Droppar vätska från området kring vattenpumpen, vad ska jag göra?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Jag är i fullfärd med att träna lågfartsövningar inför uppkörningen. Idag när jag rullade ut hojen och startade den upptäckte jag att det droppade någon vätska ner på marken.
Efter "smak och lukt-testet" så är jag ganska säker på att det som droppar är vatten från vattenpumpen. Vätskan är iallafall vatten och det ser ut att komma från vattenpumpen eller i närheten av den.

När motorn stått på tomgång i några minuter slutar det droppa, men det beror kanske bara på att det blir så varmt att vattnet hinner avdunsta?

När jag tränar lågfartövningar så kommer temperaturen upp emot 110 grader och då går fläkten igång men om jag kör en sväng på några hundra meter så går temperaturen ner till 60-70 grader.


Så min fråga till er är, är detta normalt? Under vattenpumpen finns ett litet hål så jag tänkte kanske det var någon dränering eller vad är det för något?
Vad blir nästa steg, är det bara att köpa en ny packning till vattenpumpen och montera eller bör jag undersöka felet noggrannare? Kan de vara något annat som läcker?¨

Mvh// Silverkulan
 
Hålet är ett skvallerhål som berättar att axeltätningen på pumpen är trasig, men då brukar det spruta ganska ordentligt ur hålet ;) Gör inget förhastat utan att verkligen undersöka var dte komemr ifrån, om det är från vattenpumpen borde det ju vara 50% glykol i och därför smakat väldigt sött vid ditt smaktest (som egentligen inte är att rekomendera då etylenglykol är ganska giftigt)

Det kan ju vara helt vanligt regn eller kondensvatten som droppar lite när du startar.

110 grader motortemp vid krypkörnign är helt normalt sålänge temperaturen slutar att öka (och helst långsamt börjar sjunka) efter att fläkten gått igång
 
Nu har jag läst instruktionsboken som jag har i virtuell kopia på datorn. Som du säger läcker det ur det hålet ifall packningen i vattenpumpen behöver bytas. Imorgon får jag lägga mig under hojen när jag startat den för att se varifrån vätskan kommer exakt, om det är från hålet eller inte. Att byta packningen verkar ganska simpelt men att tömma kylsystemet på kylarvätska verkar desto jobbigare, jag måste blandannat montera bort tanken....

Imorgon ska jag kolla nivån på kylarvätskan i kylarvätskebehållaren och se om den är låg samt kolla så att dräneringsskruven på vattenpumpen är åtdragen ordentligt.

Någon som har erfarenhet av en dålig vattenpumpspackning? Rinner det rejält? Slutar det rinna när motorn blivit varm? Finns det några andra vanliga tecken på att vattenpumpspackningen är trasig?
Vad kan det annars vara som droppar från under motorn? Det är inte olja iallafall så det kan vi utesluta.

Mvh // Silver
 
Om det luktar/smakar vatten så lär det inte vara kylarvätska. Kan det inte vara kondensvatten från någon annan källa?

Vet inte hur det är på din hoj men att ta bort tanken är antagligen inte svårare än att skruva ur två skruvar och koppla loss några slangar, läs din mekbok.
 
Nu har jag undersökt felet noggrannare. Det visade sig att vätskan var kylarvätska som läckt från slangen som går mellan vattenpumpen och själva kylaren. Jag har dragit åt klammern och läckan försvann nästan helt, de läcker fortfarande minimalt eftersom slangen "blöder" lite vätska, jag ska se om jag kan dra åt ännu hårdare när jag har en mindre nyckel att tillgå.

Nu ska jag fylla på med kylarvätska, jag ska läsa instruktionsboken men jag antar att det är vanlig glykol.
 
Behöver man inte glykol/kylarvätska anpassad för aluminiummotorer i moderna hojjar?
 
Skönt att det inte var något värre! Kan ju vara bra att beställa en ny slang och montera vid lämpligt tillfälle, risken finns att slangänden är lite stukad och fortsätter läcka efter att du dragit åt.
 
Behöver man inte glykol/kylarvätska anpassad för aluminiummotorer i moderna hojjar?

lite av en gammal myt, många motorer har haft tex aluminiumtoppar sen 50-talet. Kommer sig troligen av att propylenglykol (som är ett nyare påhitt än klassiska etylen men som nästan i princip försvunnit igen) i sin naturliga form eventuellt kan vara skadlig för vissa alu-legeringar, men innerhåller tillsatser som hindrar detta.

Den klassiska etylenglykolen har aldrig varit skadlig för någon typ av alu.
 
Coolant provided when shipping:

Type (recommended):Permanent type of antifreeze (soft water and ethylene glycol plus corrosion and rust inhibitor chemicals for aluminum engines and radiators)

Color Green

Mixed ratio Soft water 50%, coolant 50%

Freezing point –35°C (–31°F)

Total amount 2.9 L (3.1 US qt)
(reserve tank full level, including radiator and engine)


Så står det i instruktionsboken iallafall
 
Dra inte åt slangen för hårt så du klipper/kapar den, ett rätt vanligt fel många gör.

Min första gissning var att expansionskärlet blivit överfull vid krypkörningen och dumpat lite vätska genom dränerings slangen som ofta är dragen så det ska droppa i båten.

Färgen på glykol har inget med vilken typ det är så bli inte lurad av det utan läs på flaskan så du får rätt vätska.

Jag hade bytt slangar, inte så svårt och alltid bra att byta ut kylarvätska som hängt med många år. Om det nu är slangarna som blivit torra och läcker.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top