motorn rusa i varv och ibland är det inte helt omöjligt att koppla för att lugna ner motor.

Edit: Ta startgas och ös på runt förgasaren när hojen är igång, höjs varvet = tjuvluft.

Last edited:
Förgasaren kan ju få fel blandning om du t.ex. av misstag lyckats klämma någon slang eller helt enkelt bli igensatt av smuts etc, går hojen bra är tjuvluft mer troligt. När dem drar tjuvluft brukar motorn rusa i varv och ibland är det inte helt omöjligt att koppla för att lugna ner motor.

Edit: Ta startgas och ös på runt förgasaren när hojen är igång, höjs varvet = tjuvluft.
Ska ta och köpa mig en burk och kolla. Något jag tänkte på var att det kanske skulle kunna vara att fjädern som trycker tillbaka trotteln är för klen för sin uppgift? Fast då kanske varven borde gå tillbaka upp igen när jag frikopplat...

Vet inte exakt vilken förgasare som sitter på den fast som sagt se så du inte klämt några slangar (eller wirar) till förgasaren som kan påverka trottelns position.

Tjuvluft var svaret, eller åtminstone en del av det!
Sprejade runt förgasaren och kom fram till att det var otätt runt insugsgummit. Efter att ha skruvat åt slangklämmorna som sitter på båda sidor av gummit verkar det ha blivit tätt.

Den fastnar inte på tomgången på samma sätt längre, men jag tycker fortfarande att den kan tveka lite väl länge innan den varvar ner. Den är också trögstartad, speciellt med choken (går oftast bra utan choke och med lite gas). Tog och mätte ventilspelet och kom fram till att det är aningens tajt på båda avgasventilerna och ska nu försöka få tag på några shims. Lokala Suzukihandlaren hade inga inne, det råkar inte vara någon här i krokarna som har några överblivna? Betalar gärna några kronor + porto för dem!

Om inte detta löser alla tomgångsproblem ska jag skruva bort insugsgummit och inspektera det närmare, samt möjligtvis rengöra förgasaren.

Tack Padde för hjälpen!

Dom gånger jag haft detta problemet har det alltid berott på snål blandning vid tomgång, och det har dessutom alltid varit luft/blandskruven som varit feljusterad.

Dom gånger jag haft detta problemet har det alltid berott på snål blandning vid tomgång, och det har dessutom alltid varit luft/blandskruven som varit feljusterad.
Tänkte pilla lite på blandskruven någon dag också, men den borde inte vara för snålt ställd för den "bööar" inte när man öppnar trotteln snabbt... Kanske kan vara att den är för fett inställd? Ska kika på det iaf!

Tänkte pilla lite på blandskruven någon dag också, men den borde inte vara för snålt ställd för den "bööar" inte när man öppnar trotteln snabbt... Kanske kan vara att den är för fett inställd? Ska kika på det iaf!

Har aldrig upplevt att det böar heller, men ändå är det tillräckligt tunt för att tomgången ska rusa. Men så fort du öppnar trotteln lite kommer mer bensin. Inställningen på själva tomgången påverkar nog inte när motorn jobbar.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd