Droppar bensin

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Fruns Yamaha FZS600 2002 luktade bensin så kollade på det, droppar från slangen som kommer ut under motorn, följde den och det är den som går till luftburken.
Öppnade den och var lite blött i den av bensin/olja..inte alls så mycket men...
det kommer alltså dit via vevhusventilation utgår jag från. Men vart kollar jag hur vevhusventilationen fungerar som den ska, sitter det igen nånstans som gör att det trycks in i luftburken.
Nån som har nåt tips, hade inte tid att fortsätta kolla då jag höll på.

Om bensin kommer från vevhuset / vevhusventilationen så betyder det att i vevhuset har du en blandning av bensin och olja. Inte så bra. Och inte så troligt. Vevhuset är sitter lågt och luftburken sitter högre upp.
Bensinen skulle alltså först gå upp till luftburken och sedan rinna nedåt.
Men du kan ju kolla oljenivå i motorn och om oljan luktar bensin.

Jag kan tänka mig två skäl och det finns givetvis andra möjligheter som jag inte kommer på.
1) Det finns någon förbindelse tank luftburk. Finns det nån vakuumventil ansluten till luftburken som öppnar för bensin från tanken till insprutning(?) / förgasare (?) när motorn startas?
OCH Membramet i vakuumventilen har spruckit.

2) Läckaget kommer från nått ställe, slang, ventil, mellan tank och insprutning(?) / förgasare (?). På vägen nedåt hittar läckaget slangen från luftburken och följer slangen på utsidan till slangen tar slut.
Bensin oljelukten i luftburken skulle förklaras med att det kommer olja(oljedimma) från vevhusventilationen.
Till luftburken.
Olja drar åt sig bensinångor från insprutning(?) / förgasare (?).
På samma sätt som bromsvätska eller koncentrerad glykol drar åt sig vattenånga ur luften ifall det står i ett öppet kärl.

Last edited:
Riv gasarna och gör ren dom, kontrollera att flottörrnålarna är fräscha och rena, kontrollera flottörnnivån

Det första man gör innan man sliter bort tank & förgasare - är att tomgångsköra slut på soppan i flottörhusen så att flottörnålarna får göra fullt utslag, man provar sen igen om det fortfarande läcker. Det kan ju vara lite skräp som bråkar.

Förgasarna nyligen rengjorda och synkade på verkstad, var en nål som hade hängt sig i ena förgasaren. Kan ju iofs vara gammal nesin som legat kvar. Ska köra den ett tag och se om problemet är kvar..
tack för svaren

Back