"Dry breaks" för bromsslangar?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I raden av läckra men ack så onödiga prylar kommer ju så kallade "dry breaks" för bromsslangarna. någon som vet var man kan kika på bilder och drömma att man hade råd att skaffa fler GP-attiraljer? :)
 
Snabbkoppling på bromsslangarna som gör att du kan koppla isär slangarna utan att det läcker och utan att du behöver lufta bromsarna. Sjukt nödvändigt. :D
 
Utan att det läcker kan jag förstå att man kan lösa men hur undviker man luft? :va

Som jag har förstått det hela är det en kolv i änden på den lossplockade slangen som påverkar en kolv i bromcylindern som sedan pressar iväg bromsvätskan till okets kolvar.

Det är SAS en mekanisk överföring mellan två hydrauliska system
 
Ett litet förtydligande bara: Ordet "dry breake" betyder inte att det enbart är för bromsar, det kan vara vilken typ av "torr" snabbkoppling som helst (typ snabbtankning, osv).

På sid 2 finns dry breaks för broms:
http://www.brmotorsports.com/Catalog%202006_files/2006%20Brake%20Systems%20%232.pdf

Alla dessa klarar INTE bromsvätska, kolla PDF-databladen på resp koppling för mer info, broms & koppling ska visst ha EPDM-tätningar.
http://www.goodridge.net/usa/pdf/motorsport/Goodridge_staubli_products.pdf
http://www.goodridge.net/usa/pdf/motorsport/Goodridge_staubli_products.pdf

I motsats till det GuW nämner så tror jag nog detta är "vanliga" snabbkopplingar(?) Uppenbarligen ska man inte behöva lufta dessa heller, men mer än så vet jag inte.
 
Ett litet förtydligande bara: Ordet "dry breake" betyder inte att det enbart är för bromsar, det kan vara vilken typ av "torr" snabbkoppling som helst (typ snabbtankning, osv).

På sid 2 finns dry breaks för broms:
http://www.brmotorsports.com/Catalog%202006_files/2006%20Brake%20Systems%20%232.pdf

Alla dessa klarar INTE bromsvätska, kolla PDF-databladen på resp koppling för mer info, broms & koppling ska visst ha EPDM-tätningar.
http://www.goodridge.net/usa/pdf/motorsport/Goodridge_staubli_products.pdf
http://www.goodridge.net/usa/pdf/motorsport/Goodridge_staubli_products.pdf

I motsats till det GuW nämner så tror jag nog detta är "vanliga" snabbkopplingar(?) Uppenbarligen ska man inte behöva lufta dessa heller, men mer än så vet jag inte.

Såg väldigt klena ut dom där kopplingarna. Hur ofta skulle man dra nytta av dom där då?:va
 
Såg väldigt klena ut dom där kopplingarna. Hur ofta skulle man dra nytta av dom där då?:va
Don't shoot the messenger :D

Jag är tveksam till om man överhuvudtaget får använda dem någon annanstans än i prototypklasser, och på gatan lär det ju vara dyngförbjudet(?)

Är det någonstans man kan ha riktig nytta av dem så är det ju i ERF och andra långlopp men som sagt, är det tillåtet?
 
2865467 Såg väldigt klena ut dom där kopplingarna. Hur ofta skulle man dra nytta av dom där då?:va
Min nytta av sådana skulle vara ungefär lika med noll, ungefär lika nyttig som min motorcykel med andra ord.
I GP har man dem för att kunna byta ok snabbt omman måste gå från kolfiberskivor till stålskivor pga vädret. Det krävs andra ok för kolfiber så sitället för att behöva byta hela rasket ( ok, slangar, bromscylinder och bromsgrepp) så byter man bara oken med hjälp av dessa snabbkopplingar.
 
ehum, har ju funnits i endurance ett antal år..
 
Dry breaks är ett solklart måste, hitta en bra levrantör så att vi GP wannabeeees kan ordna ett gruppköp.
 
2867016 Är det verkligen så?
Att beläggen hör ihop med bromsskivan när man kör med kolfiber kände jag till men inte att man var tvungen att byta även oken :va
Dessutom utvecklas det betydligt mer värme med kolfiberbromsar så oken behöver ha annan utformning för att klara av det också.
 
En snabb googling på "brakeline dry breaks" ger gott om länkar till bilder, fakta och priser :)
 
2867536 En snabb googling på "brakeline dry breaks" ger gott om länkar till bilder, fakta och priser :)
Som hittat. I titan. Billiga och bra. http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&pcode=GDRQDSPH03TM

GDRQDSPH03T.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top