Droppfot, högerväxlad motorcykel?

Chrippa

Bartender
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Honda CB 650 '81/Triumph Thunderbird '66
Hej!
Jag tog mitt mc-körkort förra måndagen och i söndags drabbades jag av droppfot när jag satt på huk i garaget.. :huvet Jag kan varken lyfta stortån eller foten (vänster) och känseln längs stortån och upp mot halva smalbenet på åvansidan är borta. Enligt läkaren kan detta sitta i sig från ungefär 3 månader till flera år.

Att inte köra mc under denna tiden är otänkbart, motorcyklen är mitt primära fordon nu då jag gjort mig av med bilen. Blir det för kasst väder på vintern så tar jag bussen till skolan klart..

Men annars är det min CB650 som var tanken att jag skulle köra.
Utan belastning kan jag nästan få upp foten till 90 grader. Med foten under växelpedalen så rör den sig inte en millimeter. Och även innan skadan så hade jag svårt för att växla då den var rätt tung.

Frågan är, hur kan jag fixa detta? Min gamla Triumph 66a är högerväxlad men långt ifrån körbart skick just nu.

Vad finns det fler för högerväxlade cyklar? Tänkte att jag kunde sälja Hondan o skaffa en annan. Eller kan jag bygga om den så att jag kan köra den?

jag har själv haft dropfot/släpfot & det är inte speciellt roligt.
nervtrådarna var nästan helt av i mitt knä.

jag fick en speciell plastskena, som man hade i skon, under foten & var fäst runt vaden. detta kanske kan fungera för dig också, så att foten håller sig "fixerat" men då får du lyfta foten vid växlingar

// henke

Funkar det att göra en sån där växelpedal som satt på suzukimopparna förr, dvs tå-hälplattor, växlade upp gjordes med att hälen tryckte ner och nerväxling med att tårna tryckte ner.

_______________ = pedal
o=växelaxel
. = tänk bort dem, bara för att o skall hamna rätt.

Himla snygg skiss men jag hoppas att den kan förstås. :confused:

Jag får försöka med andra stövlar då!

Funkar det att göra en sån där växelpedal som satt på suzukimopparna förr, dvs tå-hälplattor, växlade upp gjordes med att hälen tryckte ner och nerväxling med att tårna tryckte ner.

_______________ = pedal
o=växelaxel
. = tänk bort dem, bara för att o skall hamna rätt.

Himla snygg skiss men jag hoppas att den kan förstås. :confused:

Visst fan! Det kommer jag ihåg, jag hade ju en sådan K50, tror jag bytte till "enkel" växelpedal på den, ska se om jag har den gamla liggandes! Om splinesen passar.

Last edited:
Jag får försöka med andra stövlar då!

Visst fan! Det kommer jag ihåg, jag hade ju en sådan K50, tror jag bytte till "enkel" växelpedal på den, ska se om jag har den gamla liggandes! Om splinesen passar.

Upptäckte att det var helt oilka konstruktion, har gjort en mall, ska se om det kan fungera. Tur att man kan svetsa!

Kulleder till m8 gängning, vart har dom sådant?

Har du kollat om växelaxeln går ut på båda sidor av motorn? Finns en möjlighet att din motor är så omodern :tummenupp

Annars kan man ibland dra ett länkage under motorn.

Är det bara "växla upp" som är problemet kan man ju köra med samma bonnlösning farsan gjort på sin fyrhjuling:
Ett snöre fäst i växelspaken som ligger över tanken, när han växlar upp rycker han bara i snöret med handen. Förvisso har han slirkoppling på den men man borde ju kunna släppa gashanden när man kopplar och dra till i snöret.

Lyxmodellen: skaffa en tumgas från en snöskoter eller liknande, montera under gashandtaget och dra en vajer ner till växelspaken. Tryck till med tummen när du växlar upp.

Annars finns det väl elektriska quickshifters att montera på, växla med en knapp på styret.

Finns det utrymme, så kan man temporärt montera växelpedalen rakt upp och växla framåt/bakåt.
Körde med gipsat ben för en massa år sedan.

Såhär ser det ut:

Att bygga en "heel toe shifter" är ett alternativ, som känns som det enklaste för mig att använda just nu.

En polare har protes på växelbenet men det verkar gå rätt bra ändå. Han flyttar fram foten och växlar upp med hälen istället.

Tycker att det verkar enklare att stampa ner vid uppväxling och "häla" upp vid nerväxling.

*/ ?>
Back