DRZ 400 eller xt660?

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Go'kväll på er!!

Vill börja med att ursäkta mig för en sådan ovärdslig fråga, men vafan, det är väl därför ni finns till? :D:D

Jag har under längre tid spanat in DRZ400SM, och till och med varit och kollat på några, men nu är det så att jag fått ett pang-erbjudande på en Xt660X som är svår att neka...
Prismässigt så får jag 660'n runt 5k billigare än jag förväntar mig för en DRZ'a (och ja, för en pojkvask för mig så är budgeten ganska begränsad och spelar roll! ;) )

Det som gör att jag inte redan staplat mig upp till Norrland och köpt 660'n är för att jag är rädd för att den helt enkelt inte ska passa mina önskemål? Så vänder mig nu till personer som har erfarenhet utav just xt660'n!

Jag åker aldrig längre sträckor som jag vet att 660'n är mycket mer lämpad för, utan mer typ ner till gymmet, flickvännen, skolan (3mil) , och så ska den användas i samband med min brors monsterknulltrimmade xr650 till bus och lek. Det är ju just där det begränsar en aning. Som jag har förstått det så är 660'n inget monsterknulltrimmadbakhjulsmaskin?
Komfort är ju aldrig fel, men är det liiiite för mycket komfort och för lite brutalitet i 660'n?
Även om draget är bättre i 660'n så är ju DRZ'an mycket mer lämpad för allmän huliganitet.

Har aldrig tidigare hållt på med bakhjul eller dylikt men planerar på att bli det king! :va :yoparty Då lär jag sikta in mig på en DRZ'a eller? Lär mig! Dela med er! Predika och berika mig!!

Vad hade ni valt, för mina ändamål?

Tack och bock på förhand! :krama

Lätt DRZ400 har haft båda och XT är tuuuuuung. XT har ett härligt vrid efter lite mod så är den stadig på bakhjulet med ack så framtung så ja DRZ400 ska du ha men XTX ser fet ut framifrån :D

Dock är DRZ400 betydligt dyrare i försäkring än XT

Det fanns en DRZ400SM för 25 kkr på Blocket för några veckor sedan. Var aldrig och kollade men den verkade inte mer misshandlad än nån annan.

Lätt DRZ400 har haft båda och XT är tuuuuuung. XT har ett härligt vrid efter lite mod så är den stadig på bakhjulet med ack så framtung så ja DRZ400 ska du ha men XTX ser fet ut framifrån :D

Dock är DRZ400 betydligt dyrare i försäkring än XT

Väldigt nyttigt inlägg! :tummenupp kommer du ihåg skillnaden mellan försäkringarna? Kollade upp xt'n på min far, det skulle kosta 2.4k hel/hel vilket är helt och hållet godtagbart!

Flickvännen som är 25 och haft kortet i 2 år skulle få betala närmare 9k och jag som haft det över 20år skulle får betala 4.5k dock i Tokholm. Hon älskade min drz400sm innan ja sålde den m offroad hjul också. Hon fick ett bra pris men hon skulle ha ktm, hon ångrar sig än idag.

Flickvännen som är 25 och haft kortet i 2 år skulle få betala närmare 9k och jag som haft det över 20år skulle får betala 4.5k dock i Tokholm. Hon älskade min drz400sm innan ja sålde den m offroad hjul också. Hon fick ett bra pris men hon skulle ha ktm, hon ångrar sig än idag.

Tackar!
Hade tänkt att ha hojen på far'n min, så antar att det också hamnar på 4-4.5k, vilket inte det heller skulle svida allt för mycket...
Återigen, tack för infon! :tummenupp

Är lite äldre men bor i Stockholm, betalar drygt 2k för halvförsäkring (Suzuki märkes) vilket är billigt enligt mig. Skulle jag ha en Ktm 690 så snackar vi minst det tredubbla. Tror inte heller jag får en XT så mycket billigare i försäkring.

Äger och älskar min Xt660X allt sitter i hur duktig du är på att busa! Checka min lilla youtube film från en kvälls wheelande för några veckor sedan!

Drar upp den i 1an eller kopplar i 2an sedan växlar upp till 3-4 beroende på sträcka osv, kör med ett knä 90grader över sadeln och höger ben stående så jag kan använda bakbromsen, kopplar upp den i 3an i drygt 40-65km/h utan problem, sen kan jag ligga långt! nuvarande rekord är på 2.5km. Så dom som säger xt är en tung och icke busvänlig hoj, ni kan hänga med ut en dag så ska jag lära er!

btw försäkring: 24år mc kort 6 år bor i trelleborg(45k invånare) 4000:- hel/hel

Har du fler frågor kring Xt så fråga gärna!

https://www.youtube.com/watch?v=FQ1aSKN8Pak&list=UURZVEXIAjqknQhsRJR4ShnQ

Äger och älskar min Xt660X allt sitter i hur duktig du är på att busa! Checka min lilla youtube film från en kvälls wheelande för några veckor sedan!

Drar upp den i 1an eller kopplar i 2an sedan växlar upp till 3-4 beroende på sträcka osv, kör med ett knä 90grader över sadeln och höger ben stående så jag kan använda bakbromsen, kopplar upp den i 3an i drygt 40-65km/h utan problem, sen kan jag ligga långt! nuvarande rekord är på 2.5km. Så dom som säger xt är en tung och icke busvänlig hoj, ni kan hänga med ut en dag så ska jag lära er!

btw försäkring: 24år mc kort 6 år bor i trelleborg(45k invånare) 4000:- hel/hel

Har du fler frågor kring Xt så fråga gärna!

https://www.youtube.com/watch?v=FQ1aSKN8Pak&list=UURZVEXIAjqknQhsRJR4ShnQ

Tackar tackar! :):):)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka