Dropping da fork!

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Monterade min nya fina styrkrona från ABM i veckan och släppte samtidigt ner gaffeln genom kronorna (ca 5cm) för att det "såg snyggare ut". Sen började hjärnan arbeta... Hur förändras egentligen egenskaperna när man gör så? Kan ju inte provköra än på ett par månader...

den lär bli mer snabbsstyrd samt mer instabil i högre farter.

Menar du att du så att säga har "mer gaffel underkronorna" än tidigare?
Styrvinkeln blir ju i så fall större och cykeln går mot understyrning (eller mindre överstyrd om du vill). Om du inte höjer motsvarande i bak förstås.
5 cm låter vansinnigt mycket! 1 cm på min VFR gör en enorm skillnad.

U-joppe skrev:
Menar du att du så att säga har "mer gaffel underkronorna" än tidigare?
Japp, den är jättehög :tungan
Kanske blir skit av det hela? lika bra att släppa upp den så långt det går igen...

Elgasen skrev:
den lär bli mer snabbsstyrd samt mer instabil i högre farter.

Det är tvärtemot vad du säger.

Sänker man ner gaffeln i kronorna, blir hjulbasen på cykeln längre. Längre hjulbas = mer trögstyrd och mer stabil i höga farter, mindre styrfladder alltså.

Men nackdelen är ju att det knappt går att svänga á la chooper.

Sätt gaffeln där den satt och justera inom +- 10 mm därifrån. Allbarligt, är det så mycket snyggare?...orkar inte ens tänka tanken. :yoparty :D

:tummenupp

Last edited:
Jabben skrev:
Monterade min nya fina styrkrona från ABM i veckan och släppte samtidigt ner gaffeln genom kronorna (ca 5cm) för att det "såg snyggare ut". Sen började hjärnan arbeta... Hur förändras egentligen egenskaperna när man gör så? Kan ju inte provköra än på ett par månader...

Ursäkta om jag lånar din tråd, men jag är lite nyfiken på det här oxå...

Jag har precis släppt upp gaffeln (alltså sänkt hojen) ca 3cm på min gamla gixxer, för att kunna montera handtagen ovanför styrkronan och därigenom få en bättre körställning...jag borde alltså få en hoj som svänger kvickare??

Blir det stor skillnad med 3cm?
Jag har även sänkt hojen lite i bak, ca 2cm...

PacMan skrev:
Där håller jag nog inte med dej, men du kanske har missuppfattat det hela...? För att sänka cykeln fram så hasar man ju ner kronorna på gaffeln, man sänker inte ner gaffeln i kronorna. Resultatet blir (rätta mig om jag har fel) en något kortare hjulbas samt en brantare gaffelvinkel, eller hur? Hojen blir i alla fall mer snabbstyrd och kan kännas en aning mer nervös.

EDIT: Nu läste jag första inlägget ordentligt, och blev lite förvirrad. Vad pratar vi om egentligen? Sänka eller höja framdelen på hojen? :3freak Det låter ju lite skumt att det skulle finnas utrymme att hasa ner kronorna 5 cm från std-läget.

Styrvinkeln är det som påverkar knappast hjulbasförändringen (försumbart)

andersson turbo skrev:
Styrvinkeln är det som påverkar knappast hjulbasförändringen (försumbart)

Ja, hjulbasen ändras nog knappt mätbart egentligen. Man kan ju räkna ut det med lite trigonometriska trix om man orkar. Plockade för övrigt bort mitt inlägg, eftersom jag kom på att jag hade fattat hela grejen totalt tvärtom. :3freak

torparn skrev:
Ursäkta om jag lånar din tråd, men jag är lite nyfiken på det här oxå...

Jag har precis släppt upp gaffeln (alltså sänkt hojen) ca 3cm på min gamla gixxer, för att kunna montera handtagen ovanför styrkronan och därigenom få en bättre körställning...jag borde alltså få en hoj som svänger kvickare??

Blir det stor skillnad med 3cm?
Jag har även sänkt hojen lite i bak, ca 2cm...

Precis. Ja, det blir stor skillnad. Jag sänkte hojen 2cm fram och upplevde den mycket kvickare i styrningen. Eftersom jag aldrig kör i höga hastigheter (det går helt enkelt inte :lol) så såg jag ingen nackdel.

cRoC skrev:
Precis. Ja, det blir stor skillnad. Jag sänkte hojen 2cm fram och upplevde den mycket kvickare i styrningen. Eftersom jag aldrig kör i höga hastigheter (det går helt enkelt inte :lol) så såg jag ingen nackdel.

Ok, det låter ju trevligt...det är ju roligare att svänga faktiskt än att
krampaktigt hålla sig kvar i 300 knyck :hihi

Jabben skrev:
detta är jäkligt poppis ämne i engelska sporthojstidningar. 5 cm låter jävvvlitt mycket.
hade jag vart i ditt läder hade jag nog börjat med max 2. inte helt kul kanske att upptäcka hur stort styrslaget är i maxfart...

Jabben skrev:

Cliponstyret på en GSXR 1100 91 sitter ju ovanför kronan så med en ABMkrona måste väl du ha gaffelben uppstickande lite så 5cm är väl inte så mycket mer än original??? Eller har du gjort tvärt om, satt övredelen på gaffelbena jämms med gaffelkronan?

Jag har sänkt min GSXR 1100 86á 5cm fram genom att byta till en GSXR 750 96á gaffel, hojen blev lite nervös och skum i början men när jag monterade en Hyperprostyrdämpare blev det kanon bra, nästan ända problemet är att framhjulet slår i intercoolern om man sätter ned framhjulet lite häftigt när man wheelar.

Last edited:
När jag köpte min nuvarande CBR så var gaffelbenen ganska högt upp. +5-7 cm ovanför kronan.
Jag droppade ned dom så att dom är 2-5 mm ovanför nu.
Det var inga problem.
Styrgenskaperna ändras men inte så mycket som man tror.

Att byta till crosstyre ändrar känslan mer än att släppa ned gaffelbenen gör.

Risk för att den skulle bli för kvick/trögstyrd är det inte då ett crosstyre känns lättare att hantera än ett clip-on styre.

gixxer_1255 skrev:
Cliponstyret på en GSXR 1100 91 sitter ju ovanför kronan så med en ABMkrona måste väl du ha gaffelben uppstickande lite så 5cm är väl inte så mycket mer än original??? Eller har du gjort tvärt om, satt övredelen på gaffelbena jämms med gaffelkronan?
Jag släppte ner gaffeln så att den kom jäms med ABM-kronan ja.
Nu har jag släppt upp den så långt det går (tar i styret) men fortfarande motsvarar det ca 2-2,5 cm höjning fram från tidigare. Enda sättet att få samma gaffellängd som tidigare verkar vara att montera högre risers eller distanser till befintliga.
Men vafan, tror jag låter det va så länge.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...